Vuurwapenbezit voor burgers legaliseren veroorzaakt geweldsspiraal?

Auteur Topic: Vuurwapenbezit voor burgers legaliseren veroorzaakt geweldsspiraal?  (gelezen 40960 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Discussie afgesplitst vanaf http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1328268



Bizar inderdaad.

Maar daar staat ook iets tegen over:

Hoeveel misdrijven zijn er voorkomen door dit legale wapenbezit? Als je het 1 wilt weten, kijk dan ook niet weg bij dat andere.




silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2015, 16:39:28
Vind ik heel dubbel Diamondback, want er zullen ongetwijfeld ook misdrijven zijn voorkomen. Maar het is niet aan de burgers om zich met wapens te verdedigen, dat monopolie ligt bij de overheid.  Het blijft een lastig dilemma.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #2 Gepost op: 3 februari 2015, 16:48:10
Dat monopolie ligt in Nederland inderdaad bij de politie.

En daar zijn wij dus binnen Europa voor wat betreft knalvuurwapens de enigste in.
Daar waar de rest van Europa dat vertrouwen dus kennelijk wel heeft in haar eigen burgers, heeft onze overheid dat dus kennelijk niet.

Gek, toch.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3 Gepost op: 3 februari 2015, 22:35:54
Leuke discussie, is het vertrouwen of een verstandige zet?
Willen we dat iedereen met wapens rondloopt en zijn/haar eigen hachje verdedigt?

We zien hoeveel burgers er in de VS door politiekogels omkomen, juist doordat iedereen een wapen draagt en men sneller mag/zal schieten. Ik denk dat wij er niet samen uit gaan komen in deze discussie.
Bovendien, als we het over vertrouwen in de burger hebben weet ik nog wel wat onderwerpen waarbij Nederland een stuk liberaler is als de rest vd wereld.  You give some, you take some.

Wettenloosheid is ook nog een optie, kijk maar naar Somalië.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #4 Gepost op: 3 februari 2015, 22:39:39
Ik heb liever de mogelijkheid om mijzelf al dan niet te te bewapenen of niet. Criminelen komen toch wel aan hun 'speelgoed'
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #5 Gepost op: 4 februari 2015, 00:17:02
Citaat van: Jim link=msg=1328349 date=1422999579
Ik heb liever de mogelijkheid om mijzelf al dan niet te te bewapenen of niet. Criminelen komen toch wel aan hun 'speelgoed'

Echter juist doordat de crimineel weet dat jij bewapend kan zijn zal hij eerder geneigd zijn zelf ook wapens mee te nemen. Dat verhoogt juist de geweldsspiraal.

Citaat van: Hartley link=msg=1328263 date=1422974479
Het lijkt mij eerder zaak dat als het bij jullie als politie een doorn in het oog is, dat jullie met cijfers aankomen waarom Airsoft een probleem is. Beetje de omgekeerde wereld dat de voorstanders moeten aantonen dat het legaliseren van Airsoft ook maar niets heeft uitgemaakt voor de criminaliteitscijfers.

Je moet niet de rollen omdraaien. Ik reageer op SniperEye die stelt dat er niet meer misdrijven plaats vinden in landen waar "nepwapens" te koop zijn dan hier. Ik vraag om een onderbouwing van die bewering. Dat hadden jullie ook aan mij gevraagd als ik beweert had dat door de legalisatie van airsoft er veel meer misdrijven plaats vonden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #6 Gepost op: 4 februari 2015, 06:51:49
Citaat van: DiNozzo link=msg=1328361 date=1423005422
Echter juist doordat de crimineel weet dat jij bewapend kan zijn zal hij eerder geneigd zijn zelf ook wapens mee te nemen. Dat verhoogt juist de geweldsspiraal.

En hoe verhoudt deze uitspraak zich tot de roep om betere/meer bewapening voor de politie?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #7 Gepost op: 4 februari 2015, 09:53:32
De politie heeft als taak de burgers te beschermen. Iedereen weet dat de politie met de huidige bewapening niet heel veel kan uitrichten in geval van een actieve schutter met zware bewapening.

De roep om zwaarder en beter materieel op de werkvloer is groot. Dan nog niet eens voor elke agent maar met een betere dekking waardoor sneller effectief opgetreden kan worden In geval van een of meerdere actieve schutters.
Het trainen voor zulke situaties is al enkele jaren gaande, los van deze aanslagen. Hierdoor krijg je een politie die sneller optreed en niet meer op een AT of DSI was zoals te zien bij het jncident bij de NOS recent.

Dat de korpsleiding hier nog niet in mee gaat heeft te maken met die geweldsspiraal. Ga je nu de politie zwaarder bewapenen is de kans klein dat dit ooit nog teruggedraait gaat worden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #8 Gepost op: 4 februari 2015, 10:12:51
Citaat van: DiNozzo link=msg=1328361 date=1423005422
Echter juist doordat de crimineel weet dat jij bewapend kan zijn zal hij eerder geneigd zijn zelf ook wapens mee te nemen. Dat verhoogt juist de geweldsspiraal.

Ik denk dat er nu al relatief veel wapens gebruikt worden, ook neemt de geweldadigheid toe. Zou de burger dan niet minstens op gelijke voet moeten komen zodat ze in ieder geval een kans hebben?

Denk dat je wel 2 keer nadenkt voor je iets doet als je weet dat iedereen om je heen gewapend is/kan zijn.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Hartley

  • Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Reactie #9 Gepost op: 4 februari 2015, 19:13:33
Citaat van: DiNozzo link=msg=1328361 date=1423005422
Echter juist doordat de crimineel weet dat jij bewapend kan zijn zal hij eerder geneigd zijn zelf ook wapens mee te nemen. Dat verhoogt juist de geweldsspiraal.

Je moet niet de rollen omdraaien. Ik reageer op SniperEye die stelt dat er niet meer misdrijven plaats vinden in landen waar "nepwapens" te koop zijn dan hier. Ik vraag om een onderbouwing van die bewering. Dat hadden jullie ook aan mij gevraagd als ik beweert had dat door de legalisatie van airsoft er veel meer misdrijven plaats vonden.

Stukje miscommunicatie. Het was voor mij niet duidelijk tegen wie je het had.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.