Moet de politie beter worden bewapend?

Auteur Topic: Moet de politie beter worden bewapend?  (gelezen 141152 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #730 Gepost op: 15 december 2015, 06:38:05
Citaat van: Bollie link=msg=1391932 date=1450137102
Als de KMAR zwaardere wapens krijgen, stel ik dan maar gelijk voor om ook de politie zwaardere wapens te geven. De Noodhulp/DHV zijn vaak de eerste die ter plaatse komen.....

Citaat van: CopVR3 link=msg=1391927 date=1450132271
Is dat de toeristenpolitie? (die je wel vaker in de grote plaatsen in arabische landen ziet?)
Toen ik in Egypte op vakantie was zag je ze bijna op elke straathoek met lange wapens, in witte uniformen. Ze gingen ook dagelijks alle hotels langs voor informatie/controle paspoorten)

Nee, Lekhwiya (Internal Security Force) is geen toeristenpolitie zoals men kent in Egypte. De reguliere politie (Al Fazaa) voert dezelfde taken uit als de Nederlandse politie, behalve verkeerstoezicht op snelwegen (taak Traffic Police) en mobiele eenheid, bomb squad, anti-terreur, NBCR en arrestatieteams.

Uiteraard is er rondom deze dienst ook sprake van enige geheimzinnigheid, het voorgeschreven antwoord op de vraag hoeveel leden deze dienst kent of hoe groot het budget is dient te luiden "ruim voldoende personeel en ruim voldoende budget". Het ruim voldoende staat gelijk aan minimaal 5000 man. Deze mannen hebben over het algmeen geen gezin maar wel een sociaal leven. Ze wonen en werken in een soort afgesloten wijk in Doha. Op de compound staan onder ander al het materieel, de nationale meldkamer voor alle hulpdiensten en het voetbalstadion van prof voetbalclub Lekhwiya. Het was ooit de veiligheidspolitievoetbalclub, tegenwoordig spelen er profvoetballers. Het is het best beveiligde voetbalstadion ter wereld omdat je als supporter door ongeveer 8 toegangscontroles moet aangezien het stadion op het terrein van deze dienst staat.

Deze politiedienst beschikt ook over een enorm arsenaal aan brandweervoertuigen (bluswagens, hoogwerkers, ladderwagens; in tegenstelling tot de reguliere brandweer zijn het geen gele brandweerwagen maar rode brandweerwagens) voorts beschikken ze over een fors aantal ambulancevoertuigen. De leden van dit politiekorps kunnen beschikken over brandweeropleidingen of EMT opleidingen. Ze zijn in staat om bij zeer grote calamiteiten een reserve brandweerkorps of een reserve ambulancedienst te vormen. Een andere belangrijke taak is het National Search and Rescue team. Het NSR wordt regelmatig overal ter wereld ingezet voor Search and Rescue taken of humanitaire hulpverlening, de meeste recente inzetten zijn o.a. de aardbeving in Nepal, humanitaire hulpverlening aan vluchtelingen op verzoek van regering Kroatie en momenteel humanitaire hulpverlening in Oekraine. Ze werken hierbij vaak samen met ambulancedienst, brandweer en het nationale Rode Kruis.

In dagelijkse praktijk surveilleren veel leden met Landcruisers, zij hebben uiteraard hun primaire taak maar maken zich nuttig door de reguliere hulpverleningsdiensten te assisteren. Het kan dat ze bij een brand bluskleding aantrekken en adembescherming omhangen om zich te melden bij de bevelvoerder van de brandweer, het kan ook dat ze de reguliere politie assisteren bij afzetten van de weg. Ze hebben dezelfde bevoegdheden als de reguliere politie. Ze kunnen een verkeersovertreder bekeuren of een dief aanhouden. Als het gaat om gewone criminelen brengen ze de verdachte naar een bureau van de reguliere politie om de verdachte over te dragen. Als het gaat om misdrijven die de nationale veiligheid raken of misdrijven met een vermoedelijk terroristisch motief (zoals eerder dit jaar een buitenlandse TV ploeg) nemen ze de verdachten mee naar het eigen complex voor verder verhoor. Bij de laatste categorie misdrijven moet je denken aan o.a. het over hekken heen klimmen van complexen waar het door borden in arabisch +engels duidelijk is dat het streng verboden toegang is, bijv. olie- en gasvelden of een zone nabij een grote Amerikaanse luchtmachtbasis (thuisbasis van o.a United States Central Command en United States Air Forces Central Command). De aanhouding van de Britse TV ploeg is breed uitgemeten in de media; een weldenkend mens zou er door heen kunnen prikken aangezien Cameron er niets over heeft gezegd. Iets wat hij met zekerheid zou doen als het handelen van Qatar misplaats of onrechtmatig zou zijn. In Nederland zullen er ook complexen zijn met hekken en borden streng verboden toegang; zelfs journalisten mogen er niet overheen klimmen omdat ze op dat moment een strafbaar feit plegen en het niets te maken heeft met persvrijheid of censuur.

Vanaf 35.18 min een aantal leden van een anti-terreur groep met zwarte barretten (naval special forces), daarna volgen heren met blauwe barretten (Internal Security Forces) zwarte kleding dragen ze zelden, meestal de camouflage kleding).

=35m18s


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #731 Gepost op: 15 december 2015, 06:44:08
Het blijft mij verbazen dat agenten en anderen in dit topic maar gelijk naar "de samenleving" wijzen en dat "burgers" het blijkbaar weer gedaan hebben.

Mag ik een ieder er op wijzen dat allereerst de politietop zelf eerder in het jaar heeft aangegeven dat zwaardere wapens niet aan de orde zijn:
Bij de korpsleiding van de Nationale Politie bestaat vooralsnog geen grote wens voor meer agenten met machinegeweren. ,,Wij begrijpen dat de gebeurtenissen in Parijs voor veel mensen een eyeopener zijn, maar wij zijn al dik twee jaar bezig met de bestrijding van jihadisme. De politie is goed ingericht,'' zegt woordvoerder Joop Kemperman.
(Voor de duidelijkheid: dit is begin 2015, na "hebdo")

Notabele Dhr Opstelten heeft toentertijd aangegeven dat betere bewapening best mogelijk kan worden gemaakt indien daar behoefte aan is vanuit de leiding van de Politie.
(Wat natuurlijk niet per se betekend dat iedere agent een zwaarder wapen zou gaan krijgen)

Daarnaast lijkt het mij ook goed om naar het verleden te kijken. De grootste tegenstand voor zwaardere wapens en uitbreiding van het "geweldsspectrum" voor de Politie kwam uit de hoek van Defensie.
Daaruit werd regelmatig druk uitgeoefend op de politiek om de zwaardere geweldsmidddelen bij defensie te houden.
Denk bijvoorbeeld aan de perikelen rond de voorlopers van de DSI en wie daar zeggenschap over zou moeten hebben.

Volgens mij heeft de samenleving best begrip voor zwaardere wapens bij de bewaking van objecten....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #732 Gepost op: 15 december 2015, 07:20:05
Citaat van: zwelgje link=msg=1391944 date=1450158248
Het blijft mij verbazen dat agenten en anderen in dit topic maar gelijk naar "de samenleving" wijzen en dat "burgers" het blijkbaar weer gedaan hebben.

Mag ik een ieder er op wijzen dat allereerst de politietop zelf eerder in het jaar heeft aangegeven dat zwaardere wapens niet aan de orde zijn:(Voor de duidelijkheid: dit is begin 2015, na "hebdo")

Notabele Dhr Opstelten heeft toentertijd aangegeven dat betere bewapening best mogelijk kan worden gemaakt indien daar behoefte aan is vanuit de leiding van de Politie.
(Wat natuurlijk niet per se betekend dat iedere agent een zwaarder wapen zou gaan krijgen)

Daarnaast lijkt het mij ook goed om naar het verleden te kijken. De grootste tegenstand voor zwaardere wapens en uitbreiding van het "geweldsspectrum" voor de Politie kwam uit de hoek van Defensie.
Daaruit werd regelmatig druk uitgeoefend op de politiek om de zwaardere geweldsmidddelen bij defensie te houden.
Denk bijvoorbeeld aan de perikelen rond de voorlopers van de DSI en wie daar zeggenschap over zou moeten hebben.

Volgens mij heeft de samenleving best begrip voor zwaardere wapens bij de bewaking van objecten....

Charlie Hebdo is o.a. door de media en politiek op een hoop geveegd met ISIS aanslagen. Ik volg af en toe wat Nederlandse praatprogramma's met echte terreurdeskundigen uit de polder zijn doen exact hetzelfde.

Ik denk dat het een van de oorzaken is waardoor mensen onvoldoende geinformeerd zijn. Een politiewoordvoerder die zegt dat "wij al jaren bezig zijn bestrijding van jihadisme" of wat sommige agenten hier posten dat de Nederlandse politie doet aan vroegmonitoring in de wijk weet niet eens wat AQAP (Al Qaeda in the Arabian Peninsula) is. Ze zijn niet te vergelijken met ISIS omdat het gaat om goed getrainde soldaten die terugkeren naar Westerse landen. Het zijn keurige jongens die een baan zoeken, braaf gezinsleven er op na kunnen houden, de politie bellen als iemand tegen de muur pist, voorzitter van de wijkcommissie kunnen zijn om op een bepaald moment geactiveerd te worden om een terroristische aanslag uit te voeren.

Ik vind de reactie van een Nederlandse politiewoordvoerder simpelweg kneuterig omdat je ziet dat o.a. Israel, Arabische landen en de USA (nu ook zwaardere visumregels voor mensen uit EU met een reishistorie Syrie, Yemen en mensen met dubbele nationaliteit) iets nerveuzer reageren op deze club uit Yemen. Hier is al langere tijd het beeld ontstaan dat er soort concurrentiestrijd tussen terreur bezig is, nl Al Qaeda en ISIS. ISIS heeft Westerse landen bedreigd, echter heeft de Al Qaeda topman al-Zawahiri ook duidelijk gemaakt dat "het westen nog iets zal gaan meemaken".

Ik vind het ook jammer dat er in Nederland politici zijn die graag willen duidelijk maken hoe vreselijk landen als Saudi Arabie, Verenigde Arabische Emiraten en Qatar zijn omdat ze een gruwelijk oorlog voeren in Yemen. Op dit moment zijn ze in AQAP gebied aan vechten, gisteren zijn er weer meerdere leden van special forces tijdens zware gevechten omgekomen in de strijd omdat de getrainde Al Qaeda terroristen geen stelletje imbecielen uit de woestijn zijn maar zwaar getrainde soldaten die vechten voor een terreurbeweging.

Yemen komt amper in het nieuws ondanks dat het nogal relevant is in deze context, deze strijders kunnen een tegenstander worden van een Nederlandse politieman/Kmar. Je hebt dan niet te maken met een crimineel of halve zool met vuurwapen maar je staat oog in oog met iemand met een militaire training die vermoedelijk al eens gevochten heeft in oorlogen (afghanistan, yemen, syrie). Ze zijn ook niet te vergelijken met ISIS terroristen (over algemeen EU burgers die nooit in Syrie hebben gevochten of ergens in een trainingskamp zijn geweest om te leren vechten).

De USA heeft ruim 8 jaar op verzoek van de regering van Yemen een poging ondernomen deze groep en een aantal andere terroristische groepen (die geen directe bedreiging zijn voor Westen) proberen uit te roeien. Het is nooit gelukt. Daarna is de fase ontstaan dat de Golfstaten in overleg met USA hebben besloten de terroristen te waarschuwen voor een op handen zijnde grondoorlog tegen terreur. Een aantal Westerse landen zorgt voor logistieke ondersteuning, Frankrijk en Belgie hebben direct politiek steun gegeven aan de Golfstaten en doen het tot op de dag van vandaag nog steeds.

Ik denk dat men in Westen eens beter geinformeerd moet worden. Ik zal ook niet gaan roepen dat de Golfstaten perfecte landen zijn, er valt nog ontzettend veel te verbeteren, echter weten ze dat zelf ook prima. De Golfstaten vechten in Yemen (lucht/grond) en zijn vanaf de eerste dag de vaste partners van USA boven Syrie. In Nederland doet men voorkomen of de Golfstaten de vijand zijn van EU landen of vergelijkt met Saudi Arabie met ISIS. Ik denk dat men eens moet beseffen dat ze vechten tegen dezelfde mensen die de grootste vijanden zijn van de Westerse samenleving, o.a. ISIS en Al Qaeda adepten.

De achtergrond van Al Qaeda strijders zegt ook dat mensen van Kmar die de tweede kamer moeten bewaken een probleem hebben als ze hun zwaardere wapens in de auto hebben liggen. Als deze strijders op het toneel verschijnen is de kans groot dat je een situatie krijgt zoals je zag bij Charlie Hebdo. Ze maken de agenten snel en zonder pardon af en ze zijn niet bang zelf te sneuvelen. Je hebt de rapen gaar als een paar van deze figuren kunnen doordringen in het 2e kamer gebouw. Hier zie je dat men denkt dat je bij cruciale objecten moet zorgen dat je voor de deur de oorlog met dit soort groepen moet kunnen uitvechten of moet zorgen dat je de strijd aan kan gaan waardoor je deze terreuractie kan vertragen en er tijd is dat versterking van politie/anti-terreureenheden ter plaatse kan komen.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #733 Gepost op: 15 december 2015, 10:03:48
Citaat van: zwelgje link=msg=1391944 date=1450158248
Het blijft mij verbazen dat agenten en anderen in dit topic maar gelijk naar "de samenleving" wijzen en dat "burgers" het blijkbaar weer gedaan hebben.

Mag ik een ieder er op wijzen dat allereerst de politietop zelf eerder in het jaar heeft aangegeven dat zwaardere wapens niet aan de orde zijn:(Voor de duidelijkheid: dit is begin 2015, na "hebdo")

Notabele Dhr Opstelten heeft toentertijd aangegeven dat betere bewapening best mogelijk kan worden gemaakt indien daar behoefte aan is vanuit de leiding van de Politie.
(Wat natuurlijk niet per se betekend dat iedere agent een zwaarder wapen zou gaan krijgen)

Daarnaast lijkt het mij ook goed om naar het verleden te kijken. De grootste tegenstand voor zwaardere wapens en uitbreiding van het "geweldsspectrum" voor de Politie kwam uit de hoek van Defensie.
Daaruit werd regelmatig druk uitgeoefend op de politiek om de zwaardere geweldsmidddelen bij defensie te houden.
Denk bijvoorbeeld aan de perikelen rond de voorlopers van de DSI en wie daar zeggenschap over zou moeten hebben.

Volgens mij heeft de samenleving best begrip voor zwaardere wapens bij de bewaking van objecten....

Je moet je afvragen of deze reactie niet werd ingegeven door de angst voor een enorme logistieke en opleidings klus in een politieorganisatie die er toen achter kwam dat die reorganisatie niet heel briljant verliep.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #734 Gepost op: 15 december 2015, 12:52:46
Dat wil niet zeggen dat de politie nu als nog zwaardere wapens kan krijgen....


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #735 Gepost op: 15 december 2015, 13:54:24
Citaat van: zwelgje link=msg=1391944 date=1450158248


Volgens mij heeft de samenleving best begrip voor zwaardere wapens bij de bewaking van objecten....

Dat denk ik ook wel. Het is de leiding die er volgens mij moeite mee heeft. Alsmede de politiek. De op te richten ESS zal beschikking hebben over een MP5. Deze zullen dan, of in het voertuig achter blijven, of zichtbaar gedragen worden.

Ik hoop alleen niet zoals een paar jaar geleden. Dan moesten de MP5 schutters hun wapen onder de oude parka dragen. Want het mocht er allemaal niet de gewelddadig uit zien. :-\


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #736 Gepost op: 15 december 2015, 14:19:12
Citaat van: CopVR3 link=msg=1391871 date=1450112661
Het moet eens een keer afgelopen zijn met dat softe... te bedreigend. Kom nou...
De politie is je beste vriend- stelling in de jaren 70 80 heeft al heel veel problemem veroorzaakt.

De tijd is er gewoon naar dat de politie en Kmar iets moeten uitstralen.

Ik heb de eer en het genoegen beroepshalve en hobbiegewijs vrij frequent met zowel Nederlandse als Belgische politie in contact te komen. Ik merk een behoorlijk verschil tussen beide op. Ik heb al meermaals situaties meegemaakt waarvan ik vond dat de Nederlandse politie veel te braaf was. Situaties waarvan ik wist dat je er in België niet meer weg zou komen zonder een stel handboeien en zonder pardon (letterlijk) in een bus geflikkerd te worden. Nu wil ik hiermee niet zeggen dat het in België wat dat betreft altijd er correct aan toe gaat; er zijn ook uitwassen. Ik durf wel te stellen dat er (gemiddeld) in België minder soft wordt omgegaan met mensen die bijvoorbeeld een grote bek opzetten.
Los daarvan stel ik in beide landen wel een normvervaging vast. De maatschappij vindt het blijkbaar meer en meer acceptabel om zich te beroepen op zijn rechten maar zijn plichten te vergeten. Overigens is dat , denk ik, niet iets wat uniek is voor deze landen maar eerder een westerse tendens is.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #737 Gepost op: 15 december 2015, 15:09:48
Wat grappig dat je dat zegt Loekie, ik werk namelijk bij de Nederlandse politie en heb ook diverse diensten in België meegedraaid. Zowel meegekeken, als daadwerkelijk in uniform meegedaan.
Ik vind juist dat ze in België veel 'softer' zijn, veel minder snel aanhouden en ook nog eens minder bevoegdheden hebben. Belgische collega's vonden dat zelf ook, de manier van aanpak tijdens de diensten viel ons beiden op.

Overigens is soft niet helemaal de juiste term, ieder land/gebied heeft zo zijn eigen cultuur en pakt het op een eigen manier aan. Als het effectief is, hoeft dat natuurlijk niet soft te zijn.
Wellicht dat het ook aan de PZ ligt.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Folkert

  • Student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
Reactie #738 Gepost op: 15 december 2015, 15:19:02
Citaat van: Bollie link=msg=1391932 date=1450137102
Als de KMAR zwaardere wapens krijgen, stel ik dan maar gelijk voor om ook de politie zwaardere wapens te geven. De Noodhulp/DHV zijn vaak de eerste die ter plaatse komen.....
Ik ben er helemaal voor hoor, maar is natuurlijk wel een praktisch verschil. De KMAR heeft die dingen al (zelfs al op de auto) en is er al op getraind. Kosten aanschaf en trainingstijd spelen dus geen rol. Dat neemt niet weg dat de hogere legerleiding van de politie de kop wel eens uit het zand mag trekken en eens stevig aan de lobby gaan in Den Haag 98uiye

Natuurlijk gaat het voor een aantal mensen even wennen zijn (dat onveiligheidsgevoel komt niet zozeer voort uit angst voor het wapen maar meer uit een 'oh jee, er zal wel een directe dreiging zijn dat dit nodig is'), maar na een paar maanden vinden we een blauwe baret met een c7 op z'n rug net zo spannend als een teddybeer in een clownspak.


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #739 Gepost op: 15 december 2015, 16:14:57
Citaat van: silque link=msg=1391991 date=1450188588
Wat grappig dat je dat zegt Loekie, ik werk namelijk bij de Nederlandse politie en heb ook diverse diensten in België meegedraaid. Zowel meegekeken, als daadwerkelijk in uniform meegedaan.
Ik vind juist dat ze in België veel 'softer' zijn, veel minder snel aanhouden en ook nog eens minder bevoegdheden hebben. Belgische collega's vonden dat zelf ook, de manier van aanpak tijdens de diensten viel ons beiden op.

Overigens is soft niet helemaal de juiste term, ieder land/gebied heeft zo zijn eigen cultuur en pakt het op een eigen manier aan. Als het effectief is, hoeft dat natuurlijk niet soft te zijn.
Wellicht dat het ook aan de PZ ligt.

Het zou best kunnen dat het regio/PZ gebonden is maar het is wat ik ervaar. Dat zegt dat het niet per sé de waarheid hoeft te zijn.  ;) Er zit overigens ook nog wel eens verschil tussen de lokale en de federale politie.