Binnentreden in noodsituatie

Auteur Topic: Binnentreden in noodsituatie  (gelezen 6080 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Gepost op: 16 januari 2015, 00:13:44
Ik heb een vraagje.

Iemand is mogelijk suīcidaal, heeft zich ingesloten in huis, deur gebarricadeerd. Vriend heeft politie gebeld en die willen eigenlijk niet komen. Na veel moeite uiteindelijk agenten meegekregen naar het huis en zij willen de deur niet openen omdat zij geen toestemming hebben van de OVD. Nu heeft diegene zelf de ruit ingetrapt met veel moeite en is naar binnen gegaan om de deur open te maken voor de agenten. Nu heeft diegene inderdaad zelfmoord gepleegd en is overleden.

Bij mij was bekend dat politie zo kon binnentreden als het om leven en dood ging en hier dan niet perse toestemming voor hoefde te hebben. Hoe zit dat nu?


Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2015, 00:47:09
In het kader van hulpverlening mag de politie elke plaats betreden, ook een woning. In andere gevallen dient daarvoor een machtiging tot binnentreden worden afgegeven door een hulp-OvJ. Of dit in de casus die je noemt van toepassing is, kunnen we met deze beperkte info uiteraard niet beoordelen.

De genoemde bevoegdheid is beschreven in artikel 7, lid 2 van de Politiewet 2012:
Citaat
De ambtenaar van politie, bedoeld in het eerste lid, heeft toegang tot elke plaats, voor zover dat voor het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven, redelijkerwijs nodig is.
Senior GGP / Oost-Brabant


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2015, 02:04:41
Naast het gegeven dat ik jouw verhaal nogal vaag en vreemd vindt geef ik (nadrukkelijk IK) mijn mening. Deur eruit! Korps betaald. Fout gedaan? Jammer joh.

Maar ja, er zij er niet veel meer die zo denken. Vroeger knipte de politie een fietsslot door maar sinds 2008doen we dat niet meer want je kān immers een fietsendief zijn.

idd zoals Nick zegt: we kunnen elke plaats betreden in het kader van hulpverlening. Uiteraard hou je daarbij rekening met de eigen veiligheid en die van je collega. Helaas hebben we wel vaak te maken met zoals Nick dat zo mooi zegt: "achteraf". Ik zeg: "Achteraf is een koe in de kont kijken". En dan doe ik een voorstel: jij mag eerst kijken dan kijk ik daarna  O0

Antwoord op jouw vraag zonder politiek geneuzel: Ik ram die deur er gewoon uit. Rekening man  O0


Duidelijk?
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2015, 07:39:55
Citaat van: moppersmurf link=msg=1323618 date=1421370281
Naast het gegeven dat ik jouw verhaal nogal vaag en vreemd vindt geef ik (nadrukkelijk IK) mijn mening. Deur eruit! Korps betaald. Fout gedaan? Jammer joh.

Maar ja, er zij er niet veel meer die zo denken. Vroeger knipte de politie een fietsslot door maar sinds 2008doen we dat niet meer want je kān immers een fietsendief zijn.

idd zoals Nick zegt: we kunnen elke plaats betreden in het kader van hulpverlening. Uiteraard hou je daarbij rekening met de eigen veiligheid en die van je collega. Helaas hebben we wel vaak te maken met zoals Nick dat zo mooi zegt: "achteraf". Ik zeg: "Achteraf is een koe in de kont kijken". En dan doe ik een voorstel: jij mag eerst kijken dan kijk ik daarna  O0

Antwoord op jouw vraag zonder politiek geneuzel: Ik ram die deur er gewoon uit. Rekening man  O0


Duidelijk?

Amen
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2015, 08:33:48
Dit verhaal is niet compleet. Een beslissing tot instap of niet wordt gedaan aan de hand van vele vragen:

- Wanneer is hij voor het laatst gezien?
- Hoe was te zien dat de woning gebarricadeerd was?
- Was te zien dat de woning gebarricadeerd was?
- Waren er meer aanwijzingen dat de man suicidaal was?
- Was de man bekend bij de politie?
- Wat zijn de lokale afspraken mbt overleg voor de OVD
Etc. Etc.

Normaal gesproken doen wij ook even een belletje naar de OVD. Niet verplicht maar willen ze graag. Meestal vind ik echter iets zo 'acuut' dat ik pas bel als er al een raam of deur stuk is en de woning is bekeken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2015, 09:02:31



Verhaal is inderdaad niet compleet. Het is mijzelf ook niet overkomen maar een vriend van mij paar jaar terug en zei mij dit gisteren. Hoeverre ik de vragen van DiNozzo kan beantwoorden:

- Wanneer is hij voor het laatst gezien? Eerder die dag. Hij had een afscheidssmsje gestuurd. Wat daarin stond weet ik niet.
- Hoe was te zien dat de woning gebarricadeerd was? Deur ging niet open nadat de deur van buitenaf van het slot gedraaid was.
- Was te zien dat de woning gebarricadeerd was? Van buitenaf niet.
- Waren er meer aanwijzingen dat de man suicidaal was? Ja, die waren er. Onder andere bekend bij GGZ
- Was de man bekend bij de politie? Nee. Wel bij GGZ ivm zijn problemen.
- Wat zijn de lokale afspraken mbt overleg voor de OVD Geen idee van.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2015, 09:06:11
Het antwoord op vraag 1 was voor mij al ruim voldoende geweest.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2015, 02:29:27
Citaat van: DiNozzo link=msg=1323633 date=1421395571
Het antwoord op vraag 1 was voor mij al ruim voldoende geweest.
jep
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2015, 17:58:50
@dinozo. Dat belletje achteraf is wettelijk verplicht  :P

Toepassen van geweld op goederen moet namelijk ook gemeld worden volgens de ambtsinstructie


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2015, 23:06:11
Citaat van: Matth link=msg=1323965 date=1421513930
@dinozo. Dat belletje achteraf is wettelijk verplicht  :P

Toepassen van geweld op goederen moet namelijk ook gemeld worden volgens de ambtsinstructie

jep

maar ging de vraag niet over.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens