NOS: 'Brandweer nog niet af van bezuinigingen'

Auteur Topic: NOS: 'Brandweer nog niet af van bezuinigingen'  (gelezen 19121 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #50 Gepost op: 24 februari 2015, 22:59:19
Hoezo beginnen? Die waren al een tijdje bezig hoor.
Ze weten niet hoe het zit, want ze wijten de bezuinigingen aan Opstelten. Maar die gaat daar helemaal niet over.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #51 Gepost op: 24 februari 2015, 23:00:33
Citaat van: vuurbal link=msg=1333135 date=1424814746
Ik concludeer dat niet iedereen mijn berichten helemaal goed leest. ik denk dat mensen hier veel te vast zitten in denkwijzes en huidige regelgeving waardoor een echte reorganisatie niet mogelijk lijkt. Ik heb maar een klein deel van mijn gehele idee geschreven, details zitten er nog niet eens bij, maar ik denk dat ik maar stop. Mijn verhaal word uit elkaar gehaald. deels verdraait, en dan appels met peren worden vergeleken. helaas. ik dacht misschien is mijn bijdrage een mooi alternatief voor de huidige denkwijze. Indien dit anders is, lees ik het graag. Ik wil niemand kwetsen of teniet doen, danwel benadelen, maar er zijn nu al grote problemen, met bezetting op diverse posten, te weinig slagkracht bij grotere incidenten, en veel te veel mensen bij hele kleine dingen. Dus dit moet anders kunnen, maar dan moet er wel anders en met een open visier van buitenaf worden gekeken, en natuurlijk moet hierbij informatie vanuit de organisatie worden meegenomen. Ik weet niet alles, en dat wil ik ook niemand opdringen, maar in het huidige systeem gaat het fout, zowel op materieel als personeel als op operationeel vlak. we kijken de journaals en hopen dat het nooit bij onszelf plaats vind maar altijd bij andere. helaas.
Lees alle topics eens door over variabele voertuigbezettingen, bezuinigingen bij de brandweer. De toenemende zorg over de brandveiligheid in de zorg. Vanavond kwam er het een en ander erbij over de veiligheid in tunnels en zo gaan we maar door. En het enige antwoordt wat komt is domweg bezuinigen. Ik denk juist dat als de plannen echt door gaan, dat er dan pas echt slachtoffers onder brandweerpersoneel gaat vallen. De roep dat de rek eruit is wordt steeds luider, er kan niet meer bezuinigt worden op de brandweer. Nog meer bezuinigen en dan gaan er daad werkelijk slachtoffers vallen, worden er daadwerkelijk geen mensen meer gered. En ik denk dat menig vrijwilliger daar niet op gaat zitten wachten, en dan gewoon de pieper inlevert. Dan zijn de rapen pas goed gaar, en dan gaat de brandweer pas echt geld kosten.


RonaldLoermans

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
    • Ehbo-winkel
Reactie #52 Gepost op: 25 februari 2015, 01:38:14
Iedereen moet overal bezuinigen en waarom, als de staat nu eens het geld besteed aan nederland en niet alles naar de EU sluist! Het gaat wel om de kwaliteit die men bied.

Snij in andere kosten, maar ik heb toch wel graag dat ik binnen een zeer korte tijd uit een brandend huis gered wordt en niet dat ik 10 minuten moet wachten omdat er geen vrijwilligers zijn en de brandweer uit na gelegen plaats moet komen ...
Instructeur EHBO, BHV, Reanimatie http://www.loermansopleidingen.nl Leverancier van EHBO, BHV en Veiligheidproducten http://www.ehbo-winkel.nl


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #54 Gepost op: 25 februari 2015, 13:31:49
De brandweerorganisaties, vrijwilligers etc. komen steeds in het nieuws naar aanleiding van of in reactie op uitlatingen en publicaties van Brandweer Nederland etc. Dus allemaal heel fragmentarisch en van de hak op de tak.
De brandweerorganisaties kunnen beter zelf het voortouw nemen en komen met een goed en eenduidig en consistent verhaal over waar naartoe met Brandweer Nederland en wat hebben we daar allemaal voor nodig.
Een kort en bondig, begrijpelijk verhaal van hoogstens 10 pagina's, met eventuele bijlagen en referenties, wat een ieder kan begrijpen zou moeten worden geproduceerd.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #55 Gepost op: 25 februari 2015, 14:03:00
Citaat van: Thor link=msg=1333225 date=1424867509
De brandweerorganisaties, vrijwilligers etc. komen steeds in het nieuws naar aanleiding van of in reactie op uitlatingen en publicaties van Brandweer Nederland etc. Dus allemaal heel fragmentarisch en van de hak op de tak.

Vanmiddag het kamerdebat over Uitruk op Maat. Vandaar dat de NOS het nu oppikt.
http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/commissievergaderingen/details?id=2014A04626


Citaat van: Thor link=msg=1333225 date=1424867509
De brandweerorganisaties kunnen beter zelf het voortouw nemen en komen met een goed en eenduidig en consistent verhaal over waar naartoe met Brandweer Nederland en wat hebben we daar allemaal voor nodig.
Een kort en bondig, begrijpelijk verhaal van hoogstens 10 pagina's, met eventuele bijlagen en referenties, wat een ieder kan begrijpen zou moeten worden geproduceerd.

Dat is er m.i. al, namelijk Brandweer over Morgen
http://www.brandweernederland.nl/publish/pages/6723/100229_turn_nvbrboekvdef.pdf


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #56 Gepost op: 25 februari 2015, 16:34:13
Reactie VBV op uitzending NOS Journaal

De VBV maakt zich al geruime tijd zorgen om de bezuinigingsdrift bij de brandweer. Vooral waar deze de veiligheid van burgers en brandweerlieden direct raken.  Zoals dat zeker het geval is met het sluiten van kazernes, het wegsaneren van duikploegen, tientallen tankautospuiten, hoogwerkers en ander materieel.

Het Veiligheidsberaad - als koepel van de veiligheidsregio’s -  geeft in zijn reactie aan dat de bezuinigingen verantwoord zijn en dat dit niet ten koste gaat van waar de brandweer voor staat: het redden van mens en dier, het blussen van branden, het verlenen van hulp en het voorkomen van schade. Wij betwijfelen of de portefeuillehouder brandweer deze uitspraak ook vakinhoudelijk juist kan onderbouwen. Zo niet zet het Veiligheidsberaad de bevolking op het verkeerde been.
De door het Algemeen Bestuur (de burgemeesters van de gemeenten in de veiligheidsregio) opgedrongen bezuinigingen zijn nu bepalend en niet het brandrisico.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #57 Gepost op: 25 februari 2015, 18:16:54
Sinds mensenheugenis geldt bij de overheid en semi overheid, van hoog tot laag, het duurste is nog niet duur genoeg.
(De diverse leveranciers spelen hier natuurlijk slim op in.)
Dat gaat natuurlijk eens fout, zeker in een periode waar figuren, op een paar uitzonderingen na, die alleen maar tot een kunnen tellen het voor het zeggen hebben en dan ook alleen kunnen komen met bezuinigingen zonder dat zij de consequenties van de bezuinigingen kunnen overzien, daarvoor moet je echt wel tot twee kunnen tellen.
Van groot belang is het verhogen van de efficiency maar dat is natuurlijk veel te moeilijk voor figuren die alleen maar tot een kunnen tellen en dan kiest men voor de makkelijkste weg.
Over een aantal jaren zullen de gevolgen van de bezuinigingen echt wel komen. Ondertussen is er zoveel geld en tijd besteed aan rapporten waarin het een en ander wordt goed gepraat dat het nog wel even zal duren totdat de ernst van de situatie en de hoogte van de inmiddels verkwiste miljoenen tot de naïeve burger zijn doorgedrongen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #58 Gepost op: 25 februari 2015, 18:56:29
Het grootste probleem is dat de gevolgen van de bezuinigingen nu over een paar jaar niet zo maar meer zijn weggepoetst. Op nieuw materieel aanschaffen is op zich vrij vlot te realiseren. Gesneuveld personeel wat weg is gegaan of ontslagen is als gevolg van die bezuinigingen heb je niet zomaar weer terug. In het ergste geval zul je weer diverse opleidingen moeten opstarten om dat personeel opgeleid te krijgen. Dus deze bezuinigingen werken de komende jaren wel door.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #59 Gepost op: 25 februari 2015, 19:08:56
Kamer gealarmeerd over onvrede bij brandweer


De Tweede Kamer is bezorgd over de onvrede bij het brandweerpersoneel over het plan voor 'uitruk op maat', waarbij de brandweer bij kleinere incidenten met minder personeel en kleinere voertuigen uitrukt. Minister Opstelten beloofde de Tweede Kamer vanmiddag erop toe te zien dat de brandweertop serieus in gesprek gaat met de vakbonden en de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV). Hij wil dat ze het voor de zomer eens worden.