Wel of niet opkomen bij alarmering

Auteur Topic: Wel of niet opkomen bij alarmering  (gelezen 13512 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #10 Gepost op: 4 december 2014, 21:19:26
Citaat van: Doruz link=msg=1312375 date=1417713333
Inderdaad zullen niet alle bazen toestemming geven en daarom is het bijvoorbeeld handig om mensen in de ploegendienst te hebben die overdag juist weer wel kunnnen.
Daarom moet je ook bij het selecteren van vrijwilligers rekeninghouden dat de eenheid ten alle tijden inzetbaar is. Een ploeg van 30 personen die alleen in het weekend kunnen is dus misschien niet zo'n goed idee. (En al helemaal geen personen die zonder overleg niet op komen dagen na alarmering)

Daarom is het juist de kunst om de juiste balans te hebben binnen je korps, door mensen in de ploegen erbij te hebben en mensen in de dagdienst probeer je altijd een voertuig goed gevuld de straat op te krijgen.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #11 Gepost op: 4 december 2014, 21:20:13
Als ik zo kijk naar het plaatselijke korps dan zie ik dat dik driekwart van alle meldingen via P2000 OMSjes zijn waarvan ze bijna allemaal zijn afgezet. Als je van de 10 OMSjes 9 keer binnen 3 minuten weer afgemeld wordt, je iets rustiger aan gaat doen bij bepaalde objecten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #12 Gepost op: 4 december 2014, 21:25:46
Is het niet zo dat je het volgende niet moet vergeten "Een OMS is een indicatie op brand totdat het tegendeel bewezen is"
Dus we moeten altijd iedere OMS opvolgen en benaderen als een daadwerkelijke brandmelding.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #13 Gepost op: 4 december 2014, 21:31:34
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1312406 date=1417724746
Is het niet zo dat je het volgende niet moet vergeten "Een OMS is een indicatie op brand totdat het tegendeel bewezen is"
Dus we moeten altijd iedere OMS opvolgen en benaderen als een daadwerkelijke brandmelding.

Ja, dat is de theorie... maar je houdt toch in je achterhoofd dat na 9x OMS bij het ziekenhuis het dan de 10e keer ook geen brand zal zijn.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #14 Gepost op: 4 december 2014, 22:16:10
Citaat van: Fletwed link=msg=1312407 date=1417725094
Ja, dat is de theorie... maar je houdt toch in je achterhoofd dat na 9x OMS bij het ziekenhuis het dan de 10e keer ook geen brand zal zijn.

Dat is het gevaar wat er bij komt kijken natuurlijk.
Inmiddels zijn er genoeg voorbeelden op te noemen dat het na 9x de 10e keer wel prijs was.
Daarom is het van belang dat de afdeling preventie actie onderneemt bij veelvuldige "vals/ongewenste" meldingen
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


semafoonwinkel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
  • www.SemafoonWinkel.nl
    • www.SemafoonWinkel.nl
Reactie #15 Gepost op: 5 december 2014, 11:00:24
Citaat van: Diamondback link=msg=1312365 date=1417709854
Vrijwillig is niet vrijblijvend.

Het klinkt zo mooi, maar hoeveel vrijwilligers krijgen er eigenlijk toestemming om onder werktijd het werk neer te leggen en uit te rukken?
Zonder dat dit gevolgen heeft voor bijv. vrije uren?
Hoe je het ook wendt of keert: de vrijwillige brandweer betaalt de huur en je eten niet. Ik ken ondertussen meer oud-vrijwilligers die ook om deze reden niet meer beschikbaar zijn voor de brandweer omdat de werkgever duidelijk heeft gemaakt dat het werk en het brandweerwerk niet samengaan.
Voor zo'n werkgever moet je eigenlijk niet willen werken, het maakt mij altijd een beetje boos.
Verwacht die werkgever dan wel dat de brandweer komt bij een calamiteit in zijn bedrijf? Vraag hem dat maar eens.

Ik kan me wel voorstellen dat hij er moeite mee heeft wanneer je 3x per dag weggaat voor een onnodige OMS of een kat in de boom.

Daarnaast is er het algemene probleem binnen de brandweer dat we 25 man oproepen voor een kat in de boom, terwijl je aan 6 man voldoende hebt.

Maar een werkgever die je niet laat weggaan voor de brandweer, is zeer slecht bezig.
Dat zijn die mensen die het hardste klagen wanneer de brandweer er niet binnen 60 seconden is.
Grt. Werner - SemafoonWinkel


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #16 Gepost op: 5 december 2014, 11:38:46
Bij sommigen vrijwillige HV eenheden organiseren ze daarom af en toe een bazen en familiedag: juist om het belang aan te tonen en draagvlak te creëren.
Wat dat betreft valt er wellicht nog wel winst te behalen als de hogere leiding van desbetreffende HV organisatie ook de werkgevers benaderd om het maatschappelijk belang te onderstrepen en hun te bedanken dat hun personeel ingezet mag worden in werktijd. O0


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #17 Gepost op: 5 december 2014, 13:11:06
Citaat van: semafoonwinkel link=msg=1312463 date=1417773624
Voor zo'n werkgever moet je eigenlijk niet willen werken, het maakt mij altijd een beetje boos.
Verwacht die werkgever dan wel dat de brandweer komt bij een calamiteit in zijn bedrijf? Vraag hem dat maar eens.

Ik kan me wel voorstellen dat hij er moeite mee heeft wanneer je 3x per dag weggaat voor een onnodige OMS of een kat in de boom.

Daarnaast is er het algemene probleem binnen de brandweer dat we 25 man oproepen voor een kat in de boom, terwijl je aan 6 man voldoende hebt.

Maar een werkgever die je niet laat weggaan voor de brandweer, is zeer slecht bezig.
Dat zijn die mensen die het hardste klagen wanneer de brandweer er niet binnen 60 seconden is.

Waarom zou je voor een kat in de boom überhaupt een basiseenheid alarmeren volgens mij is dat juist een uitruk waar op maat gewerkt kan worden zonder dat er extra personele veiligheidsriscos aan kleven.
Volgens mij volstaat bij zo'n uitruk een HW met 2 personen, zoals dat nu al gebeurd in bijvoorbeeld de gemeente Ede.


toverboer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
Reactie #18 Gepost op: 5 december 2014, 13:23:44
na een verjaardag feest  met een boel bier kun je maar beter thuis blijven
ook als je 50 km erg bent heeft het niet zo veel zin om je druk te maken om een p1


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #19 Gepost op: 5 december 2014, 13:53:15
Citaat van: toverboer link=msg=1312491 date=1417782224
na een verjaardag feest  met een boel bier kun je maar beter thuis blijven
ook als je 50 km erg bent heeft het niet zo veel zin om je druk te maken om een p1

Daarom werkt de brandweer met ploegen, en is het gewenst dat als jij wacht hebt je geen alcohol drinkt en dat je in de omgeving van de kazerne/in de eigen gemeente blijft.

Ookal heb je wacht, het kan zijn dat je niet weg mag: vertegenwoordiger, (belangrijke) meeting, productielijn-medewerker, noem het maar op. Hier wordt overdag (van 08:00-18:00) vanwege onderbezetting door mensen die niet weg kunnen/mogen bij hun werk 'dagdienst' meegepiept, wat een vrije instroom is van de vrijwilligers uit de 2 volgende wachtploegen. 's Avonds en 's nachts is er geen onderbezetting en wordt gewoon de eerste wachtploeg gealarmeerd.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.