Moet de politie beter worden bewapend?

Auteur Topic: Moet de politie beter worden bewapend?  (gelezen 141194 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

solidshag

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #580 Gepost op: 15 november 2015, 22:09:20
Citaat van: DaMook link=msg=1384975 date=1447614191
Dat zou een heel goed (en logisch) begin zijn !

Om een heel lang verhaal vol argumenten kort te maken, ik ben voor.
Naast de Walter een Colt C7/C8 of MP5.
Sollicitatie VP Noord Holland


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #581 Gepost op: 15 november 2015, 22:54:44
Laten we nu eerst eens zorgen dat een ieder geoefend en bekwaam is in de bewapening die er nu gevoerd wordt.
5x per jaar IBT?
Wapens die vanaf de heup compleet met holster en koppel in de kast gelegd worden omdat ontladen "gevaarlijk" is?

Dat er meer geïnvesteerd mag worden in de politie lijkt me duidelijk.
Maar niet alleen in de wapens. Ook in de mens.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #582 Gepost op: 15 november 2015, 23:24:43


Laten we nu eerst eens zorgen dat een ieder geoefend en bekwaam is in de bewapening die er nu gevoerd wordt.
5x per jaar IBT?
Wapens die vanaf de heup compleet met holster en koppel in de kast gelegd worden omdat ontladen "gevaarlijk" is?

Dat er meer geïnvesteerd mag worden in de politie lijkt me duidelijk.
Maar niet alleen in de wapens. Ook in de mens.

Nou... 2 tot 4 keer IBT per jaar incl schietvaardigheid. (afhankelijk van functie en neventaken)
Is niet veel m.i.

Maar goed de politiek roept steeds dat we nog steeds teveel politie hebben, al krijgen we de roosters amper rond. IBT dagen erbij zal dus ook niet gebeuren.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #583 Gepost op: 15 november 2015, 23:41:48
Citaat van: CopVR3 link=msg=1385032 date=1447626283
Is niet veel m.i.

Bij ons wordt dan je wapen ingenomen. Dan ben je vaardig nog bekwaam.
En nee ... daar zijn GEEN uitzonderingen op.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #584 Gepost op: 16 november 2015, 08:14:16
Ik ben van mening dat we met een MP5 niet veel opschieten. Dat apparaat is behalve de grotere magazijncapaciteit niets beter dan de p99.

Een cal. 12 met naar keuze leathal of less-leathal zoals beanbags. Met hagel heb je dan ook dat de zenuwachtige schutters onder ons is iets raken ipv. alleen het plafond van de schietbaan of de dekking :-)

Daarnaast gewoon de een taser achtig iets op de man


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #585 Gepost op: 16 november 2015, 10:31:47
Citaat van: Jeroen1982 link=msg=1385059 date=1447658056
Ik ben van mening dat we met een MP5 niet veel opschieten. Dat apparaat is behalve de grotere magazijncapaciteit niets beter dan de p99.

Een cal. 12 met naar keuze leathal of less-leathal zoals beanbags. Met hagel heb je dan ook dat de zenuwachtige schutters onder ons is iets raken ipv. alleen het plafond van de schietbaan of de dekking :-)

Daarnaast gewoon de een taser achtig iets op de man

Nou, het (zuivere) bereik ligt volgens mij wel wat verder dan de P99. En hoe minder dicht ik bij dat soort figuren hoef te komen hoe veiliger het is denk ik. En ik hoef er geen 10 per seconde uit te jagen, 1 zuivere (precisievuur) treffer is genoeg.

Maar; Kom eerst maar eens rap over de brug met zwaardere bewapening korpsleiding en Minister!


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #586 Gepost op: 16 november 2015, 11:22:33
Ik ben van mening dat we met een MP5 niet veel opschieten. Dat apparaat is behalve de grotere magazijncapaciteit niets beter dan de p99.

Heb je ervaring met de MP5? Als ik bovenstaande lees, denk ik niet namelijk.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #587 Gepost op: 16 november 2015, 11:31:47
Citaat van: TDMdR link=msg=1385110 date=1447669353
Heb je ervaring met de MP5? Als ik bovenstaande lees, denk ik niet namelijk.

Ik neem met grote regelmaat deel aan multidisciplinair overleg over operationeel optreden bij terreuraanslagen. Ik volg deze discussie een klein beetje en vraag mij af of men denkt dat zwaardere wapens voor gewone politiemensen echt zinvol zijn.

Heeft iemand bedacht dat je niet te maken hebt met zwaar bewapende idioten of criminelen maar met getrainde mensen. In Parijs zijn leden van zwaargetrainde anti-terreureenheden om het leven gekomen. Ik denk dat de wijkagent uit Bakkeveen met een zwaar wapen geen partij is voor een getrainde terrorist van Al Qaeda of ISIS.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #588 Gepost op: 16 november 2015, 11:55:00
Het ging mij niet om de vraag of de politie beter bewapend moet worden (mijn mening trouwens, ja, mits goed getraind en bij bepaalde eenheden). Ging om de opmerking dat een MP5 eigenlijk niks anders is dan een P99 met een groter magazijn.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #589 Gepost op: 16 november 2015, 12:31:18
Citaat van: Oma link=msg=1385113 date=1447669907
Heeft iemand bedacht dat je niet te maken hebt met zwaar bewapende idioten of criminelen maar met getrainde mensen. In Parijs zijn leden van zwaargetrainde anti-terreureenheden om het leven gekomen. Ik denk dat de wijkagent uit Bakkeveen met een zwaar wapen geen partij is voor een getrainde terrorist van Al Qaeda of ISIS.

Ik snap je punt, maar dat is natuurlijk wel subjectief. Weet je precies waarom de collega's van de GIGN om zijn gekomen? Wellicht een hinderlaag, moment van onachtzaamheid of boobytrap; dit gebeurt hun, maar ook de wijkagent van het kleinste dorp van NL.
Met jouw theorie zouden de terroristische schutters wellicht beter getraind zijn dan de GIGN, die meer trainen dan echte inzetten hebben.

In de realiteit zijn de terroristen helemaal niet zo denderend getraind, schieten met verouderde versies van de AK47 en de reden dat ze veel slachtoffers maken is puur vanwege de spray en het verassings effect.
Politiemannen die je goed opleidt met een zwaarder vuurwapen zijn ook niet per definitie topschutters, maar hebben wel veel meer kans tegen een schutter dan alleen met hun vuistvuurwapen met een effectieve range van 15m. Bovendien moet je niet alleen naar incidenten zoals Parijs kijken, maar de agenten kunnen met hun p99 ook naar een school-shooting of een versie á la Alphen aan de Rijn gestuurd worden. Daar is vaak helemaal geen sprake van goede training door de bad guy, maar moeten agenten wel akelig dichtbij komen om de schutter uit te kunnen schakelen.

Je geeft aan regelmatig bij een operationeel overleg omtrent terrorisme aan te schuiven, dan moet je toch weten dat we het hier niet hebben over 'topschutters' die bij ISIS zitten. Na 1x schieten ben je ook al 'getraind' maar dat zegt niets over je kwaliteiten.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.