Moet de politie beter worden bewapend?

Auteur Topic: Moet de politie beter worden bewapend?  (gelezen 141492 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Volgens mij hebben wij in dit land afgesproken dat criminelen aangepakt worden door de politie.

Dit ben ik niet geheel met je eens. Denk eens aan de treinkaping b.v. of kustwateren. Daar zie ik echt geen politietaak meer hoor.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Dit ben ik niet geheel met je eens. Denk eens aan de treinkaping b.v. of kustwateren. Daar zie ik echt geen politietaak meer hoor.

Het is wel degelijk een politietaak, waarbij er wel wordt samengewerkt met eenheden van defensie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dienst_Speciale_Interventies


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Het is wel degelijk een politietaak, waarbij er wel wordt samengewerkt met eenheden van defensie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dienst_Speciale_Interventies

Dus zou er in dit geval ook samengewerkt kunnen worden met defensie.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Volgens mij hebben wij in dit land afgesproken dat criminelen aangepakt worden door de politie.
Volgens mij hebben we afgesproken dat als de politie het niet aan kan dat Defensie om bijstand gevraagd kan worden. Nog los van het feit dat er Defensieonderdeel is dat gewoon politietaken uitvoert.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Ik heb een heel groot probleem met drones.

Leuk voor observatiedoeleinden - bye bye privacy.
En je kunt er ook nog wat anders onderhangen.
Iets waar je niet alleen Taliban- en Al-Qaida-terroristen mee naar het paradijs kunt sturen, maar ook heel veel onschuldige burgers.

Als we nu straks een drone hebben die wel een snelle auto bij kan houden waarvan de inzittenden niet aangehouden kunnen worden voor de Belgische grens, gaan we die andere pylon op die drone dan ook gebruiken voor - ik roep maar wat - een AGM-114 Hellfire?


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Ik heb een heel groot probleem met drones.

Leuk voor observatiedoeleinden - bye bye privacy.
En je kunt er ook nog wat anders onderhangen.
Iets waar je niet alleen Taliban- en Al-Qaida-terroristen mee naar het paradijs kunt sturen, maar ook heel veel onschuldige burgers.

Als we nu straks een drone hebben die wel een snelle auto bij kan houden waarvan de inzittenden niet aangehouden kunnen worden voor de Belgische grens, gaan we die andere pylon op die drone dan ook gebruiken voor - ik roep maar wat - een AGM-114 Hellfire?

Nogmaals, een heli kan je ook zwaar bewapenen en filmt dezelfde beelden. Een drone wordt ook door mensen bestuurt, allen zitten ze er niet in maar op de grond. De inzetcriteria van een drone zijn exact gelijk aan die van een heli, alleen zijn ze flexibeler in te zetten en veel goedkoper waardoor dit dus sneller gebeurt. De facto is het volstrekt oninteressant welk platform, mits correct ingezet, de beelden maakt.

Juridisch (en ja, dat heb ik onderzocht in het kader van mijn opleiding) is er geen enkel verschil. De genoemde privacyissues zijn nonargumenten als de drone volgens de geldende criteria voor luchtsurveillance wordt ingezet. Ik erken dat er problemen kunnen optreden als deze verruimd worden, maar als dat gebeurt kan je dat niet toewijden aan de dronetechnologie opzich.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Het gaat ook niet over technologie.

Het gaat juist om het tegenovergestelde.
We laten steeds vaker de rechten van het individu onder sneeuwen omdat we de maakbare samenleving wensen te creëren waarbij er te weinig wordt geïnvesteerd om de echte problemen zoals de harde criminaliteit aan te pakken, terwijl juiste de harde criminaliteit daar wel in wenst te investeren met vreemd genoeg een extreem laag budget.

Dronesinzet kost gewoon miljoenen.
Het opzetten van deze kraak?
Minimaal. Een paar gestolen snelle auto's en voor een paar duizend euro aan illegale wapens en springstoffen.

Waar moet je dus investeren? Niet in drones, maar in het onrendabel maken van de investeringen van de criminelen. Diefstal van een auto - wat krijg je er tegenwoordig voor? De straf voor de handel of bezit van een automatisch vuurwapen?
Laat die consequenties eens wat zwaarder wegen. Laat de rechterlijke macht eens echt uithalen uit naam van gerechtigheid en veiligheid en de harde crimineel eens kennis laten maken met een harde straf. Zo hang je aan die kleine investering voor het deelnemen aan een criminele organisatie een toren hoog prijskaartje. Maak die kleine investering onrendabel door te investeren in een betere opsporing van illegale netwerken en organisaties. Pak de crimineel eens aan voordat hij met de buit over de A-zoveel richting België scheurt.

Maar zolang we in Nederland bepaalde gedragingen in het verkeer zwaarder bestraffen dan diefstal uit een winkel praat ik tegen dovemansoren.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Maar goed, even terug naar de realiteit van vandaag: een drone zit er voorlopig nog niet in, al lijkt het me zeker goed om als politie deze ontwikkelingen nauwgezet te blijven volgen!

Voor nu zie ik meer in werken aan de paraatheid van bijzondere eenheden. Wellicht dat onder de vlag van de DSI nog effectiever gebruik kan worden gemaakt van de capaciteiten van speciale eenheden om die paraatheid te bereiken, dan voorheen.

Daarnaast zou er m.i. gekeken moeten worden of er ook aan andere eenheden bijzondere taken/middelen kunnen worden toebedeeld, waarmee je vanuit de 24uurs dekking in de hogere geweldsspiraal kunt acteren. Je hoeft dan dus niet te wachten op de beschikbaarheid van de bijzondere eenheden en kunt mogelijk sneller doorstappen vanuit de staande organisatie.

Ik noem maar een dwarsstraat: een koppel KMar in een snelle surveillanceauto, met de MP5 of Diemaco in de kofferbak. Deze voeren gewoon hun reguliere surveillancetaken uit, wat 99% van het werk zal zijn. Maar voor die 1% (zwaarbewapende overvallers, AMOK situaties, etc.) wordt het zwaardere geschut tevoorschijn gehaald en is er directe beschikbaarheid voor incidenten hoger in de geweldsspiraal.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Ik noem maar een dwarsstraat: een koppel KMar in een snelle surveillanceauto, met de MP5 of Diemaco in de kofferbak. Deze voeren gewoon hun reguliere surveillancetaken uit, wat 99% van het werk zal zijn. Maar voor die 1% (zwaarbewapende overvallers, AMOK situaties, etc.) wordt het zwaardere geschut tevoorschijn gehaald en is er directe beschikbaarheid voor incidenten hoger in de geweldsspiraal.

Waarom de KMar?? Voor opgesteld dat ik het ze gun hoor. Het zijn gewoon volwaardige collega's voor mij, ook al zijn er nog steeds politiecollega's die het niet met mij eens zijn.
Echter heeft de politie op papier nog steeds officiële geweergroepen. Per eenheid moeten er officieel een X aantal collega's zijn opgeleid op zwaardere wapens. Echter is dit langzamerhand doodgebloed.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Waarom de KMar?? Voor opgesteld dat ik het ze gun hoor. Het zijn gewoon volwaardige collega's voor mij, ook al zijn er nog steeds politiecollega's die het niet met mij eens zijn.
Echter heeft de politie op papier nog steeds officiële geweergroepen. Per eenheid moeten er officieel een X aantal collega's zijn opgeleid op zwaardere wapens. Echter is dit langzamerhand doodgebloed.
Is dat niet iets wat mogelijk met de komst van de NP weer leven ingeblazen gaat worden?

Volgens mij heb ik die opmerking namelijk terug zien komen in het inrichtingsplan.