Scenario vs. realiteit

Auteur Topic: Scenario vs. realiteit  (gelezen 3794 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Johanna

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Lotus
Gepost op: 30 december 2014, 13:02:52
Soms vraag ik me bij een scenario wel eens af hoe waarschijnlijk het is dat het slachtoffer dat je speelt de wachttijd overleeft. Zo had ik in een kettingbotsingscenario een gesloten dijbeenbreuk in combinatie met een bloeding daar (en shockverschijnselen) en het duurde een half uur vanaf het moment dat de hulpverlening ter plaatse was/er geroepen werd dat de oefening begon, tot er een tourniquet omheen zat. Ik ga er maar vanuit dat je ook ergens anders uit kan bloeden dan uit die slagader, want anders was ik vast al voor die tijd overleden. Of heb ik het fout?




baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #1 Gepost op: 30 december 2014, 16:43:54
Ligt eraan hoeveel bloedverlies er optreed in je bovenbeen. Ik neem aan dat als er een triage heeft plaatsgevonden die pleeg jouw situatie zodanig heeft ingeschat dat je niet bovenaan het lijstje kwam te staan.
Maar zo zijn er natuurlijk wel vaker scenario's die niet zo vreselijk reëel zijn. Het bekende voorbeeld van de blaar op de hand bij een vloeistofverbranding. Kan best redelijk snel optreden hoor, maar om dan als een hersenloze rond te lopen en pas van de hulpverlener te horen krijgen dat er eerst gekoeld moet worden.
Ik bedoel hoeveel Nederlanders weten niet dat je bij een brandwond moet koelen?
De glas(splinter) in de hand/vinger............leuk maar ik moet de eerste nog tegenkomen die niet instinctmatig dat glas er uittrekt.
Pas nog een oefening bij de HAP/SEH gedraaid waarbij een zelfverwijzer met een gebroken been zich moest  melden bij de balie......
problemen los je op door er wat aan te doen


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #2 Gepost op: 30 december 2014, 17:00:56
Een half uur met shockverschijnselen lijkt mij redelijk lang.
Citaat
The femur is the longest, strongest, and heaviest tubular bone in the human body, and is one of the major weight-bearing bones in the leg (see Boning up on the femur).1,2 Fractures of the femoral shaft often result from high-energy forces such as motor vehicle crashes.3-5 Complications and injuries associated with midshaft femur fractures in the adult can be life-threatening and may include hemorrhage, internal organ injury, wound infection, fat embolism, and acute respiratory distress syndrome.
http://www.nursingcenter.com/lnc/cearticle?tid=1112718#P14 P14

Van yahoo answers;
Citaat
The reason a person who has been shot in the leg causing a femur fracture would bleed alot would either be a dissection of artery (which could happen from the bullet shearing it off, or from the broken bone doing it) or a vein. If you're talking a VEIN, it could take days and would likely be infected by the time they did die but if they got even simple first aid (direct pressure or pressure bandage), they would likely live, and only possibly need an amputation due to infection days later. If you're talking an ARTERY, which would most likely be the femoral artery but could be the popliteal artery, then every beat of the person heart pumps about 30cc of blood out an uncontrolled wound. Without first aid, they would bleed out within 5 minutes (bleeding out meaning losing enough blood the brain can no longer be perfused). With basic external first aid, depending on where the artery were dissected, could be extended to as much as 15 to 20 minutes or even stopped.

Dit, en met name het stroomdiagram, is voor jou wel interessant om te bekijken. Dan krijg je een beetje een idee of er juist gehandeld is.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.