Moet de politie beter worden bewapend?

Auteur Topic: Moet de politie beter worden bewapend?  (gelezen 141161 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #210 Gepost op: 13 januari 2015, 22:08:54
Citaat van: R.3144 link=msg=1322622 date=1421182804
Dat de BE ten aanzien van de eenheid bewaken beveiligen van de politie een stuk uitgebreider is opgeleid,  zowel technisch / tactisch als fysiek/ mentaal daarbij ruime inzet ervaring in de afgelopen jaren zowel in binnen en buitenland en in Internationale samenwerking binnen EUGENDFOR.  Klein stukje offtopic sorry ;)

Wordt het niet eens tijd om buiten de oude hokjes te denken?
Nieuwe tijden, andere dreigingen, aangepaste aanpak / voorbereiding?


JBV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Reactie #211 Gepost op: 13 januari 2015, 22:16:38
Citaat van: R.3144 link=msg=1322622 date=1421182804
Dat de BE ten aanzien van de eenheid bewaken beveiligen van de politie een stuk uitgebreider is opgeleid,  zowel technisch / tactisch als fysiek/ mentaal daarbij ruime inzet ervaring in de afgelopen jaren zowel in binnen en buitenland en in Internationale samenwerking binnen EUGENDFOR.  Klein stukje offtopic sorry ;)

KMAR mag gewoon blijven bewaken en beveiligen. Het gaat er denk ik om dat de politie in staat moet zijn als eerste te reageren. En alles waar we kunnen wachten, AT, DSI, BSB etc gewoon op wachten.


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #212 Gepost op: 13 januari 2015, 22:17:53
Tevens gaat het niet alleen om de opleiding maar ook om uitrusting. Zoals ik eerder heb aangegeven beschikt de kmar over meer geweldsmiddelen die breder zijn uitgesmeerd over het geweldsspectrum, dit geldt eveneens voor de beschermende uitrusting, ook hier beschikt de kmar over een grotere mogelijkheid tot op- dan wel afschalen. Tevens is het wetstechnisch in de taakstelling van de BE opgenomen andere bijzondere eenheden zoals de UIM, BSB en evt buitenlandse eenheden te ondersteunen. Omdat de kmar en dus de BE een militaire organisatie is, is het makkelijker hiermee samen te werken om wij al meer op de hoogte zijn van elkaars procedures en enkele procedures samen uitvoeren om nog maar niet te spreken over militaire gewoontes, gebruiken en hiërarchie. Je geeft aan een inzet na 30 minuten niet meer zo effectief zou zijn, maar ik vraag me af of politiemensen met alleen blauwe ervaring, en geen groene ervaring "even" een opleiding geven wel zo effectief zou zijn? Tevens spreek je over een potje met geld aanspreken en opleiden. Wat is de meerwaarde daarvan als er al eenheden bestaan, de BE, BSB, UIM etc die reeds zijn opgeleid voor de eerder genoemde taken en hier ook ervaring in hebben? Mede door de reorganisatie naar de Landelijke Politie zal het aanspreken van geld en opleiden toch lastig worden als men de reguliere werkzaamheden al lastig kan behappen? En in het geval dat er wel de keuze wordt gemaakt om een geldkistje open te trekken en mensen van de politie voor deze taken op te leiden, wie gaat er in een voorkomend geval de noodhulp/BPZ verzorgen? Politie is werk waarbij het werk naar je toe komt. KMAR is werk waarbij je het werk gaat halen, wat dus betekent dat als de stront de ventilator raakt de KMAR het werk gewoon kan laten vallen zonder dat daarbij 112 meldingen en dergelijke niet worden opgevolgd.  Just my 2 cents.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #213 Gepost op: 13 januari 2015, 22:22:48
R.3144, ik vind het een prachtig verhaal. Maar als elke seconde telt dan moet er wat gebeuren. Denk aan AMOK, maar ook aan een active shooter, en weet ik veel wat nog meer. Dan ken je denken in regels, bevoegdheden, training en speciale teams, maar al die zaken spelen op dat moment even geen rol meer. Er is een acute dreiging/situatie waar op dat moment iets mee gedaan moet worden.

En je argument over het werk halen, en werk naar je toe komen vind ik totaal niets toevoegen, en klopt ook nog eens niet. Als er een enorm incident is dan wordt er gewoon minder ingezet op bepaalde 112 meldingen, maar restdekking wordt (vrijwel) altijd gegarandeerd. Tenzij we het echt hebben over extreme situaties. Ik zie absoluut een toevoegende rol voor de kmar, maar als je denkt dat je een dergelijke taak volledig bij de kmar kan onderbrengen dan acht ik dat als compleet ongeloofwaardig.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JBV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Reactie #214 Gepost op: 13 januari 2015, 22:26:20
Citaat van: Red link=msg=1322630 date=1421184168
R.3144, ik vind het een prachtig verhaal. Maar als elke seconde telt dan moet er wat gebeuren. Denk aan AMOK, maar ook aan een active shooter, en weet ik veel wat nog meer. Dan ken je denken in regels, bevoegdheden, training en speciale teams, maar al die zaken spelen op dat moment even geen rol meer. Er is een acute dreiging/situatie waar op dat moment iets mee gedaan moet worden.

Kan het zelf niet beter verwoorden.

Het zou pas vreemd worden als de politie gaat zeggen daar gaan we niet naar toe we wachten wel tot een andere tak het over neemt.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #215 Gepost op: 13 januari 2015, 22:39:29
Citaat van: R.3144 link=msg=1322616 date=1421181795
Als er op de knop gedrukt gaat worden staat de KMar er,  met de maximale beschikbaarheid,  echter zal dan de politie de grenspolitie taken (bijv. MTV)  en evt overige taken (mpz)  tijdelijk moeten waarnemen.
De KMar,  en in het bijzonder de bijstand dseenheid (BE) &  BSB beschikken over de juiste wapens,  pantservoertuigen &  getraind personeel.  Zoals ook de Gendarmerie momenteel in Frankrijk word ingezet.

Met alle respect lijkt het me geen goed idee om politiemensen zonder gedegen militaire opleiding / B&B opleiding met automatische (militaire) wapens de straat op te sturen.
Als ik de aanslag in Parijs er bij pak. Die is er van het ene op het andere moment. Kun je inderdaad braaf op die knop rammen, en is er echt stront aan de knikker mag er van mij heel hard op die knop geramd worden. Maar zal het niet zo zijn dat de politie in alle gevallen als eerste ter plaatse zal zijn, en dus gewoon die eerste klap voor hun kiezen gaan krijgen. Ik heb geen bal verstand van wapens, maar gezien de wapens die die terroristen bij zich hadden zijn de eerst aankomend eenheden van de politie volgens mij gewoon kansloos. En ik denk dat we nu toch in een andere tijd zijn aanbelandt dan een week geleden?


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #216 Gepost op: 13 januari 2015, 22:41:45
Citaat van: Dinges link=msg=1322625 date=1421183334
Wordt het niet eens tijd om buiten de oude hokjes te denken?
O?! Leuk hou ik van!  O0

Wetenswaardigheid: zwaardere bewapingen voor de dienders zal resulteren in automatische wapens. Dat betekend dat je spreidingsvuur krijgt ipv gericht vuur. In de meeste gevalen zie ik op de schietbaan ook spreidingsvuur dus wat dat betreft zal daar men daar niet over kunnen vallen. Alleen het aantal patronen is véél hoger, dus kan wel eens een struikelblok worden  ;)

Maar ff serieus:
Ik zeg de klappers van de kmar doorschuiven naar de polities en de kmar met zwaarder materieel uitrusten.

Dan de politieschutters die in de afgelopen 5 jaar bij de schiettoetsen 95% of hoger hebben gescoord mogen de HK(opleiding) krijgen. De rest van de collega's mogen als schietschijf dienen met de 9mm (zal een hoop goud zijn  098uo)

Vervolgens net als o.a in Brussel speciale teams oprichten met een chauffeur die kan rijden en een bijrijder die kan schieten. Trainen op schieten in en op een rijdende auto (net als men bijv bij KFOR deed) en elke stadsregio met voldoende eenheden uitrusten zodat er 24-uurs dekking ontstaat.

Dan OPSTELTEN een schop onder zijn reet verkopen en de eenheden de opdracht geven om bij elke gewapende overval, ramkraak, ontvoering of terroristische actie in te grijpen met als doel de misdaad te doen stoppen binnen alle redelijke proportionele en subsidiare grenzen die we nu ook al kennen.

Eens kijken wat er dan gebeurd.....

Terrorisme hou je niet tegen, nooit. Het grote criminele gedoe ook niet. Maar al dat andere fucking achterbuurttuig zal wel een klein toontje lager zingen. En ik gok dat Mohammed en Kees zich eerst wel een paar keer bedenken voordat ze weer een Fiat een gevel inrammen om een kudde telefoonkaarten en sigaretten te jatten om er dan met een Audi vandoor te gaan. Immers een kudde spijkermatten en 5.56mm patronen staat je te wachten als je pech hebt. Is toch wat anders dan Fulva's met spijkermatten en een spervuur aan 9mm patronen.

Oja over Fulva;s gesproken: direct vervangen voor een saaie maar betrouwbare japanner in elke saaie kleur die er te krijgen is. Blend in and surprise  098uo I'M HERE!!!!!

BAM BAM BAM

speeddail voor een VP auto en een geweldsrapportage opmaken. Klaar. Weer een taart verdient  O0
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #217 Gepost op: 13 januari 2015, 22:44:26
Geniaal moppensmurf :p haha


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #218 Gepost op: 13 januari 2015, 22:45:01
KAK! ik lag te dromen  :'(
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #219 Gepost op: 13 januari 2015, 22:45:41
Citaat van: moppersmurf link=msg=1322640 date=1421185305
Klaar. Weer een taart verdient  O0

Tss. Doen jullie ook aan taarten? E.e.a. was mijn idee. Delen?  >:D