Rol coördinator BHV bij onwelwordingen

Auteur Topic: Rol coördinator BHV bij onwelwordingen  (gelezen 3200 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Gepost op: 26 juli 2005, 22:08:31
Even de volgende vraag.

Bij ons op kantoor hebben wij een coördinator BHV, daaronder enkele ploegleiders en dan de EHBO'ers. Bij een incident is de portiersloge het punt waar telefoontjes naar hulpverleninginstanties gepleegd worden.

Nu zit ik een beetje met de rol van de coördinator en de ploegleider. Kijk, als het goed is coördineert de ploegleider de hulpverlening door de EHBO'ers en bepaalt of er wel of geen ambu moet komen e.d. Dat geeft hij per porto door aan de portiersloge die dan de ambu belt.

Maar wat is nu de rol van de coördinator BHV in deze? Feitelijk lijkt die functionaris bij onwelwordingen overbodig, of heb ik het dan mis? En wat zou zijn rol in deze moeten zijn?


Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Nick

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2005, 15:27:11
Op het object werkzaam ben, is de beveiligingsbeambte de 1ste ehbo-er, naar gelang de melding word als eerste de coordinator (hoofd bhv) ingeschakeld en deze neemt dan de verdere coordinatie over.

De alarmering van de BHV en de Verco's gebeurd dmv een piepersysteem.

Ook krijgt de beveiligingsloge op het terrein een seintje dat er wat aan de hand is en deze zorgt voor opvang van de hulpdiensten en wijst ze naar de juiste locatie ed.


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2005, 16:36:28
Een gemakkelijk antwoord op jouw vraag is niet te geven.
Naar mijn idee is het afhankelijk van de inrichting van de BHV organisatie wat de taak van de coördinator BHV is.
Als het goed is zou je dit in het bedrijfsnoodplan kunnen terugvinden.
Taken die kunnen vallen onder de verantwoordelijkheid van de coördinator zijn:
Woordvoerder zijn voor het bedrijf (richting de directie, het personeel, de pers.)
Leiding geven aan de BHV (dit is zo verschillend per bedrijf, evt. via ploegleiders)
Opvang en informeren van externe hulpdiensten.
rapportage over incidenten.

Zo zijn er nog wel wat zaken te benoemen die een coördinator kan doen. Misschien wat minder in de directe hulpverlening, maar indirect is er genoeg te doen.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2005, 19:59:18

Woordvoerder zijn voor het bedrijf richting het personeel, de pers.)

>>>> Lijkt mij zeker geen taak voor de BHV.  <<<<

Leiding geven aan de BHV (dit is zo verschillend per bedrijf, evt. via ploegleiders)

Opvang en informeren van externe hulpdiensten.
rapportage over incidenten.


>>>> ben ik helemaal mee eens. Er zal misschien hulp aan collega's moeten worden geboden. <<<<<



Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2005, 01:54:25
Los van het feit dat er per bedrijf aanvullende functie eisen zijn, denk ik dat een coördinator juist bij onwelwordingen een belangrijke functie heeft.

Opmerking betreffende de alarmering: ik weet niet wat voor richtlijnen er zijn of interne afspraken, maar een alarmering mag niet vertraagt worden doordat er eerst contact moet worden opgenomen met een coördinator.

De getuigen zal 112 moeten bellen en hulp gaan verlenen. Eventuele andere aanwezigen kunnen dan de portiersloge/ coördinator bellen en inlichten. De coördinator kan zorgen dat deuren openstaan, obstakels uit de weg wordt geruimd, er iemand staat om ons op te wachten. Op belangrijke punten binnen het bedrijf waar je mogelijk fout zou kunnen lopen zou ook iemand moeten worden ingezet.. De coördinator kan er zorg voor dragen dat liften gebruiksklaar staan.
Helemaal mooi is het als de coördinator ons aanvullende informatie kan geven. Het komt regelmatig voor dat er al naar het thuisfront gebeld is, men zou dan gelijk naar medicijngebruik kunnen vragen. Het hoeft niet tot in details, maar “een harttablet”of “iets tegen de suiker”kan al een belangrijke aanwijzing zijn.
VSAZ ambulancezorg


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 31 juli 2005, 12:35:51
Opmerking betreffende de alarmering: ik weet niet wat voor richtlijnen er zijn of interne afspraken, maar een alarmering mag niet vertraagt worden doordat er eerst contact moet worden opgenomen met een coördinator.

De getuigen zal 112 moeten bellen en hulp gaan verlenen. Eventuele andere aanwezigen kunnen dan de portiersloge/ coördinator bellen en inlichten.

Dit hangt inderdaad sterk af van de grootte van het bedrijf en de interne organisatie.

We hebben een intern alarmnummer dat 24/24 uur 7/7 dagen bereikbaar is. Afhankelijk van de melding, de plaats en het tijdstip besluit de bedrijfsbeveiliging op basis van protocollen of alleen de bedrijfshulpverleningsdienst of de BHD en externe diensten opgeroepen worden. Bij twijfel wordt ook hier uitgegaan van het ergste.

Onze bedrijfscentrale is geblokkeerd voor 112. Om te voorkomen dat externe hulpdiensten gebeld worden die vervolgens aan de poort staan en niemand weet waar ze heen moeten. Helaas gebeurd het heel af en toe dat 112 met mobieltjes gebeld wordt. Als men daarna ook de beveiliging waarschuwt is er nog weinig aan de hand.