Veiligheidsregio trekt stekker uit brandweersite Schouwen

Auteur Topic: Veiligheidsregio trekt stekker uit brandweersite Schouwen  (gelezen 5049 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Edwinb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43




Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2015, 01:12:40
Eenduidigheid?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2015, 08:56:17
Hoezo eenduidigheid? Als ik zie dat bij ons in de regio Utrecht diverse korpsen nog gewoon hun eigen site hebben, vraag ik me af wat het probleem is. er wordt elke keer weer gesteld dat regionalisering niet ten koste gaat van de identiteit van de posten. Een site hoort daar ook bij. Ernstiger vindt ik dat de regio de maakster verbied haar zegje te mogen doen in de media, waardoor je nu wel een heel erg eenzijdig verhaal krijgt.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2015, 09:11:18
http://www.brandweerschouwen-duiveland.nl/
Ik heb eens de site bekeken. Maar dit ziet er gewoon netjes uit, zakelijk zonder al te veel poespas. Als regio zou je bv ook kunnen vragen aan een maker van de site om het logo van de veiligheidsregio er in op te nemen zoals dat in Utrecht ook netjes gebeurd.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2015, 09:16:07
Interessant zou het zijn om hierover een quote te vragen van de veiligheidsregio Zeeland zelf. Op basis van welk beleid heeft men dit besloten en op basis van welk beleid verbiedt men om met de pers te spreken?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2015, 11:37:39
Toevallig waren we begin februari een weekje op Burgh Haamstede en dan spreek je natuurlijk wel wat mensen. In ieder geval werkt het  zeer demotiverend voor die brandweerlieden die in de praktijk het echte brandweerwerk moeten doen.
Dit staat niet op zichzelf en je kunt je afvragen hoe lang dit in Nederland gepikt wordt, c.q. goed gaat dat zinloos demotiveren van goedwillende krachten.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2015, 12:43:06
Dit soort dingen is altijd jammer.
Natuurlijk heb je je te houden aan de regels van de organisatie waarvoor je werkt, ook als vrijwilliger. En daar kunnen regels rond communicatie bij horen.
En dat je als organisatie uniform en eenduidig wilt communiceren begrijp ik ook.

Maar als organisatie die grotendeels afhankelijk is van vrijwilligers, moet je ook beseffen dat motivatie erg belangrijk is.
Benader het daarom op een positieve manier, stel korpsen in staat om hun site te hosten binnen de website van de VR. Stel daar in samenspraak regels voor op, en klaar ben je...

Maar ja, je zal wel eerst een 4 jarige communicatie opleiding gevolgd moeten hebben, voordat je zulke beslissingen begrijpt..
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2015, 13:30:13
Als je wilt dat vrijwilligers zich conformeren aan de gestelde regels van die regio, zul je ze niet tegen de haren in moeten strijken. Dan zul je ze er bij moeten betrekken in de regelgeving. En niet met regels en verboden gaan slingeren. Dat gaat een keer averechts werken. Wil je dat je vrijwilligers betrokken gaan voelen bij een regio zul je daarin moeten investeren, tijd in steken dus. En daar mankeert het bij veel regio's nogal aan.
En dan ben ik wederom blij dat ik werkzaam ben voor de regio Utrecht, waar ze dat soort zaken veel beter begrijpen.


brandweermuseum wassenaar

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2015, 13:39:16
Regionale eenduidigheid hoeft niet te betekenen dat initiatieven van korpsen moeten verdwijnen. Het zou juist goed zijn als de regio's eigen initiatief van de brandweermensen stimuleren. Dat motiveert en versterkt de betrokkenheid bij het werk. Voor de gewone burger is het ook helemaal niet verwarrend. Regionale zakelijke informatie is immers iets heel anders dan de enthousiaste stem van de lokale brandweermensen. Voor de marketing van de brandweer Zeeland  is de Schouwense website eerder een unique selling point dan een sta in de weg.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2015, 16:44:44
Even een vraagje tussendoor. Is de maker beheerderer\fotograaf zelf in dienst van de brandweer?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.