Camera

Auteur Topic: Camera  (gelezen 213863 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Daniël-

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 166
    • Website kazerne Groene Tuin
Reactie #1030 Gepost op: 5 januari 2008, 14:35:58
Stom zeg, kleiner moet donkerder zijn.

Donker typfoutje ;)
[/


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #1031 Gepost op: 5 januari 2008, 16:54:41
Dan heb je toch de verkeerde ervaring  :-\ :-X
Dat je diafragma te maken heeft met de grootte van je foto is gelöl... je diafragma bepaalt de hoeveelheid licht die je sensor kan bereiken, niet hoe groot je foto is. Dat blijft namelijk gelijk, of heb je als je een foto maakt met een diafragma van 4.5 een 6 megapixel bestand en als je diafragma 2.8 is een 12 mp bestand?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Diafragma_(optica)
Klopt de link wel?

Wikipedia heeft nog geen artikel met de naam "Diafragma (optica"
 ;)
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #1032 Gepost op: 5 januari 2008, 17:02:33
Klopt de link wel?

Wikipedia heeft nog geen artikel met de naam "Diafragma (optica"
 ;)

De link klopt ;)


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #1033 Gepost op: 5 januari 2008, 17:10:03
Ik zie het al, het achterste haakje ''staat niet in de link'' ;)
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #1034 Gepost op: 6 januari 2008, 17:50:42
Bij een spiegelreflex heb je t.o.v. gewone digitale camera's veel meer invloed op hoe je de foto maakt. Je kunt een spiegelreflex kamera ook uitbreiden met betere kwaliteit zoals een flitser of objectief.

Laten we dit objectief is bekijken:
Olympus 40-150mm F3,5-4,5

De maximale zoom is dan 150mm. Je zoombereik begint bij 40 mm. Wat er achter staat is je minimale diafragma cijfer. Bij dit objectief is dat F3,5. Dat geldt voor de minimale zoom. Ga je verder inzoomen richting de 150mm, gaat je diafragmagetal ook richting de F4,5, wat inhoudt dat je foto telkens een fractie donkerder wordt.

Verder zou je wat meer informatie moeten inwinnen bij enkele experts, wat ik vertel is meer ervaring.
Toevoeging:

Bij de meeste DSLR's heb je een cropfactor. Bij Nikon is dat 1.6, ik weet niet hoe dat bij andere camera's is.

Dit houd dus in dat je de brandpunten van lenzen die je gebruikt maal 1.6 moet doen. De 40-150mm wordt dus 64-240mm.  ;)
343, never forget.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #1035 Gepost op: 6 januari 2008, 17:56:38
Toevoeging:

Bij de meeste DSLR's heb je een cropfactor. Bij Nikon is dat 1.6, ik weet niet hoe dat bij andere camera's is.

Dit houd dus in dat je de brandpunten van lenzen die je gebruikt maal 1.6 moet doen. De 40-150mm wordt dus 64-240mm.  ;)
Dit geldt volgens mij alleen voor analoge lenzen op een digitale camera...  :|


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #1036 Gepost op: 6 januari 2008, 18:27:33
Dit geldt volgens mij alleen voor analoge lenzen op een digitale camera...  :|
Ik dacht van niet hoor. :|
343, never forget.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #1037 Gepost op: 6 januari 2008, 18:54:31
Als je een complete digitale of analoge set gebruikt heb je toch geen cropfactor ???? Volgens mij gaat dat alleen op als je een analoge/digitale combinatie gebruikt...  :|


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #1038 Gepost op: 6 januari 2008, 19:49:45
Nee... digitale camera's hebben (vrijwel) altijd een crop factor, aangezien de chip kleiner is dan de lensopening. (snel gezegd, de theorie er achter is veeeeeeeel uitgebreider). Maar het komt er op neer dat een deel van het licht door je lens naast je chip wegvalt. Daardoor 'zoomt' je camera al automatisch een stukje in.

De analoge camera's gebruiken een rolletje. Het negatief in die rolletjes zijn veel groter dan de digitale chip, daarom valt er bij analoog géén licht weg naast het roleltje. De 'inzoomstap' mis je daardoor: opeens lijkt 50mm op een analoog toestel veel breder dan op een digitaal toestel. Die 'zoomstap' noem je de cropfactor.

Enkele camera's:
canon eos 300d, 350d, 400d, 10d, 20d, 30d: zoomfactor op lens * 1,6
Canon eos 5D: * 1 (inderdaad, dit is een full frame camera, dus met een chip die even groot is als het negatief van een rolletje!!!)
Canon 1D: * 1,3
Canon 1Ds: * 1 (inderdaad, weer een full frame camera!)
nikon (weet geen exacte types): * 1,5

De grootte van de crop-factor ligt dus aan de grootte van de chip. Hoe groter hoe kleiner de crop-factor, maar hoe duurder om te maken. Daarom is de 5D ook zo ongelofelijk duur...

Ik heb niet zo heel veel tijd om het nu uit te leggen, maar bij onduidelijkheid kan ik wat beter m'n best doen.

En ohja: dat analoog/ digitaal combineren en dat het daar aan zou liggen is onzin... De optica blijft gelijk.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1039 Gepost op: 6 januari 2008, 20:24:40
Vraagje (die ik nog niet in dit topic tegengekomen ben):

Ik heb een digispiegi met een 18-250 lens van een ander merk. Nu is het volgende het geval waar ik mij ernstig aan stoor: het beeld dat ik op de zoeker te zien krijg is kleiner dan het beeld dat op de foto komt. Voorbeeldfoto (in de zoeker was de boom links niet te zien):

(klik)


Dit doet zich voor over het gehele zoombereik. Weet iemand waar dit aan ligt en wat een oplossing is voor dit probleem?
Cam= Pentax K10D
Objectief= Tamron 18-250 F3.5-F6.3

Heeft dit mogelijk ook met die cropfactor te maken?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s