Twijfels beginnen als VP

Auteur Topic: Twijfels beginnen als VP  (gelezen 5584 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

woutje

  • Twijfelend om lid te worden bij VP
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 18 maart 2015, 00:12:04
Goedendag,

Allereerst even voorstellen, ik ben w. woon in Amsterdam en ben momenteel in het 2e jaar van mijn HBO studie.
Ik heb zitten kijken om te beginnen als VP in de regio Amsterdam. Nu ben ik al naar een open dag geweest en ken iemand die nu met de opleiding bezig is.

Nu zit ik heel erg over het volgende in:
Als ik bij de VP ga, hoe kijken/denken andere daar over? (denk aan vrienden ben zelf 19 jaar)

Meestal heb ik er echt maling aan hoe andere mensen over me denken, maar met dit vind ik het een lastige keuze. Naast mijn studie ben ik ook nog een DJ dus heb ik nog zoal mijn bezigheden. In hoe verre kan ik dit combineren? (sta niet elke week in de club maar regelmatig)

Waar ik gewoon bang voor ben is dat andere mensen (vrienden vooral) mij als persoon heel anders gaan zien, en vooral ook omdat de politie bij jongeren niet echt een "hot item" is.

Toch krijg ik elke keer weer de adrenaline als ik ook maar iets van hulpverlening zie of hoor. Dit past heel erg bij mij omdat ik van het doen ben en niet van het stilzitten.

Mijn vraag is dus, wat zijn jullie ervaringen met vrienden, en hoe hebben jullie uiteindelijk de keuze genomen aangezien het toch (naar mijn mening/beeld) een impact heeft op je privé-leven.

Daarnaast wil ik weten wat de mogelijkheden zijn, kan men bijv. de rij-opleiding gaan doen, en kan men toch nog enigszins meelopen met meldingen/noodhulp en rij je als vrijwilliger ook in een dienstauto en mag er daarbij gebruik worden gemaakt van lichten/sirenes.

Mvg W.




guest15549

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2015, 01:03:26
Beste Woutje,


Vooropgesteld dat ik nog geen politievrijwilliger ben en dus minder ervaring op dit vlak heb dan mensen die dit al langer doen, maar ik begrijp helemaal wat je zegt! Volgens mij heb jij ook een soort "roeping", net zoals ik dat ook heb.

Ik ben zelf 18 jaar en bijna al mijn vrienden en wat kenissen weten dat ik in het sollicitatietraject zit, ik heb over 2 weken het thuisgesprek.



Ik ken jou niet en je vrienden evenmin dus daar kan ik weinig over zeggen, het enige wat ik kan is mijn eigen ervaringen delen. Ik heb zelf twee "groepen" waar ik in zit qua vrienden en ik heb niet het idee dat ik minder word gewaardeerd omdat ik bekend sta als "meneer agent". Zelf begin ik niet vaak over het sollicitatieproces of mijn ambities om bij de VP te gaan, daar zorgen zij vaak voor. Vaak gaat het om vragen over wetten, de politie zelf, verkeersregels, grapjes, etc. Dit terwijl ik uiteraard ook niet alles weet. In mijn vriendenkring is het dat een paar oprecht geinteresseerd zijn in het verloop terwijl anderen het niet bezighoudt.

De keerzijde is, bleek mijn ervaring, dat je ook tijdens het sollicitatieproces in een soort glazen huis zit. Op de groeps-whatsapp delen dat je een bekeuring van 4km/h te hard binnen hebt gekregen leidde tot (grappige) verwijzingen naar je sollicitatie. Daarnaast weet ik van een paar vrienden dat ze wel eens softdrugs gebruiken, zij zijn minder open over dat soort dingen tegen mij. Ook word ik wat minder gevraagd naar feestjes met een hoger "risico". Dat laatste maakt mij minder uit omdat ik toch niet geassocieerd wil worden met dat soort feesten ivm integriteit.

Als je besluit om te solliciteren raad ik je aan om, wanneer je dit aan je vrienden vertelt, ook uit te leggen waarom je dat wilt, uit te leggen wat de VP doet en hun vragen te beantwoorden. Voor hen kan het ook "vreemd" zijn om opeens een agent in hun midden te hebben.


Als je nog vragen hebt kun je die PM'en naar mij, ik voel er weinig voor om dit publiek deel details neer te zetten  998765


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2015, 07:46:08
Citaat van: woutje link=msg=1337842 date=1426633924
Nu zit ik heel erg over het volgende in:
Als ik bij de VP ga, hoe kijken/denken andere daar over? (denk aan vrienden ben zelf 19 jaar)

[...]

Waar ik gewoon bang voor ben is dat andere mensen (vrienden vooral) mij als persoon heel anders gaan zien, en vooral ook omdat de politie bij jongeren niet echt een "hot item" is.

[...]

Mijn vraag is dus, wat zijn jullie ervaringen met vrienden, en hoe hebben jullie uiteindelijk de keuze genomen aangezien het toch (naar mijn mening/beeld) een impact heeft op je privé-leven.
Als je vrienden niet accepteren wie jij bent of wat je doet, zijn het dan echte vrienden?

Citaat van: woutje link=msg=1337842 date=1426633924
Meestal heb ik er echt maling aan hoe andere mensen over me denken, maar met dit vind ik het een lastige keuze. Naast mijn studie ben ik ook nog een DJ dus heb ik nog zoal mijn bezigheden. In hoe verre kan ik dit combineren? (sta niet elke week in de club maar regelmatig)
Je moet oppassen voor belangenverstrengeling. Het kan een probleem staan als je straks moet optreden tegen een café waar je elk weekend draait. Voor de rest is het goed te combineren met een functie als VP-er.


Citaat van: woutje link=msg=1337842 date=1426633924
Daarnaast wil ik weten wat de mogelijkheden zijn, kan men bijv. de rij-opleiding gaan doen, en kan men toch nog enigszins meelopen met meldingen/noodhulp en rij je als vrijwilliger ook in een dienstauto en mag er daarbij gebruik worden gemaakt van lichten/sirenes.

Dat stukje kan je in elk geval voorlopig vergeten. Misschien dat je er eens naast mag zitten tijdens een spoedrit maar de hoofdtaak van de vrijwilliger is op de voet of fiets, tijdens evenementen en in het centrum. Hangt overigens wel af van het gebied. In het landelijke gebied met kleinere bureau's is er meestal meer mogelijk dan in de grotere steden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2015, 07:59:41
Citaat van: woutje link=msg=1337842 date=1426633924
Naast mijn studie ben ik ook nog een DJ dus heb ik nog zoal mijn bezigheden. In hoe verre kan ik dit combineren? (sta niet elke week in de club maar regelmatig)
Ik ken enkele collega's die ook DJ zijn naast hun fulltime politiebaan, dat is prima te combineren.
Citaat van: woutje link=msg=1337842 date=1426633924
Daarnaast wil ik weten wat de mogelijkheden zijn, kan men bijv. de rij-opleiding gaan doen, en kan men toch nog enigszins meelopen met meldingen/noodhulp en rij je als vrijwilliger ook in een dienstauto en mag er daarbij gebruik worden gemaakt van lichten/sirenes.
In Amsterdam zit dat niet in de standaard opleiding voor vrijwilligers. Mogelijk komt er in de toekomst een soort doorstroom traject, maar momenteel is daar nog geen sprake van. Je zal echt wel een keer meerijden, maar zelf rijden met OGS behoort zeker in de eerste paar jaar niet tot de mogelijkheden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2015, 08:47:29
Ik begon aan de opleiding toen ik 20 jaar was. Op dat moment studeerde ik af voor mijn hbo opleiding. Bij mij heeft het niet geresulteerd tot vreemde blikken. Tuurlijk, op het begin zullen er grappen gemaakt worden of opmerkingen over bekeuringen die vrienden krijgen. Maar als je wat vaker verteld wat je doet verdwijnt dat.

Als vrienden commentaar hebben op het geen wat je doet, dan moet je je afvragen hoe goede vrienden het zijn.

Ik werkte destijds in een café, 70km van mijn werkgebied, zelfs in een andere provincie. Ik moest hier wel mee stoppen, gezien er regelmatig agressie in de horeca is en ik dan eigenlijk zou moeten optreden.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2015, 10:02:06
Citaat van: Red link=msg=1337866 date=1426661981
In Amsterdam zit dat niet in de standaard opleiding voor vrijwilligers.
Een kleine aanvulling mijnerzijds:

De opleiding voor VP in Amsterdam bestaat uit 3 modules. Toezicht publiek domein, uitvoeren eenvoudige verkeerscontroles en toezicht bij evenementen.

Na afronding van de opleiding kom je in een poule met VP'ers terecht die op basis van aanvraag ingezet kunnen worden voor de drie bovengenoemde taken. Het (mee) rijden van noodhulp valt daar niet onder. Ga er vanuit dat je 90% van de tijd op de voet/fiets bezig bent.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2015, 10:14:41
Je moet ook goed beseffen wat de positie is van de vrijwilliger t.o.v. de beroepscollega. Je bent ondersteunend en ondergeschikt. Het idee dat je dus dat je elke week barsten vol actie hebt moet je uit je hoofd zetten, maar dat geldt net zo zeer voor de beroeps! Je bent het gezicht op straat. Ik kreeg laatst te horen dat ik werd herkend als '1 van de wijkagenten', klopt enerzijds niks van maar het laat wel zien waar je staat: buiten, zichtbaar op straat. Bij ons betekent het net zo goed dat we rondrijden in dienstvoertuigen, maar dat heeft meer te maken met de grootte van het gebied.


En ja, mensen gaan op een andere manier naar je kijken. Als mensen het over mijn werk hebben, dan hebben ze het eerder over de politie dan over mijn daily job.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2015, 23:29:11
Ik zeg niks. Ik geloof namelijk helemaal niks van dit verhaal. Woutje is een HBO student maar tikt/ spreekt als een ..... O! sorry dat is op de persoon en dat mag niet volgens de forum regels.

Sorry, maar ik mag toch wel zeggen dat i geen bal geloof van dit verhaal?
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


sylvester1986

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2015, 23:36:45
Eigenlijk zoals DiNozzo zegt:
Citaat van: DiNozzo link=msg=1337864 date=1426661168
Als je vrienden niet accepteren wie jij bent of wat je doet, zijn het dan echte vrienden?
Daarnaast gaat het toch wat jij wilt en wat jij wilt voor de toekomst?


guest15549

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2015, 00:09:05
Citaat van: moppersmurf link=msg=1338064 date=1426717751
Ik zeg niks. Ik geloof namelijk helemaal niks van dit verhaal. Woutje is een HBO student maar tikt/ spreekt als een ..... O! sorry dat is op de persoon en dat mag niet volgens de forum regels.

Sorry, maar ik mag toch wel zeggen dat i geen bal geloof van dit verhaal?

Welk voordeel zal iemand eraan hebben om een verhaaltje te verzinnen op een forum waarin hij zegt te overwegen om VP'er te worden?