NOS: 'Brandweer nog niet af van bezuinigingen'

Auteur Topic: NOS: 'Brandweer nog niet af van bezuinigingen'  (gelezen 19123 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #20 Gepost op: 23 februari 2015, 12:56:48
Citaat van: HJ94 link=msg=1332734 date=1424687103
Het zou kunnen, maar lijkt onwaarschijnlijk. In Fryslân zijn er in 2015 nog twee duikteams (Sneek en Leeuwarden), dit waren er tot 2013 5. Daarnaast hebben wij hier sinds begin 2013 10 oppervlakteredteams. Ergens in de communicatie of verwerking is iets misgegaan, zeker omdat aldus de data van de NOS Fryslân er tegen 2018 72 posten bij krijgt...
met 2 actieve teams doen je het anno 2015 zo slecht nog niet  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 23 februari 2015, 16:28:23
Citaat van: Diamondback link=msg=1332643 date=1424643599
Maar daar hebben we wel een dingetje.
Het is natuurlijk een beetje van de pot gerukt, dat men naar Zweden gaat om een beetje leuk te kunnen oefenen.

Hoog tijd dat we dat hier gaan doen.
Ik ben direct voor om een oefencentrum met het kaliber van Zweden of Weeze hier in nederland te gaan krijgen. Maarja, het is al een gedoe om uberhaupt een oefencentrum neer te kunnen zetten, laat staan als daar iets meer rook vandaan komt. Gegarandeerd dat onze millieufanaten weer beginnen te stuiteren, en om de een of andere gekke reden krijgt het millieu ook dan voorrang op alles. En het is een feit, elke brandweerman of vrouw dient  regelmatig realistisch te kunnen oefenen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #22 Gepost op: 23 februari 2015, 16:45:47
Veiligheidsregio Utrecht blijft bezuinigen op brandweer



PROVINCIE UTRECHT - De Veiligheidsregio Utrecht is nog niet af van de bezuinigingen op de brandweer. Utrecht heeft opdracht gekregen om de komende drie jaar nog eens 3,5 miljoen euro te bezuinigen. Het huidige budget is 58,3 miljoen.

Onderzoek van de NOS wijst uit dat in heel Nederland sinds 2010 fors is gesneden in de uitgaven voor de brandweer en daar komt nog eens een landelijke bezuiniging van zeker 40 miljoen overheen. De brandweertop denkt namelijk dat er efficiënter kan worden gewerkt. Gemeentes krijgen bovendien minder geld van het Rijk. Critici waarschuwen dat in sommige regio's de brandveiligheid het geding komt.

PLANNEN
Omdat een landelijk beeld ontbreekt, vroeg de NOS alle veiligheidsregio's naar de bezuinigingen van de afgelopen jaren en de plannen voor de komende jaren. Ook werd gevraagd naar het aantal brandweerposten, beroepsbrandweerlieden, vrijwilligers, bluswagens en duikteams.

Het aantal beroepsbrandweerlieden in de regio Utrecht (in 2010 nog 226) blijkt te dalen naar 193 in 2018. De hoeveelheid vrijwilligers neemt af van 1750 tot 1598. Ook levert Utrecht 19 van de 120 bluswagens en één brandweerpost (in 2010 nog 68) in. Wat er met de zeven duikteams in de regio gebeurt wordt nog onderzocht.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #23 Gepost op: 23 februari 2015, 19:21:59
Ja in Hollands Midden vervalt een groot gedeelte van de leidinggevende functies. Vergeet echter niet dat er anno 2015 mee management en specialisten nodig zijn om de organisatie draaiende te houden.

Citaat van: Peter71 link=msg=1332622 date=1424639133
Begrijp ik nu dat er nu eens eindelijk gekeken gaat worden wat er aan de koude kant gesneden kan gaan worden? ::)

Per regio valt dat gemiddeld wel mee. Zo hoeft Hollands Midden maar 1,8 miljoen te bezuinigen om aan de Cebeon-norm te kunnen voldoen. Dit kan zonder dat de brandweerzorg minder wordt in mijn ogen.

Citaat van: Peter71 link=msg=1332619 date=1424637576
40 miljoen, ik ben benieuwt waar ze die vandaan willen gaan halen. Of dat dit weer het beroemde verhaaltje gaat worden. Kunnen niet een reut van die SIVjes verkocht worden, nu brengen ze nog iets op. >:D 998765
En ach, als brandweerdeskundige zich ermee gaan bemoeien wordt de klucht pas echt compleet. Hoeveel deskundige hebben we al niet langs zien komen.


vuurbal

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #24 Gepost op: 23 februari 2015, 23:51:27
Ik loop al een tijdje rond en volg diverse incidenten, internet sites, in Nederland, België en Duitsland, vooral You-tube bied een schat aan informatie voor mij, ik ben zelf geen brandweerman, al heb ik er altijd veel belangstelling voor gehad. Ik volg 112 meldingen vooral in Gelderland midden maar ook de rest van het land, bij grote incidenten. Wat mij opvalt het volgende. De basis brandweerzorg voor huis tuin en keuken brandjes is wel geregeld, heel goed zelfs. Waar ik vraagtekens bij heb is wat gebeurt er bij grotere branden vooral met chemicaliën bijvoorbeeld op een betuwe route, of bij een bedrijf? Er zijn geen grote schuim blusvoertuigen in de buurt hiervan, niet in Gelderland, er zijn wat containers met een paar m3 schuim vormend middel en wat aanhangwagens met monitoren, maar daarmee heb je nog geen snel inzetbaar schuim blus installatie ter plaatse. Ik heb eens nagedacht over de bezuinigingen en het materieel. Het systeem dat elke blusgroep een zelfde soort voertuig heeft voor een eerste inzet in vrijwel alle soorten calamiteiten is een dure grap. Voor een vuilnisbak, bermbrandje, of wat rommel dat brand komen nu 6 vrijwilligers terwijl er maar voor 2 a 3 personen werk is en er ook geen gevaar bestaat dat het groter word. Dit kan ook met een bestelwagen met ca. 1 m3 water aan boord, een hoge druk haspel en wat klein gereedschap. Bij auto ongevallen komt meestal naast een standaard TS ook een HV 1, HV2, HV2+ ter plaatse, dus hoeft in de standaard TS geen hydraulische pomp met alle gereedschappen te zitten. Waarom hebben we verschil in gewone standaard TS en bosbrand TS voertuigen? Waarom kiezen we niet voor een 4X2/ 4X4 aangedreven blusvoertuig met een grote pomp ca. 6 m3 p/m, een dak en bumper blusmonitor, tank van ca. 5 m3 en 500 ltr schuim vormend middel als standaard blusvoertuig. Bij woning brand is er minder snel op te schalen naar middelbrand ivm water voorziening. op de autobaan hoeft er niet direct een tankwagen achteraan voor extra water, en bij grote branden heb je een grote monitor voor veel water of schuimopbrengst. Daarnaast kan een HV voertuig in 2 catagoriën worden ingedeeld. de huidige HV1 zo laten al hij is en alle andere vormen afschaffen. daarvoor in de plaats een HV 2 in de vorm van een bestelauto met standaard gereedschap om auto ongevallen te kunnen verhelpen, en om toegang tot gebouwen te kunnen krijgen. Daarnaast een bestel wagen voor kleine brandjes, dan geeft je om de andere post een HV2 en een klein blusvoertuig naast alle standaard blusvoertuigen. om de ca. 10 / 15 km een hoogwerker en een HV 1 en dan is de basis zorg toch geregeld, waarbij voertuigen minder vaak met vele naar een groot incident hoeven, kleine incidenten met kleine voertuigen en minder mensen kunnen worden geholpen en bij grotere incidenten de capaciteit groter is. Daarnaast kun je dan ook makkelijker aflossen bij grote natuurbranden en ben je met hetzelfde geld (schat ik) veel efficiënter en daadkrachtiger dan nu. daarnaast moeten er natuurlijk nog andere dingen komen zoals groot water transport, schuimblussing op grote schaal, duikers, HV gevaarlijke stoffen, HV spoor, HV overig, en diverse specialismen. Ik wil graag mijn idee verder uitwerken indien hiervoor belangstelling is. groet Rob


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #25 Gepost op: 24 februari 2015, 00:20:18
Citaat van: honderd link=msg=1332756 date=1424691195
En wat als we gewoon gaan protesteren en het hele binnenhof vol zetten met tankautospuiten en ander materieel? Het moet duidelijk worden dat dit gewoon niet meer kan. Het is gewoonweg niet meer veilig. Niet voor de brandweer, en niet voor de bevolking.

Doe dat dan wel VOOR de bezuinigingen. Want daarna is er niet voldoende reserve over om de restdekking te garanderen.  98uiye
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #26 Gepost op: 24 februari 2015, 03:07:25
Citaat van: vuurbal link=msg=1332924 date=1424731887
Ik loop al een tijdje rond en volg diverse incidenten, internet sites, in Nederland, België en Duitsland, vooral You-tube bied een schat aan informatie voor mij, ik ben zelf geen brandweerman, al heb ik er altijd veel belangstelling voor gehad. Ik volg 112 meldingen vooral in Gelderland midden maar ook de rest van het land, bij grote incidenten. Wat mij opvalt het volgende. De basis brandweerzorg voor huis tuin en keuken brandjes is wel geregeld, heel goed zelfs. Waar ik vraagtekens bij heb is wat gebeurt er bij grotere branden vooral met chemicaliën bijvoorbeeld op een betuwe route, of bij een bedrijf? Er zijn geen grote schuim blusvoertuigen in de buurt hiervan, niet in Gelderland, er zijn wat containers met een paar m3 schuim vormend middel en wat aanhangwagens met monitoren, maar daarmee heb je nog geen snel inzetbaar schuim blus installatie ter plaatse. Ik heb eens nagedacht over de bezuinigingen en het materieel. Het systeem dat elke blusgroep een zelfde soort voertuig heeft voor een eerste inzet in vrijwel alle soorten calamiteiten is een dure grap. Voor een vuilnisbak, bermbrandje, of wat rommel dat brand komen nu 6 vrijwilligers terwijl er maar voor 2 a 3 personen werk is en er ook geen gevaar bestaat dat het groter word. Dit kan ook met een bestelwagen met ca. 1 m3 water aan boord, een hoge druk haspel en wat klein gereedschap. Bij auto ongevallen komt meestal naast een standaard TS ook een HV 1, HV2, HV2+ ter plaatse, dus hoeft in de standaard TS geen hydraulische pomp met alle gereedschappen te zitten. Waarom hebben we verschil in gewone standaard TS en bosbrand TS voertuigen? Waarom kiezen we niet voor een 4X2/ 4X4 aangedreven blusvoertuig met een grote pomp ca. 6 m3 p/m, een dak en bumper blusmonitor, tank van ca. 5 m3 en 500 ltr schuim vormend middel als standaard blusvoertuig. Bij woning brand is er minder snel op te schalen naar middelbrand ivm water voorziening. op de autobaan hoeft er niet direct een tankwagen achteraan voor extra water, en bij grote branden heb je een grote monitor voor veel water of schuimopbrengst. Daarnaast kan een HV voertuig in 2 catagoriën worden ingedeeld. de huidige HV1 zo laten al hij is en alle andere vormen afschaffen. daarvoor in de plaats een HV 2 in de vorm van een bestelauto met standaard gereedschap om auto ongevallen te kunnen verhelpen, en om toegang tot gebouwen te kunnen krijgen. Daarnaast een bestel wagen voor kleine brandjes, dan geeft je om de andere post een HV2 en een klein blusvoertuig naast alle standaard blusvoertuigen. om de ca. 10 / 15 km een hoogwerker en een HV 1 en dan is de basis zorg toch geregeld, waarbij voertuigen minder vaak met vele naar een groot incident hoeven, kleine incidenten met kleine voertuigen en minder mensen kunnen worden geholpen en bij grotere incidenten de capaciteit groter is. Daarnaast kun je dan ook makkelijker aflossen bij grote natuurbranden en ben je met hetzelfde geld (schat ik) veel efficiënter en daadkrachtiger dan nu. daarnaast moeten er natuurlijk nog andere dingen komen zoals groot water transport, schuimblussing op grote schaal, duikers, HV gevaarlijke stoffen, HV spoor, HV overig, en diverse specialismen. Ik wil graag mijn idee verder uitwerken indien hiervoor belangstelling is. groet Rob
Goh, jij snapt hoe je moet bezuinigen.
Jij wilt door op iedere op iedere post i.p.v. alleen een TS neer te zetten bezuinigen door op elke post een TS-NB en een busje wat we tegenwoordig een SIV noemen voor voor kleine incidenten en dan ook nog een busje wat het beste is te typeren als een HV 3 voor verkeersongevallen en andere kleine hulpvragen.
Ook wil je alle grote voertuigen in aantal doen toenemen als ik naar VGGM kijk.

Ik ben ontzettend benieuwd hoe je dat als goedkoper wilt verkopen, succes.


vuurbal

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #27 Gepost op: 24 februari 2015, 03:48:31
ja ik denk dat het mogelijk is om op een andere manier materieel efficiënter in te zetten en zo tegen de huidige kosten, een hoger rendement te behalen. vergeet niet dat alle kleine inzetten met 2 personen in een busje kunnen worden gedaan, en dat bij wat grotere inzetten niet direct 2x 6 personen hoeven te komen, en bij ZGB of Compagnie inzetten er met minder manterieel en mensen meer slagkracht kan komen. Flexibeler inzetten en alameren. wat geen spoed heeft aan beroeps korpsen over dragen, alleen wat echt spoed heeft brand in een gebouw en ongevallen met prio 1 en 6 man, de rest en alle OMS met een busje. Voor extra watervoorziening kun je slang haspel aanhangwagens evenals DMP aanhangwagens achter een busje vervoeren. zo hoef je veel minder snel met een haakarmbak voertuig te komen om slangen en DMP te brengen. Zo blijft er veel geld over dat je kunt gebruiken voor SB voertuigen, voor Spoor gerichte voertuigen. Het is heel erg duur om met een standaard TS naar elk incident te rijden met 6 mensen. en wanneer je een voertuig hebt dat gericht is op een doel en niet meer bij zich heeft wat je niet gebruikt dan is dat efficiënter omdat je minder snel hoeft op te schalen. daar ligt de winst. en een bestel auto is veel goedkoper dan een vrachtauto. Maar indien er behoefte is om mijn theorie nader uit te leggen wil ik dit graag doen met een voertuigen lijst zoals ik die heb bedacht. alles puur in theorie, ik mis nog wat vakinhoudelijke imput, misschien kun jij me helpen? Firefighter1970-b.d.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #28 Gepost op: 24 februari 2015, 04:27:15
Citaat van: vuurbal link=msg=1332948 date=1424746111
ja ik denk dat het mogelijk is om op een andere manier materieel efficiënter in te zetten en zo tegen de huidige kosten, een hoger rendement te behalen. vergeet niet dat alle kleine inzetten met 2 personen in een busje kunnen worden gedaan, en dat bij wat grotere inzetten niet direct 2x 6 personen hoeven te komen, en bij ZGB of Compagnie inzetten er met minder manterieel en mensen meer slagkracht kan komen. Flexibeler inzetten en alameren. wat geen spoed heeft aan beroeps korpsen over dragen, alleen wat echt spoed heeft brand in een gebouw en ongevallen met prio 1 en 6 man, de rest en alle OMS met een busje. Voor extra watervoorziening kun je slang haspel aanhangwagens evenals DMP aanhangwagens achter een busje vervoeren. zo hoef je veel minder snel met een haakarmbak voertuig te komen om slangen en DMP te brengen. Zo blijft er veel geld over dat je kunt gebruiken voor SB voertuigen, voor Spoor gerichte voertuigen. Het is heel erg duur om met een standaard TS naar elk incident te rijden met 6 mensen. en wanneer je een voertuig hebt dat gericht is op een doel en niet meer bij zich heeft wat je niet gebruikt dan is dat efficiënter omdat je minder snel hoeft op te schalen. daar ligt de winst. en een bestel auto is veel goedkoper dan een vrachtauto. Maar indien er behoefte is om mijn theorie nader uit te leggen wil ik dit graag doen met een voertuigen lijst zoals ik die heb bedacht. alles puur in theorie, ik mis nog wat vakinhoudelijke imput, misschien kun jij me helpen? Firefighter1970-b.d.

Ik heb mijn reactie even opgedeeld in punten:
- Er zijn door het land heen in verschillende veiligheidsregio's pilots met de SIV (zo'n 2 persoonsbusje waar je het over hebt). Er zijn zowel voor- als nadelen aan zo'n busje, lees daarover hier meer.
- Hoe kom je met minder materieel en minder mensen op meer slagkracht? Bij de grotere incidenten heb je vaak juist meer handjes nodig, hier is dit incident een duidelijk voorbeeld van.
- Betreft geen spoed aan beroeps, in veel (landelijke) veiligheidsregio's zijn er maar een aantal beroepskazernes, en die zitten daar niet voor niets. De locatie van beroepsposten is bepaald aan de hand van inwonersaantal, risico's en andere factoren. Ga je 'geen spoed'-inzetten aan beroeps overlaten, dan mis je daar (in dat risicovoller gebied) dus de dekking.
- OMS staat voor openbaar meldsysteem, een automatische brandmelding. Hoewel dit vaak loos alarm betreft, zou jij mooi met een busje staan te kijken als er brand is in bijvoorbeeld een zorginstelling.
- Wat voor een busje had je voor je om 1,5 km slang en een dompelpomp te trekken? Een haakarmvoertuig (vrachtwagen) heb je dan nodig, voor de ruimte en de trekkracht.
- Alles wat jij achter een busje op een aanhanger zet, staat nou keurig op een haakarmbak. Deze bakken zijn ook wisselbaar met andere bakken, en zorgen dus voor een betere benutting van een haakarmvoertuig. Wat voor een busje had je in gedachte om 1,5 km slang en een dompelpomp te trekken? Je hebt dan echt wel een haakarmvoertuig (vrachtwagen) nodig.
- Een TS is een multifunctioneel voertuig, en op de TS zijn materieel en manschappen aanwezig om elk incident te bestrijden of in ieder geval een begin te maken aan de bestrijding. Een apart voertuig voor elk type incident maakt het juist duurder. Het is goedkoper om één voertuig te onderhouden, dan meerdere. Voor elk apart type incident zijn er regionaal voertuig beschikbaar: hulpverleningsvoertuig, redvoertuig, waterongevallenwagen, en een hele reeks aan haakarmbakken. Het is van groot belang om een standaardvoertuig te hebben met voor elk incident iets: Je weet namelijk niet wat je ter plaatse kunt verwachten en dus wat je ter plaatse nodig zult hebben.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #29 Gepost op: 24 februari 2015, 09:35:51
Citaat van: vuurbal link=msg=1332924 date=1424731887
Bij auto ongevallen komt meestal naast een standaard TS ook een HV 1, HV2, HV2+ ter plaatse, dus hoeft in de standaard TS geen hydraulische pomp met alle gereedschappen te zitten.

Even terug in de tijd: "Vrogger" (jaren 80?) hadden we een aparte bluswagen met slangen en een HV voor de ongevallen. Dat was niet efficiënt en dus werden de bluswagens standaard bepakt met HV-gereedschap. Daardoor was het niet meer nodig een aparte HV te hebben, maar zolang ze in de kazernes staan, kun je ze ook gebruiken, en dus rijden ze nog steeds achter een TS aan naar een ongeval. Hier zit dus een bezuinigingslag. In diverse regio's worden nu de HV's verminderd.


Citaat van: vuurbal link=msg=1332924 date=1424731887
Waarom hebben we verschil in gewone standaard TS en bosbrand TS voertuigen? Waarom kiezen we niet voor een 4X2/ 4X4 aangedreven blusvoertuig met een grote pomp ca. 6 m3 p/m, een dak en bumper blusmonitor, tank van ca. 5 m3 en 500 ltr schuim vormend middel als standaard blusvoertuig.

Waarom verschil tussen standaard TS en TS-BT? Omdat er ook verschillen zijn! Er zijn meer korpsen zonder bos dan met, dus veel korpsen met een standaard TS. Daarnaast is een TS-BT vaak groter en logger en heb je er niets aan in een centrum of oude binnenstad. Daarnaast is naar mijn mening de meerwaarde van een dak- en bumper blusmonitor zeer beperkt. In onze regio worden ze in ieder geval nauwelijks gebruikt, anders bij natuurbrand.