AVPU en toediening pijnprikkel door lekenhulpverlener

Auteur Topic: AVPU en toediening pijnprikkel door lekenhulpverlener  (gelezen 57304 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

sodaclub112

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Gepost op: 12 december 2014, 20:41:56
Hallo,

Wat doen jullie bij iemand die een P scoort op de AVPU schaal op evenementen? Ambu bellen? of even aankijken en dan met rolstoel/brancard vervoeren naar de ehbo post ter observatie?




Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 12 december 2014, 20:46:49
Hangt er helemaal vanaf waar die ''P'' vandaan komt.. beetje erg summiere info, wat je hier geeft. Als iemand alleen op pijnprikkels reageert en voor de rest is er niets mee aan te vangen, bij evenementen denk je gauw in de richting van verdovende middelen / alcoholintox. Bij geen aanwezigheid medisch personeel zou ik het in dit geval zeker ambu-waardig vinden. Iemand reageert niet normaal en is niet aanspreekbaar, begrijp ik.


RonaldLoermans

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
    • Ehbo-winkel
Reactie #2 Gepost op: 25 december 2014, 13:55:38
Is zeker ambu waardig in veel gevallen, maar op grote evenementen is er vaak medisch personeel beschikbaar dus even doorsturen van ehbo'er naar professional daar ter plaatse :)
Instructeur EHBO, BHV, Reanimatie http://www.loermansopleidingen.nl Leverancier van EHBO, BHV en Veiligheidproducten http://www.ehbo-winkel.nl


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #3 Gepost op: 25 december 2014, 14:07:28
Citaat van: Dinges link=msg=1313975 date=1418413609
Hangt er helemaal vanaf waar die ''P'' vandaan komt.. beetje erg summiere info, wat je hier geeft. Als iemand alleen op pijnprikkels reageert en voor de rest is er niets mee aan te vangen, bij evenementen denk je gauw in de richting van verdovende middelen / alcoholintox. Bij geen aanwezigheid medisch personeel zou ik het in dit geval zeker ambu-waardig vinden. Iemand reageert niet normaal en is niet aanspreekbaar, begrijp ik.

Dit inderdaad. Officieel wordt bij EHBO niet meer geleerd een pijnprikkel toe te dienen. Reageert iemand dus niet op aanspreken heb je dus een bewusteloos slachtoffer en is dat ambu-waardig.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #4 Gepost op: 27 december 2014, 14:25:37
Citaat van: Job45 link=msg=1317006 date=1419512848
Dit inderdaad. Officieel wordt bij EHBO niet meer geleerd een pijnprikkel toe te dienen. Reageert iemand dus niet op aanspreken heb je dus een bewusteloos slachtoffer en is dat ambu-waardig.
Officieel betekent in jouw ogen hopelijk: niet meer bij het OK.
Andere EHBO organisaties hebben de pijnprikkel (bewust) niet afgeschaft.

Voor de goede orde, een bewusteloos en diep-bewusteloos slachtoffer is ook in mijn ogen ambulance waardig.

In het afschaffen van de pijnprikkel (door het OK!) zit ook een groot gevaar. Een onvolledige/onvoldoende controle van de ademhaling kan leiden tot onnodige start van reanimaties. Niets is zo'n sterke pijnprikkel als beademend worden en compressies op de borst.
Een goed uitgevoerde pijnprikkel bij de benadering van een slachtoffer zoals op de nagelriem, monnikkapspier of het borstbeen is in mijn ogen goud waard daar ik daar mijn EHBO handelingen en vooral mijn 1-1-2 meldingen (!) op kan aanpassen.

Dat het OK de reanimatierichtlijnen van de NRR strikt hanteert is prima. Maar juist door het het verbannen van de pijnprikkel MIS je gewoon elementaire signalen en tekens welke in de EHBO (incl.reanimatie) des te belangrijker zijn.
Of ik nu op straat loop of als EHBO-er bij evenementen, of op mijn werk, het mag niets uitmaken hoe ik het bewustzijn bepaal, als ik het maar GOED bepaal. Halfbakken handelen door alleen aanschudden is absoluut half werk.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #5 Gepost op: 27 december 2014, 15:55:29
Ben benieuwd of de pijnprikkel  weer terugkomt want als de EHBO wil gaan werken met de AVPU heb je toch echt een pijnprikkel nodig.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #6 Gepost op: 27 december 2014, 17:13:25
Citaat van: jelte link=msg=1317447 date=1419692129
Ben benieuwd of de pijnprikkel  weer terugkomt want als de EHBO wil gaan werken met de AVPU heb je toch echt een pijnprikkel nodig.
Het is er nog steeds!
Alleen niet (meer) bij het OK.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #7 Gepost op: 27 december 2014, 17:55:50
Als jullie pijnprikkels willen toedienen moet je dat vooral doen, maar wat is de diagnostische waarde hiervan voor een ehbo-hulpverlener? Er veranderd niks aan de interventies en het kan m.i. alleen maar afleiden van belangrijkere zaken, zoals het alarmeren en het waarborgen van een vrije luchtweg tot professionals de zorg overnemen.  ::)

Het is zaak om zo rap mogelijk over te dragen aan professionals, of dat nou op het evenementen terrein zelf is door 'eigen' medisch personeel of door middel van het bellen van de RAV maakt niet uit. Zij gaan dan wel verder nadenken over mogelijke oorzaken en behandelingen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #8 Gepost op: 27 december 2014, 19:43:35
Citaat van: -Joost- link=msg=1317481 date=1419699350
Als jullie pijnprikkels willen toedienen moet je dat vooral doen, maar wat is de diagnostische waarde hiervan voor een ehbo-hulpverlener? Er veranderd niks aan de interventies en het kan m.i. alleen maar afleiden van belangrijkere zaken, zoals het alarmeren en het waarborgen van een vrije luchtweg tot professionals de zorg overnemen.  ::)

Het is zaak om zo rap mogelijk over te dragen aan professionals, of dat nou op het evenementen terrein zelf is door 'eigen' medisch personeel of door middel van het bellen van de RAV maakt niet uit. Zij gaan dan wel verder nadenken over mogelijke oorzaken en behandelingen.
AVPU maakt een belangrijk deel uit van het grote proces dat EHBO heet. Het bepalen van het bewustzijnsniveau is een hoofddoel in de EHBO en het middel is het uitvoeren van bepaalde handelingen om dat te kunnen bepalen. Als EHBO-er (en dat geldt ook voor de medici onder ons) wil ik enorm graag weten wat het bewustzijns niveau is. Niets meer, niets minder. Andere (eerstehulp) handelingen en mijn alarmering komen daar echt niet door in gedrang. Sterker nog, hoe meer ik bij de alarmering kan vertellen over de ademweg, ademhaling, circulatie en bewustzijn des te beter men op de meldkamer kan inschatten welke inzet er moet plaats vinden. Eén ambulance? Twee? Alleen rapid responder? MMT? First Reponder Brandweer? Doorverwijzing huisarts?

Wie die bewustzijn bepalende handelingen uitvoeren is eigenlijk totaal niet-relevant, als het maar zo snel mogelijk en vooral regelmatig gebeurt.
Het waarnemen van het verloop van het bewustzijnsniveau door de leken EHBO-er is op zich weer wel interessant voor de na 15 minuten arriverende ambulancemedewerker. Daar is de AVPU ook voor "ontworpen" en kunnen de professionele zorgverleners aan de hand van de waarneming van de EHBO-er beter inschatten hoe verder te handelen.

De niet-medici onder de EHBO-ers kunnen op zich niets met de waarneming (lees: niet intepreteren), maar als die betreffende waarneming over het verloop van het bewustzijns niveau door EHBO-ers door professionals als onbelangrijk, voor lief, of nog erger volledig in de wind worden geslagen, dan zijn desbetreffende professionele zorgverleners in mijn ogen teveel vastgeroest in het toepassen van de eigen protocollen in combinatie met oogkleppen.
 98uiye
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #9 Gepost op: 27 december 2014, 20:53:45
Citaat van: Willem D. link=msg=1317504 date=1419705815
Als EHBO-er (en dat geldt ook voor de medici onder ons) wil ik enorm graag weten wat het bewustzijns niveau is. Niets meer, niets minder.
.....
De niet-medici onder de EHBO-ers kunnen op zich niets met de waarneming (lees: niet intepreteren), maar als die betreffende waarneming over het verloop van het bewustzijns niveau door EHBO-ers door professionals als onbelangrijk, voor lief, of nog erger volledig in de wind worden geslagen, dan zijn desbetreffende professionele zorgverleners in mijn ogen teveel vastgeroest in het toepassen van de eigen protocollen in combinatie met oogkleppen.
 98uiye

Willem, geef mij eens een voorbeeld uit de EHBO waarbij het toedienen van een pijnprikkel een essentieel verschil maakt voor het verdere beleid.

In het ziekenhuis trof ik eens een patiënte in bed aan waarbij ik twijfelde of ze heel diep lag te slapen of een hersenstaminfarct had. Ik heb toen pijnprikkels toegediend, waar ze niet op reageerde. Gelukkig reageerde ze wel op de pijnprikkel van de neuroloog.

In de EHBO is de setting meestal anders, dus ik ben benieuwd naar je onderbouwing in de praktijk.


Ik ben zowel als EHBO'er als als medicus enorm geïnteresseerd in het bewustzijnsniveau. Ik wil namelijk weten of iemand wel of niet aanspreekbaar is. Niets meer, niets minder. ;)
Daarnaast wil ik graag weten of het slachtoffer/ de patiënt verward of suf is. Daar heb ik in veruit de meeste gevallen geen pijnprikkel voor nodig.

Voor mij zit de grootste meerwaarde van de pijnprikkel erin dat het een hulpmiddel is om iemand wakker te houden als hij wegsuft, opdat hij zijn eigen ademweg vrijhoudt totdat daarvoor betere maatregelen zijn genomen.

We hebben niks aan bont en blauwe patiënten met onnodig beschadigde nagelriemen.