Grote brand (flat, 1 persoon overleden) Logger - Amstelveen 05-01-2015

Auteur Topic: Grote brand (flat, 1 persoon overleden) Logger - Amstelveen 05-01-2015  (gelezen 13278 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #50 Gepost op: 6 januari 2015, 18:57:04
Volgens mij was deze HD straal verreweg de snelste manier om water op het vuur te hebben. Het duurt even voordat je binnendoor dit voor elkaar hebt. En dat weet ik nog geeneens of er een droge blusleiding in zit.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #51 Gepost op: 6 januari 2015, 19:02:37
Ik wil het je best uitleggen hoor, vrij simpel.. grote kans dat we zo wel afgesplitst gaan worden maar goed..

De brandweer Amsterdam is, na het wegdoen van de spuiten met paarden overstapt op "automobielen", met heel veel mensen. Dat is in die jaren teruggebracht naar 7, omdat het aflegsysteem bij binnenbrand zo ontwikkeld was. Zoals je nu het landelijke aflegsysteem met aanvals- en waterploeg kent, had Amsterdam gewoon zijn eigen aflegsysteem toen er nog geen enkele sprake was van Brandweer Nederland.

Pas in de laatste 2 decennia is brandweer Amsterdam zich heel erg aan Nederland aan het conformeren, en dus eindigt ook de procedure van 7 man. Een aantal jaar geleden alle kazernes buiten de binnenstad, en als laatste anderhalf jaar terug de kazernes Hendrik, Teunis, Dirk en Nico.

De procedure was, als ik hem nog goed weet te herinneren:

111/112 naar binnen voor redding
113 er achteraan met straal, vervoegt zich bij 111 en 112.
114 straal doorvoeren
115 met P waterwinning opbouwen en zich daarna bij 114 vervoegen voor inzet binnen.

Je kunt er alles van vinden, maar hier waren de Amsterdammers echt trots op, en een brand werd razendsnel aangepakt(zeker de diepe grachtenpanden met kruip- en sluipdoor.

Weet niet of het aflegsysteem precies klopt hoor, op de meldkamer komt dit weinig ter sprake.. Anders zijn aanvullingen welkom..


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #52 Gepost op: 6 januari 2015, 19:08:23
Volgens mij heb je het zo aardig verwoord ja. Zo heb ik het ook altijd begrepen. Nr. 3 snel met de straal achter 1 en 2 aan en 4 en 5 met de 2 straal er achteraan als de waterwinning opgebouwd is of als de 2e TS dat doet.

Citaat van: FF4266 link=msg=1320590 date=1420567357
Ik wil het je best uitleggen hoor, vrij simpel.. grote kans dat we zo wel afgesplitst gaan worden maar goed..


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #53 Gepost op: 6 januari 2015, 19:10:44
Yes... Het voordeel was dat 1 en 2 snel door ruimtes heen konden om te zoeken, omdat zij door 3 werden gedekt met de straal..


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #54 Gepost op: 6 januari 2015, 19:36:57
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1320411 date=1420531472
Ergens op dit forum is er onder andere al eens aangegeven dat dit te maken heeft met het standaard 2 zijdig aanrijden in amsterdam vanwege bijvoorbeeld de alom verkeerd / hinderlijk geparkeerde voertuigen en dergelijke. Je zou kunnen zeggen dat er dus standaard in Amsterdam 1 TS aanrijd die buiten de opschaling valt (simpel gesteld)
Zo heb ik ook ergens gelezen dat amsterdam wel meer "aparte" regelingen heeft tov de rest van het land zoals standaard 7 man op de TS (al heb ik begrepen dat er over werd gedacht dit te veranderen)

De procedure is al decennia lang dat de ladder en een autospuit vertrekken vanaf de hoofdwacht en de andere autospuit van een kazerne. En dan kom je in de regel ook vanuit andere richtingen bij de brand aan.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #55 Gepost op: 6 januari 2015, 19:39:39
Citaat van: FF4266 link=msg=1320590 date=1420567357
Ik wil het je best uitleggen hoor, vrij simpel.. grote kans dat we zo wel afgesplitst gaan worden maar goed..

De brandweer Amsterdam is, na het wegdoen van de spuiten met paarden overstapt op "automobielen", met heel veel mensen. Dat is in die jaren teruggebracht naar 7, omdat het aflegsysteem bij binnenbrand zo ontwikkeld was. Zoals je nu het landelijke aflegsysteem met aanvals- en waterploeg kent, had Amsterdam gewoon zijn eigen aflegsysteem toen er nog geen enkele sprake was van Brandweer Nederland.

Pas in de laatste 2 decennia is brandweer Amsterdam zich heel erg aan Nederland aan het conformeren, en dus eindigt ook de procedure van 7 man. Een aantal jaar geleden alle kazernes buiten de binnenstad, en als laatste anderhalf jaar terug de kazernes Hendrik, Teunis, Dirk en Nico.

De procedure was, als ik hem nog goed weet te herinneren:

111/112 naar binnen voor redding
113 er achteraan met straal, vervoegt zich bij 111 en 112.
114 straal doorvoeren
115 met P waterwinning opbouwen en zich daarna bij 114 vervoegen voor inzet binnen.

Je kunt er alles van vinden, maar hier waren de Amsterdammers echt trots op, en een brand werd razendsnel aangepakt(zeker de diepe grachtenpanden met kruip- en sluipdoor.

Weet niet of het aflegsysteem precies klopt hoor, op de meldkamer komt dit weinig ter sprake.. Anders zijn aanvullingen welkom..

En ter plaatse in Amsterdam betekent ook : direct naar binnen, zeker bij een woningbrand.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #56 Gepost op: 6 januari 2015, 20:07:18
Citaat van: viffer link=msg=1320519 date=1420555331
Waarom denk je dat ik het woordje moet ook al tussen aanhalingstekens plaats. Omhoog houden natuurlijk niet handig, omlaag had wel gekund, altijd beter dan blijven staan kijken en er vervolgens naartoe lopen.

Een brandweerwagen die stopt voor het lintje is ook al bijzonder. Denk dat ze daar niet op gerekend hadden ;)
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!