Uitluisteren politieradio ivm werkzaamheden

Auteur Topic: Uitluisteren politieradio ivm werkzaamheden  (gelezen 6980 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mrunlimited

  • beveiligingsbeambte
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Gepost op: 29 maart 2015, 00:39:05
Hoi mannen en vrouwen,

Ik heb een vraag betrekking tot mijn werk. Ik ben momenteel als onderdeel van mijn beroep werkzaam op een toezichtcentrale waar we beelden uitkijken voor de openbare orde tbv van politie. Nu luisteren wij ook de politieporto uit om snel te kunnen reageren op situaties op de plekken waar camera's zijn geplaatst. Nu zitten wij wel een met een boa en/of colkega's van de politie in een dienst. Volgens 1 vande boa's mogen wij geen politieporto uitluisteren volgens de 'wetgeving'. Mijn vraag is, klopt dit of is dit gezwets van deze persoon en mag je als beveiliger ook terugpraten als er een situatie is waar in dit nodig is.  Graag jullie antwoord.




PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2015, 01:29:18
Kun je dat niet beter aan de club (meldkamer?) vragen waar de porto vandaan komt?


mrunlimited

  • beveiligingsbeambte
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2015, 01:53:12
Die weten het zelf niet qua wetgeving maar die vinden het zelf ook handig als we zouden kunnen meepraten door de porto en meeluisteren. Maar ja er zijn enkele lieden op de toezichtcentrale die schernen met dat wij dit niet mogen. Vandaar de vraag: mogen wij dit wel of niet en is er überhaupt een wetsartikel die hier iets over zegt.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2015, 06:41:28
Jullie luisteren de porto reeds al uit, maar dit zou volgens de BOA niet mogen. Dat is opzich al tegenstrijdig, immers, waar komt die porto vandaan (lees: wie heeft die ter beschikking gesteld) en met welk doel? Je kunt immers geen portofoon ter beschikking krijgen zonder deze daadwerkelijk te gebruiken, je krijgt hem vast niet om ernaar te kijken :)


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2015, 08:41:11
In het kader van cameratoezicht zegt artikel 151 lid c van de Gemeentewet het volgende:
 de politie is verantwoordelijk voor het verwerken van de gegevens.
 de fysieke betrokkenheid van de politie geeft een ruime interpretatie over de verwerking van de gegevens.
 de beelden kunnen worden bekeken door niet politie-functionarissen of opsporings-ambtenaren.
 In een convenant is de regeling beschreven over de contacten en acties bij cameratoezicht o.a. verbindingen, en andere middelen.
Bij instappen begint de inzet.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2015, 15:21:50
Citaat van: mrunlimited link=msg=1340273 date=1427585945
Nu luisteren wij ook de politieporto uit om snel te kunnen reageren op situaties op de plekken waar camera's zijn geplaatst. Nu zitten wij wel een met een boa en/of colkega's van de politie in een dienst. Volgens 1 vande boa's mogen wij geen politieporto uitluisteren volgens de 'wetgeving'. Mijn vraag is, klopt dit of is dit gezwets van deze persoon en mag je als beveiliger ook terugpraten als er een situatie is waar in dit nodig is.  Graag jullie antwoord.
Het is afhankelijk van de regio, en de afspraken. Je mag in ieder geval niet "zomaar" structureel meeluisteren en/of communiceren.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2015, 16:08:32
Het ligt denk ik ook aan het kanaal waarop je meeluistert. Als hier ook persoonsgegevens (bevragingen) worden doorgegeven kom je toch aardig in de knoei met de wet politiegegevens.
Ik vind sowieso dat iedereen die meeluistert op een operationeel politiekanaal gescreend moet zijn.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CM112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
  • Asp. manschap A
Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2015, 16:40:33
Bij cameratoezicht in Gouda weet ik dat zij ook met de politie meeluisteren. Zij mogen echter niet communiceren d.m.v. de portofoon; dit gebeurd via een rechtstreekse telefoonverbinding met de wachtmeester.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2015, 17:09:52
Citaat van: CM112 link=msg=1340323 date=1427640033
Bij cameratoezicht in Gouda weet ik dat zij ook met de politie meeluisteren. Zij mogen echter niet communiceren d.m.v. de portofoon; dit gebeurd via een rechtstreekse telefoonverbinding met de wachtmeester.

Is dat meeluisteren met politieporto alleen bij cameratoezicht? Of zijn er meer instanties waar dat officieel toegestaan gebeurt?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2015, 17:34:10
Binnen de regels van het spel van C2000 mag dit niet, tenzij betreffende dienst is aangemerkt als gelieerd gebruiker. Daar kan ik mij hier niets bij voorstellen, hoe goed ik ook mijn best doe. C2000 heeft end-to-end encryptie, alleen al daarom mag apparatuur niet ter beschikking staan van derden.......