Doden en gewonden bij terreuraanslagen o.a. op Charlie Hebdo - Parijs (Frankrijk) 07 t/m 09-01-2015

Auteur Topic: Doden en gewonden bij terreuraanslagen o.a. op Charlie Hebdo - Parijs (Frankrijk) 07 t/m 09-01-2015  (gelezen 89963 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Citaat van: Live link=msg=1321799 date=1420898257
Ook ja, hij zou bijvoorbeeld een bomgordel om kunnen hebben of nog een handgranaat in zijn hand

Het ziet er niet uit dat dit heeft meegespeeld. Enkele seconder later slepen ze het lijk al naar buiten, zonder dat iemand dit heeft gecontroleerd op explosieven.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1321773 date=1420891938
Ik heb net pas de filmpjes gezien en waar ik eerst deze eenheden wel hoog had zitten, is die waardering wel iets minder geworden. Wat al eerder werd gezegd is er een veel te grote trein. Bij een instap is een trein van 6 tot 8 meer als genoeg, dat je iets meer mensen op strategische plekken buiten laat staan is wel logisch ivm mogelijk ontsnappingsgevaar. En daarbij het gebruik van het vuurwapen ook wel heel appart. Nu weet ik dat dit soort eenheden op een andere manier getraind worden middels de vuurlijnen etc, maar persoonlijk vind ik de lijnen zoals deze hier gebruikt worden wel heel gevaarlijk en het zou mij niets verbazen als er diverse agenten daar een patroon uit hun vest hebben mogen peuteren.

Wat betreft het wapen van de gijzelnemer, ik kan dat niet duidelijk zien op de filmpjes dit zijn net te slecht. Mijn eerste idee was dat deze persoon gebuikt naar buiten kwam met zijn handen om zijn hoofd, maar dat is zoals ik al zij heel lastig te zien. Persoonlijk kwam het mij over dat de eenheden er op uitgestuurd waren om de gijzelnemer te doden, en niet om hem te arresteren.

Ik denk dat je de verkeerde kant op redeneert. Deze actie komt misschien ongecoördineerd over, maar ik een trein die voorbereid is op alles. Inclusief maximale slachtoffers aan eigen zijde. Vergeet even niet dat deze idioot 15 explosieven bij zich had.

Er zijn ook andere beelden waarop duidelijk te zien is dat hij nog steeds een vuurwapen bij zich had op het moment dat hij naar buiten sprong.


FFrank

  • techneut / brandweerman /
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Hoi, ik ben nieuw hier, me voorstellen doe ik ergens anders.

De actie word WEL geïnitieerd door de BRI/GIGN. Op het filmpje van TF1 op 32 sec. zie je iemand de sleutel van de schuifdeur en rolluik bedienen.

Zeer chaotisch en ronduit een slechte inzet van de interventie teams. geen structuur en geen duidelijke taken voor de leden van het team.
Pluspunt is dat ze wel een afleiding lijken te creëren door met shotguns op de ruiten te schieten vanaf 1:00min achter de Smart. lijkt weinig effect te hebben trouwens.

De opvang van de gegijzelden is een blamage. Zij hadden opgevangen, geboeid en gezakt moeten worden. Nu zie je lui gewoon weglopen. God mag weten waarheen en met welke bedoelingen! Op het filmpje van BFMTV staan de gegijzelden bijna te knuffelen met de leden van de interventie teams. Iedereen is verdacht tot dat anders is bewezen.....

groet Frank
If everything seems under control, your just not going fast enough


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Citaat van: FFrank link=msg=1321819 date=1420902811
De opvang van de gegijzelden is een blamage. Zij hadden opgevangen, geboeid en gezakt moeten worden.
groet Frank

Sorry, maar mag ik het hier volstrekt mee oneens zijn.
De gegijzelden hebben al een trauma. Moet dit nog erger gemaakt worden door ze te boeien en een zak over hun hoofd te trekken.

Volgens mij hebben deze mensen gedegen medische en psychologische hulp nodig. En niet het behandeld worden als een verdachte.


FFrank

  • techneut / brandweerman /
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
@AVN
Een zak over het hoofd zou ik misschien nog achterwege laten maar isoleren en boeien zeker niet. Die verzorging kan wachten mits het niet levensbedreigend is. Nu loopt er mogelijk een terrorist vrij rond die voor nog meer leed kan zorgen. Deze mensen zijn waarschijnlijk al getraumatiseerd maar wel veilig, die paar minuten dat je dan in veiligheid geboeid bent.....tja....
If everything seems under control, your just not going fast enough


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Citaat van: AVN link=msg=1321826 date=1420903978
Sorry, maar mag ik het hier volstrekt mee oneens zijn.
De gegijzelden hebben al een trauma. Moet dit nog erger gemaakt worden door ze te boeien en een zak over hun hoofd te trekken.

Volgens mij hebben deze mensen gedegen medische en psychologische hulp nodig. En niet het behandeld worden als een verdachte.

Iedereen moet behandeld worden als een verdachte totdat het tegendeel bewezen ik. Als ik een terrorist zou zijn zou ik de gegijzelden juist explosieven omdoen of mij vermommen om in de chaos te ontsnappen.

(Even voor de duidelijkheid, ik ben geen terrorist ;) )
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Ik kan me voorstellen dat men juist door die explosieven de gegijzelden z.s.m. uit de potentiële invloedssfeer daarvan wilde hebben, voor er andere acties uitgevoerd worden.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Highfield link=msg=1321840 date=1420910866
Ik kan me voorstellen dat men juist door die explosieven de gegijzelden z.s.m. uit de potentiële invloedssfeer daarvan wilde hebben, voor er andere acties uitgevoerd worden.

Dan nog kan je toch wel een team hebben klaarstaan, 2-3 agenten die zich bekommeren over elk slachtoffer?


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Dan nog kan je toch wel een team hebben klaarstaan, 2-3 agenten die zich bekommeren over elk slachtoffer?
Helemaal eens. Het zag er wat chaotisch uit, misschien een haastinval i.v.m. de ontwikkelingen elders? Een gelegenheidsteam omdat de zware jongens ook elders ingezet waren? Legio mogelijkheden maar gelukkig is het goed afgelopen. Shoot to kill zal niemand van wakker liggen denk ik, ik weet niet wat de Franse wet- en regelgeving voorschrijft.
Bijdragen op persoonlijke titel.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Ik kan me voorstellen dat men juist door die explosieven de gegijzelden z.s.m. uit de potentiële invloedssfeer daarvan wilde hebben, voor er andere acties uitgevoerd worden.

De meeste gijzelaars worden ook achter het "gepantserde" voertuig gebracht, wat mij doet vermoeden dat er wel degelijk een plan achter zit.
(Dit is echter niet zichtbaar op de hier geplaatste filmpjes, wel op beelden van een Franse zender. Dit kan ik echter op dit moment niet delen).
Je ziet op dit filmpje ook dat mensen daar een korte tijd worden gehouden. Pas van daar uit worden ze, onder begeleiding, verder weg gebracht.

Natuurlijk weet ik niet of dit volgens plan is verlopen, en wil ik als leek verder geen voorbarige conclusies trekken.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten