Grote brand (winkelcentrum) Meidoornplein - Wezep 12-12-2014

Auteur Topic: Grote brand (winkelcentrum) Meidoornplein - Wezep 12-12-2014  (gelezen 15477 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #50 Gepost op: 13 december 2014, 18:25:01
Citaat van: Martin63 link=msg=1314145 date=1418482163
Waarom zou iemand op de stoel van de meldkamer gaan zitten? dat is zijn taak helemaal niet.
Leuk dat je even belt met de vrijwilligers die toevallig nog op de kazerne zitten, jongens er komt een melding aan.
Die zien ze toch ook wel verschijnen op hun pagers?
Waarom dan nog maar eens eventjes voor de melding bellen?
Werkt de AC niet goed? moet je er daarom even achteraan bellen?
Kijk nu weten ze het eerder en kunnen ze alvast in de TS gaan zitten, scheelt weer 1 minuut.
Waarom niet bellen ?
Hoe bedoel je op de stoel van de meldkamer gaan zitten het versneld de uitruk alleen maar.

Waarom zou je alvast gaan reanimeren als de ambulace gebeld is ?
Waarom zou je als brandweervrijwilliger niet direkt naar een brand bij de buurman gaan ?
Omdat elke seconde die je kunt winnen zo gewonnen word.

De slogan was vroeger niet voor niets 06-11 als elke seconde telt
Want daar zit het voordeel in bij zo'n telefoontje doordat de blusploeg zich alvast kan aankleden en de zo de verwerkingstijd kan verminderen, want elke seconde telt nog steeds................. ook nu nog.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #51 Gepost op: 13 december 2014, 18:36:19
Ik ben erg nieuwschierig waarom mensen er zo'n probleem van maken dat er alvast een telefoontje word gepleegt naar een brandweerman, over een nieuwe alarmering. Ik vraag me af waar die mensen zich uberhaupt druk over maken. Is daar een goede maar ook gegronde reden voor?


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #52 Gepost op: 13 december 2014, 20:16:32
Zelf heb ik de gemaakte Twitter foto's van collega Stefan Verkerk doorgezonden naar een plaatselijke lid van de brandweer. Zo doende waren de gealarmeerde eenheden en de eenheden die gealarmeerd werden bij de opschaling al goed op de hoogte van de snel ontwikkelende grote brand. Wat mij betreft is hier NIETS mis mee.


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Reactie #53 Gepost op: 13 december 2014, 21:39:58
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1314218 date=1418498192
Zelf heb ik de gemaakte Twitter foto's van collega Stefan Verkerk doorgezonden naar een plaatselijke lid van de brandweer. Zo doende waren de gealarmeerde eenheden en de eenheden die gealarmeerd werden bij de opschaling al goed op de hoogte van de snel ontwikkelende grote brand. Wat mij betreft is hier NIETS mis mee.

Als ze dan een foto al hadden gehad jammer dat ze dan pas opschalen naar middel als ze ter plaatse zijn, wat is dan de tijdwinst in relatie tot het niet bellen naar een meldkamer? die ben je dan ook kwijt want dan had de 2e ts er namelijk ook sneller kunnen zijn.

en wat ik bedoel met mijn uitspraak dat mensen naar een meldkamer horen te  bellen is puur om  het feit dat een meldkamer er voor is om informatie te verzamelen en daarop een eerste inzet kan bepalen, leuk dat mensen weten dat ze in de ts kunnen gaan zitten omdat hun pager zo gaat als melder bellen naar de meldkamer en hun info geven dan had er mogelijk sneller al weer door de meldkamer opgeschaald geworden naar middelbrand of meer.

om nog maar te zwijgen over de evt gevolgen die anderen hier aanhalen zoals het alvast gaan rijden met ogs enz. enz.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #54 Gepost op: 13 december 2014, 21:58:29
Onzin als er bij een beginnende brand 10 mensen kijken hoeven ze niet alle 10 te bellen om extra info aan te leveren. De meldkamer moet gewoon goed uit vragen om de inzet te bepalen.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #55 Gepost op: 13 december 2014, 22:00:14
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1314170 date=1418490159
Op zich geeft het ook niet, al zou de TS vast gaan rijden, als ze maar niet met OGS gaan rijden en zich aan de verkeersregels houden.
Dan is er nog niets aan de hand.

Onzin.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #56 Gepost op: 13 december 2014, 22:31:26
Citaat van: Bert_0341 link=msg=1314228 date=1418503198
Als ze dan een foto al hadden gehad jammer dat ze dan pas opschalen naar middel als ze ter plaatse zijn, wat is dan de tijdwinst in relatie tot het niet bellen naar een meldkamer? die ben je dan ook kwijt want dan had de 2e ts er namelijk ook sneller kunnen zijn.

Het geeft alleen maar goed aan dat er helemaal niets met die foto's word gedaan. Zeker een bevelvoerder zal er niets mee doen. Ja hij ziet vlammen, maar daar kan hij zo niets mee. Hij zal uiteindelijk toch zelf zijn eigen plaatje willen hebben, en op basis daarvan wordt er wel of niet opgeschaald. En zeker niet op basis van een foto die via via word toegezonden. Ook een brandweerman die net bezig is met een uitruk heeft geen eens tijd om zich bezig te houden met wat voor een foto hem word toegezonden.

Verder zie ik met toenemende mate allerlei onzin verschijnen. Het lijkt me goed om bij het verdere incident te houden, en over de wijze waarop deze brand is bestreden.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #57 Gepost op: 13 december 2014, 23:44:29
Citaat van: Vider link=msg=1314232 date=1418504414
Onzin.
Leg eens uit waarom mijn uitspraak onzin is ?
Zolang een brandweervoertuig  zonder OGS alvast met inachtneming van de verkeersregels ter plaatse gaat zorgen ze er alleen maar voor dat de tijd tot het ter plaatse komen verkort en de, meters wat met OGS moet worden gereden verkort wordt.

De enige onzin is jou reactie zonder uitleg met het woord ONZIN ,  hoe onzinnig kan je reactie zijn.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #58 Gepost op: 14 december 2014, 09:43:29
En dus gaan we hier weer gewoon on-topic verder over evt. ontstaan en weer oplaaien van de brand. En das geen onzin!  ;)


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #59 Gepost op: 14 december 2014, 13:01:30
Citaat van: Bert_0341 link=msg=1314228 date=1418503198
Als ze dan een foto al hadden gehad jammer dat ze dan pas opschalen naar middel als ze ter plaatse zijn, wat is dan de tijdwinst in relatie tot het niet bellen naar een meldkamer? die ben je dan ook kwijt want dan had de 2e ts er namelijk ook sneller kunnen zijn.

en wat ik bedoel met mijn uitspraak dat mensen naar een meldkamer horen te  bellen is puur om  het feit dat een meldkamer er voor is om informatie te verzamelen en daarop een eerste inzet kan bepalen, leuk dat mensen weten dat ze in de ts kunnen gaan zitten omdat hun pager zo gaat als melder bellen naar de meldkamer en hun info geven dan had er mogelijk sneller al weer door de meldkamer opgeschaald geworden naar middelbrand of meer.

om nog maar te zwijgen over de evt gevolgen die anderen hier aanhalen zoals het alvast gaan rijden met ogs enz. enz.

Dus, als er iemand aan de deur van de kazerne een aanzegging van brand komt doen moet ik ze maar vragen 112 te bellen ?  Dat lijkt me niet. Op iedere serieuze aanzegging van brand kan worden uitgerukt onder prio 1. Uiteraard moet je het OC daarvan in kennis stellen, maar dat kan mooi via de mobilofoon op het moment dat je de deur uit rijdt. En ik mag toch echt hopen dat men niet eerst het OC in kennis gaat stellen om vervolgens te wachten met uitrukken totdat de pager is afgegaan, bij brand telt immers iedere seconde.

Dat het direct aan de kazerne aanzeggen van brand wat makkelijker gaat bij een beroepskazerne dan een vrijwilligerspost mogen duidelijk zijn. Maar in een situatie als deze, waarbij de vrijwilligers nog in de kazerne aanwezig zijn en er een complete bezetting kan opstappen, zie ik niet in waarom er niet op deze wijze melding van een brand kan worden gedaan. Dat het niet te doen gebruikelijk is ben ik met iedereen eens. Maar dat het tijd in de alarmering scheelt kan ook niemand ontkennen.