'Drenkeling op het IJ nodeloos verdronken' Haparandadam - Amsterdam 31-01-2015

Auteur Topic: 'Drenkeling op het IJ nodeloos verdronken' Haparandadam - Amsterdam 31-01-2015  (gelezen 7578 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Incident: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=89496.0



'Drenkeling op het IJ nodeloos verdronken'

05-02-15   12:55 uur  - Bron: Het Parool
’Uitgerukte hulpdiensten stonden toe te kijken’

Wanprestatie van de waterpolitie is er de oorzaak van dat een man zaterdag in het IJ is omgekomen, zegt Dries Verheul. Hij en circa achttien hulpverleners zagen hem voor hun ogen verdrinken.

Sinds we landelijke politie zijn geworden, is dit een bekend probleem. Ik kan er ook niets aan veranderen
De man die zaterdag verdronk bij de Houthavens in het IJ, had gered kunnen worden als de politie eerder aanwezig was geweest met een snelle boot. Dat zegt Dries Verheul die vanuit restaurant Remeiland aan de Haparandadam de verwarde man zag zwemmen en 112 belde.
De politie zegt dat er adequaat is gehandeld.

Lees verder op:
http://www.parool.nl/parool/nl/4024/AMSTERDAM-CENTRUM/article/detail/3845252/2015/02/05/Drenkeling-op-het-IJ-nodeloos-verdronken.dhtml




JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat
Volgens Zuiderhoek heeft de politie goed gehandeld. 'Zeker als je bedenkt dat een reddingsactie een taak is van de brandweer...


guest12562

  • Gast
Mmm dus alle inbraken zijn de schuld van de politie, want die zijn daar weer van?
Lekkere verklaring weer, wie is Zuidhoek?


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: Breathe link=msg=1330444 date=1423829203
wie is Zuidhoek?
Hij heet Zuiderhoek en is de woordvoeder voor de LE
http://franszuiderhoek.nl/


guest12562

  • Gast
Citaat van: Bert65 link=msg=1330446 date=1423830148
Hij heet Zuiderhoek en is de woordvoeder voor de LE
http://franszuiderhoek.nl/

Dank je!

Vreemde uitlatingen van een woordvoerder, ik hoop dat hij ze anders heeft bedoelt.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Ik denk dat de politie en andere hulpverleners op de wal niks anders hadden kunnen doen. Maar als een politie boot de redding had kunnen doen vind ik het zeer bedenkelijk waarom deze niet is gealarmeerd. Dat dit geen taak van de politie is is te zot voor woorden. De politie rukt toch ook uit voor reanimaties en zegt dan toch ook niet dat het een ambulance taak is. Misschien is er wel een andere reden maar is die er niet heeft de centralist gefaald.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Is ook onzin Jelte, artikel 3 van de politiewet:

Citaat
De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven

Daarbij denk ik dat hij het idd anders bedoelt, in principe worden bij waterongevallen de collega's van de brandweer ingeschakeld en is de politie ondersteunend.
Dat doet niets af aan het feit dat er andere redenen kunnen zijn waardoor de LE niet is uitgerukt. Bijvoorbeeld omdat er niemand op de post zat.
Ik kan me niet voorstellen dat ze iemand laten verdrinken, als de post echt zo dichtbij is en ze kunnen met een boot uitrukken zullen ze dat echt wel doen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Fijne agendering van onze 'vrienden' van de pliesies........


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: silque link=msg=1330496 date=1423850278
Is ook onzin Jelte, artikel 3 van de politiewet:

2.Daarbij denk ik dat hij het idd anders bedoelt, in principe worden bij waterongevallen de collega's van de brandweer ingeschakeld en is de politie ondersteunend.
1.Dat doet niets af aan het feit dat er andere redenen kunnen zijn waardoor de LE niet is uitgerukt. Bijvoorbeeld omdat er niemand op de post zat.
Ik kan me niet voorstellen dat ze iemand laten verdrinken, als de post echt zo dichtbij is en ze kunnen met een boot uitrukken zullen ze dat echt wel doen.

1.Niemand op het bureau of andere redenen om niet te kunnen uitrukken speelt inderdaad al vele vele jaren. Daarbij komt dat de communicatie via Driebergen niet altijd even vlot en soepel verloopt.
2. Speelt ook al tientallen jaren met het uit het water hijsen van te water geraakte voertuigen,een brandweerwerk en laat de politiekraan het niet wagen.......

Vaak zijn er in de buurt van het waterongeval legio mogelijkheden om even een (roei)bootje te charteren maar dan moet je natuurlijk wel in de buurt bekend zijn en dat gaat er steeds meer aan ontbreken.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Had Dries Verheul niet in een bootje kunnen stappen? Rondom het REMeiland liggen er genoeg.
Leuk dat de post aan het IJ ligt maar als daar niemand is en de boot vaart in één van de grachten, is deze ook niet op tijd.