Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 117867 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112ermelo

  • persfotograaf
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
  • beheerder jansenfotografie
    • facebook pagina
Reactie #690 Gepost op: 31 januari 2018, 20:02:18
ik vindt het juist goed dat de brandweer mee rijdt op een reanimatie vooral als het om een mensenleven gaat
beheerder jansenfotografie


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #691 Gepost op: 31 januari 2018, 20:03:58
Ongeacht of het goed is dat er brandweer mee rijdt tijdens een reanimatie verbaas ik mij er ook over dat van de 3 manschappen waarbij het goed te zien is er maar ééntje in de gordel lijkt te zitten en ook de chauffeur en bevelvoerder dragen geen gordel. Juist tijdens prio 1 ritten met een groot en log voertuig wat makkelijk op zijn kant gaat...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #692 Gepost op: 31 januari 2018, 20:10:34
ik vindt het juist goed dat de brandweer mee rijdt op een reanimatie vooral als het om een mensenleven gaat

Ik vind dat de brandweer zich dood moet schamen. Je gaat niet uitrukken om je nog even uit te leven op een 97 jarige met je brandweervriendjes om daarna de stoere jongen uit te hangen dat je probeerde een mensenleven te redden.


112ermelo

  • persfotograaf
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
  • beheerder jansenfotografie
    • facebook pagina
Reactie #693 Gepost op: 31 januari 2018, 20:14:33
Het verschilt ook nog eens per regio of de brandweer mee rijdt op reanimatie
Hier in noord en oost gelderland rijdt de brandweer niet op een reanimatie
beheerder jansenfotografie


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #694 Gepost op: 31 januari 2018, 20:14:46
Ongeacht of het goed is dat er brandweer mee rijdt tijdens een reanimatie verbaas ik mij er ook over dat van de 3 manschappen waarbij het goed te zien is er maar ééntje in de gordel lijkt te zitten en ook de chauffeur en bevelvoerder dragen geen gordel. Juist tijdens prio 1 ritten met een groot en log voertuig wat makkelijk op zijn kant gaat...

Ik maak me drukker om de veiligheid van het Rotterdamse verkeer. Een spoedrit, vooral met een groot en log voertuig, levert een hogere kans op een verkeersongeval op dan een normale rit. Er is iets voor te zeggen als de brandweerwagen onderweg is naar een uitslaande woningbrand maar ze zijn hier onderweg naar een 96-jarige met een hartstilstand. Je moet altijd afwegen of het risico van de spoedrit opweegt tegen de te behalen voordelen.


axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #695 Gepost op: 31 januari 2018, 20:17:02
ik vindt het juist goed dat de brandweer mee rijdt op een reanimatie vooral als het om een mensenleven gaat

Ik vind het goed dat iemand die 96 (!) jaar geleefd heeft in alle rust mag sterven. Deze patiënt heeft een heel mensenleven gehad. Dit is gewoon een persoon overleden door ouderdom.

De kans is groot dat je door reanimatie enorme schade aan het lichaam toebrengt. Als je de 96-jarige patiënt al met hartslag de ambulance in krijgt, overleeft ze zeker weten de kliniek niet. Het is onmenselijk om te gaan reanimeren zodat de familie nog 2 dagen een zwaar verminkte, comateuze, 96-jarige oma heeft.

Met 96 jaar ga je niet meer reanimeren, dus je stuurt de brandweer niet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #696 Gepost op: 31 januari 2018, 20:25:21
Ik vind het goed dat iemand die 96 (!) jaar geleefd heeft in alle rust mag sterven. Deze patiënt heeft een heel mensenleven gehad. Dit is gewoon een persoon overleden door ouderdom.

De kans is groot dat je door reanimatie enorme schade aan het lichaam toebrengt. Als je de 96-jarige patiënt al met hartslag de ambulance in krijgt, overleeft ze zeker weten de kliniek niet. Het is onmenselijk om te gaan reanimeren zodat de familie nog 2 dagen een zwaar verminkte, comateuze, 96-jarige oma heeft.

Met 96 jaar ga je niet meer reanimeren, dus je stuurt de brandweer niet.

Inderdaad, de bevelvoerder kan ook zeggen zodra hij hoort dat het om iemand van 96 jaar gaat dat hij terugkeert naar de kazerne omdat het gewoon een ambulancemelding is. Reanimatie is namelijk geen wettelijke brandweertaak.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #697 Gepost op: 3 februari 2018, 19:01:14
Toch ook wel dubbel gevoel bij.

Oma, tot welke leeftijd loont het om rea te starten? (In het algemeen, ik weet dat het natuurlijk afhangt van geval tot geval, aanwezigheid van pathologieën e.d.)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #698 Gepost op: 3 februari 2018, 19:22:10
Toch ook wel dubbel gevoel bij.

Oma, tot welke leeftijd loont het om rea te starten? (In het algemeen, ik weet dat het natuurlijk afhangt van geval tot geval, aanwezigheid van pathologieën e.d.)

Je kan het niet aan een leeftijd ophangen of je wel of niet start met een reanimatie.

Als ik de brandweercommandant van brandweer Rotterdam was zou ik niet willen dat mijn mensen moeten uitrukken voor reanimaties. Ik zou de ambulancedienst constant achter de vodden aanzitten om te gaan presteren. Als het echt niet anders kan en mijn mensen zouden moeten uitrukken voor reanimaties had ik de ambulancedienst gezegd dat ze alleen de brandweer alarmeren als het een melding in de openbare ruimte is.

Ik zou mijn brandweermensen niet voor blok willen zetten dat ze in de slaapkamer staan bij mensen boven de 85 jaar met hartstilstand of bij een terminale kankerpatient met een hartstilstand.

Deze inzet bewijst dat de verpleegkundig centralist gewoon de brandweer laat rijden voor iemand van 96 jaar, immers de brandweer krijgt gewoon nader bericht dat het gaat om een patient uit 1921.

Als de brandweer toch naar woningen moet uitrukken voor reanimatie zou ik de ambulancedienst de volgende regels opleggen:

- Alleen witnessed cardiac arrest
- Geen terminale patienten
- Geen patienten boven de 85 jaar


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #699 Gepost op: 3 februari 2018, 19:27:34

Als de brandweer toch naar woningen moet uitrukken voor reanimatie zou ik de ambulancedienst de volgende regels opleggen:

- Alleen witnessed cardiac arrest
- Geen terminale patienten
- Geen patienten boven de 85 jaar

... en uiteraard ook niet naar reanimaties in verzorgings- of verpleegtehuizen.