Nieuwe CAO voor Politie 2015

Auteur Topic: Nieuwe CAO voor Politie 2015  (gelezen 158320 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #190 Gepost op: 2 april 2015, 14:38:52
De acties krijgen veel publiciteit en doen veel stof opwaaien, er wordt weer over gesproken én dat alleen is al winst. Hoe meer er over gesproken wordt en woede er is, des te meer druk ligt er op het ministerie.
Overigens krijg ik altijd hele sympathieke reacties als ik iemand vertel dat we actie voeren en het daarom bij een waarschuwing blijft, man man man wat is iedereen vriendelijk en meelevend in dat geval.

Maar sta je een keer in een (notabene honderd keer duidelijk vooraf aangekondigde) file, dan is het niet meer in eigen belang en gaan we ineens lopen klagen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #191 Gepost op: 2 april 2015, 14:47:29
Ik wens de agenten veel succes, maar ik denk dat de agenten er ook dit jaar niets mee opschieten.
Waarschijnlijk is er volgend jaar een topic: Nieuwe CAO onderhandelingen voor Politie 2016  98uiye


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #192 Gepost op: 2 april 2015, 14:51:18
Even een vraag van iemand die totaal geen verstand heeft van de politie.......waar is geregeld dat de politie geen stakingsrecht zou hebben? Graag wet en artikel waaruit dat zou blijken.


quattromontanes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #193 Gepost op: 2 april 2015, 15:14:36
Of er geregeld is dat je het níet hebt weet ik niet. Waar ik zo snel alleen op kom is :

Artikel 3 PW2013 De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegd gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven.
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #194 Gepost op: 2 april 2015, 15:33:38
Dat betekent dat de politie er MOET zijn. Rechters hebben al vaker stakingsacties verboden omdat algemeen belang (rechtsorde e.d.) voor stakingsrecht gaat. Daarom is de politie beperkt in stakingsmogelijkheden. Daar maakt Den Haag handig ge-(mis)bruik van.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #195 Gepost op: 2 april 2015, 15:37:18
Het stakingsrecht kan worden beperkt of zelfs verboden bij bepaalde groepen ambtenaren of zogenoemde 'essentiele diensten'. Dit is het geval als levens, openbare orde, veiligheid en gezondheid in het gevaar zijn.
Op deze grond wordt het collectief actierecht van politieambtenaren dan ook beperkt, politie en bijv brandweer dienen zo actie te voeren dat aan de normale gang van zaken geen afbreuk wordt gedaan.

Lees dit onderzoek even: http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=116317
Daar staat ook veel jurisprudentie in!

Het is in ieder geval niet zo dat we per definitie niet mogen staken, alleen de rechten van politie mensen zijn een stuk beperkter als die van de gewone burger.
Als een schoonmaakbedrijf stilvalt door stakingen is t vervelend, als de politie stopt vanwege stakingen is t een anarchie.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #196 Gepost op: 2 april 2015, 16:05:32
Inderdaad wat Silque zegt, je mag wel staken maar dan alleen in eigen tijd en zolang de baas er geen last van heeft.

@ Silvester, ja je treft nu misschien "onschuldigen" maar het komt wel groot in het nieuws en dat is een van de redenen dat men dit doet. Vraag me wel af wat de vakbonden willen gaan doen na het verstrijken van het ultimatum. Enige wat ik kan bedenken is alle agenten op kantoor houden en alleen voor de prio 1 meldingen de weg op. En reken maar dat de andere ambtenaren de politie goed in beeld houden hoor, want de enige die afgelopen jaren goed zaten waren de gemeenteambtenaren. Alle andere rijksambtenaren zitten net zo lang of nog langer te wachten op een CAO. En diegene die er wat aan kan doen (het Blok aan de been) die komt of met zeer onredelijke eisen, of verwijst je naar de DG van het ministerie waar men onder valt terwijl de DG niks met de CAO te maken heeft.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #197 Gepost op: 2 april 2015, 16:17:29
Interessante link, dank! Ondergeschiktheid bevoegd gezag heeft geen betrekking op stakingsrecht. Van militairen weet ik dat zij geen stakingsrecht hebben. De rechter zal altijd toetsen of het doel (CAO en de stand van onderhandelingen daarin) en het middel (staking of andere collectieve actie) enigszins in evenwicht zijn. Dat geldt niet alleen de politie.
Ik stel mijn vraag omdat het mij bijstaat dat destijds de handhaving en uitbreiding van de KMar ondermeer steunt op het gegeven dat het land een politie nodig heeft als de normale politie in staking is.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #198 Gepost op: 2 april 2015, 16:26:48
Redacteur van


sylvester1986

  • Gast
Reactie #199 Gepost op: 2 april 2015, 19:16:30
Of je nou in het Wit, in het nieuwe uniform of met een Gele jas loopt, dit is voor jullie O0

Politiemodellen zijn van Jasir.