Wegnummering Links-Rechts

Auteur Topic: Wegnummering Links-Rechts  (gelezen 25965 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #30 Gepost op: 21 april 2015, 23:07:09
Citaat van: Waterkanon link=msg=1345421 date=1429649061
Ja dat geloof ik ook wel. Ik bedoel echter als je bijvoorbeeld een uitruk krijgt met zoŽn aanduiding is dat dan makkelijk.

Wat ik steeds heb begrepen is dat de letters en hm paaltjes in het navigatie systeem staan en die je dus de route naar dat punt aangeeft. Je hebt dus minder kans dat je aan de verkeerde kant staat.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #31 Gepost op: 22 april 2015, 00:22:39
Citaat van: Waterkanon link=msg=1345399 date=1429646000
Goed dat er in ieder geval een reactie komt. Natuurlijk is het wel makkelijk als je weet waar je naar toe moet maar dat zou toch veel logischer zijn met het aangeven windrichtingen ? Ik bedoel dat als je de A 12 bij Ede richting Utrecht op moet (uit andere reacties van je begrijp ik dat je daar in de buurt zit) dan zou dat dus A 12 Li zijn.  Veel makkelijker lijkt mij om in dat geval de richting A 12 West te noemen.

Toen ik nog veel op de weg zat heb ik zeker in de beginperiode nog heel lang als ik op de A13 West (A13 Re) reed en er was op de A13 Oost (A13 Li) bij het doorbellen van de melding A13 Oost gezegd en dat geld ook voor andere wegen op en rondom Rotterdam. Sterker nog als ik nu op de Ruit zou rijden en ik zou niet kunnen snel genoeg kunnen zien of het Li of Re is zou ik ook Noord, Oost, Zuid of West zeggen.
Dat zit er zo ingebakken bij me dat ik dat dat als 1e bij me binnen schiet. Het leuke is dat ik nog heel lang op de portalen de gele bordjes met N,O,Z en W heb zien hangen terwijl het nieuwe systeem al lang en breed was ingevoerd.

Ik zal wel een ouwe sentimentele zak zijn wat dat aangaat maar dat boeit me niks gelukkig.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #32 Gepost op: 22 april 2015, 09:13:25
Je reactie is me uit het hart gegrepen. Men gaat echter echt niet meer terug naar de aanduidingen zoals jij ze gebruikt.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #33 Gepost op: 22 april 2015, 09:38:09
Gelukkig snappen ze het nog wel bij de meldkamer als je het hebt over de A10 Zuid binnenring (weet ik uit ervaring).


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #34 Gepost op: 22 april 2015, 12:31:54
Citaat van: Waterkanon link=msg=1345293 date=1429628510
Die codering heeft altijd mijn belangstelling gehad. Wist niet van dit topic dus ik ga er maar eens verder mee. Ik heb bij RWS gewerkt (niks met die coderingen van doen). Toen we er mee geconfronteerd werden op de werkvloer konden we niet veel anders vast stellen dat van alle goede coderingen die er zijn in de wereld men besloten had om die in ieder geval niet te nemen. Zoals het hier vaak gaat. Ben redelijk vaak in de VS geweest en hoe simpel het daar is ! Komt natuurlijk ook wel eens niet goed uit, maar de aanduiding hier Li en Re slaat echt nergens op.
Tja... het is maar net hoe je het met elkaar afspreekt. Met de nu gekozen systematiek kun je in 99 van de 100 gevallen geen verwarring krijgen over de locatie, als alle gegevens juist zijn doorgegeven. Als je het hebt over west of noord, is dat dan de westelijke richting waarin je rijdt, of is dat de noordelijke rijbaan? Op een A1 of A12, waarbij de richting west alleen op de noordbaan kan, en de richting oost alleen op de zuidbaan, is dat nog wel gemakkelijk te vinden. Maar als je een A35 of A32 neemt, en je zegt A35 oost, bedoel je dan dat je naar het oosten rijdt (en dus op de westelijke baan zit) of bedoel je dat je naar het westen rijdt (en dus op de oostelijke baan zit)?

De reden van BPS is dus ook dat dit soort kleine verwarringen in de praktijk te vaak tot fouten leiden. Een reparatieploeg naar de A35 oost (de oostbaan) sturen, waar de ploeg netjes op de afgesproken tijd op de vluchtstrook parkeert in oostelijke richting (op de westbaan), verkeersmaatregelen bij de centrale aanvraagt, die natuurlijk worden geplaatst op de oostbaan, vervolgens op een niet afgekruisde strook (op de westbaan) op zoek gaat naar een schade die men nooit kan vinden (want die zit op de oostbaan), daarbij wordt aangereden door een vrachtauto, waarvan de chauffeur belt met de meldkamer dat hij op de A35 zuid (in zuidelijke richting) een wegwerker heeft platgereden, en de meldkamer daarna een politiewagen naar de westbaan stuurt maar de verkeerscentrale de weginspecteur naar de oostbaan...
(Een beetje overdreven natuurlijk, maar het idee zal wel duidelijk zijn.)

BPS kun je altijd ter plaatse verifiëren door simpelweg het eerste de beste hectometerbordje te zoeken. Dan kun je daarmee dus altijd juist communiceren tussen professionele gebruikers (hulpdiensten, wegbeheerder, aannemerij, pechdienst) maar ook met de automobilist. "Ziet u een hectometerbordje?" - "Ja." - "Wat staat erop?" - "A35 55,3 Li." - "Geen letter in een geel vakje?" - "Nee." Klaar. Je zit op de hoofdrijbaan naar Almelo bij 55,3. Kortom, de hulpdienst, weginspecteur, aannemer, etc. moet vanuit Enschede/Hengelo komen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #35 Gepost op: 22 april 2015, 17:08:00
Citaat van: Waterkanon link=msg=1345399 date=1429646000
Goed dat er in ieder geval een reactie komt. Natuurlijk is het wel makkelijk als je weet waar je naar toe moet maar dat zou toch veel logischer zijn met het aangeven windrichtingen ? Ik bedoel dat als je de A 12 bij Ede richting Utrecht op moet (uit andere reacties van je begrijp ik dat je daar in de buurt zit) dan zou dat dus A 12 Li zijn.  Veel makkelijker lijkt mij om in dat geval de richting A 12 West te noemen.
Voor erg veel weggebruikers is het al lastig om de huidige informatie op een hectometer te noemen, zaken als Oost, of West gaat echt problemen opleveren. ::)