Moet een verkeersregelaar breder opgeleid worden?

Auteur Topic: Moet een verkeersregelaar breder opgeleid worden?  (gelezen 11041 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Gepost op: 4 april 2015, 10:59:44
Even terug gaan naar VKR en CROW. Dit werd, bij ons in ieder geval, NIET behandeld. BRL evenmin. Het is dat ik zelf aan het zoeken ben geweest naar dingen rondom vkr dat ik hier achter ben gekomen. En aan gezien wij nauw samenwerken met een bedrijf dat weg afzettingen regelt, zied ik het er wel van komen dat ik brl zal gaan (moeten) halen. Maar zal pas na mijn stage periode worden!




HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #1 Gepost op: 4 april 2015, 14:14:14
Beste Batoutofhell, sinds het samenvoegen van de uitgave voor VKR ( afkomstig CROW ) en het BRL 9101 uitgaven 96a/b ben ik al van mening dat een VKR ook gewoon zijn BRL zou moeten halen.
En eigenlijk al ver daarvoor ben ik van mening dat een VKR ook de cursus "Veiligwerken aan de weg" had moeten volgen. Deze is niet heilig, maar geeft iets meer inzichten in de onveiligheden in het verkeer.

Verder zie je steeds vaker dat opdrachtgevers gaan verwachten van VKR's dat zij de afzetting opzetten en beheren met het door de afzetbedrijven geleverde materieel. En eigenlijk mag dat niet eens, in bijna elke opdracht aan de opdrachtgevers staat "afzetting geleverd, geplaatst en beheerd volgens CROW 96a/b" en volgens die uitgave mag je alleen een afzetting plaatsen/verwijderen als je de cursus BRL9101 met een goed gevolg hebt afgelegd.
VKR bedrijven weten dit en vegen hiermee hun achterste schoon, en bij een controle spelen de meesten de vermoorde onschuld.
Op 1 bedrijf na, deze is onlangs voor de tweede maal bezocht voor de certificering en was deze bijna kwijt geweest bij het eerste bezoek omdat VKR's in VKR kleding de afzetting plaatsten en zonder papieren hiervoor dus cruciale fouten maakten. Ze besloten onder andere dat de helft van de borden niet nodig waren omdat ze al aan 1 zijde van de weg stonden op een 2+2 situatie.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #2 Gepost op: 4 april 2015, 14:21:08
Ik ben het helemaal met je eens HIT.  Het is niet zulke zware stof dat een groot deel van de mensen hiervoor zou zakken. Het maakt het werk alleen wel een stuk veiliger voor vele mensen. Persoonlijk laat ik grote afzettingen niet aan, maar als er ergens een hekje versleept moet worden (op of juist van de weg) of een enkele pylon, dan heb ik er geen problemen mee. En zo gauw als ik wat ruimer in mijn centjes kom te zitten (of mijn werkgever het wil vergoeden) wil ik brl wel gaan halen. Net als vca en IM. Genoeg leerstof te gaan dus. En IM zal ik niet vaak nodig hebben, maar zit naturrlijk wel regelmatig langs de weg, dus je kan genoeg tegen komen. (Had 4 fout geloof ik bij het IM proef examen op internet.)


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, lid honden zoekgroep
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #3 Gepost op: 4 april 2015, 17:19:01
Ik sluit me er wel bij aan dat je als vkr beter wat extra opleidingen op zak kunt hebben.
(de figuren die dat al niet weten te halen filter je er dan ook mooi uit)
Helaas loop ook ik aan tegen wat batoutofhell ook zegt:
Eerst zelf maar eens genoeg sparen voor een dergelijke opleiding / cursus. Helaas zijn de werkgevers niet echt happig op het betalen van opleidingen...
(Misschien ook een puntje om in een cao mee te gaan nemen...?   998765 )
Hebben we daar eigenlijk al een apart topic voor? Die discussie moeten we hier maar niet te veel gaan voeren :)
common sense is not so common...


sylvester1986

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 4 april 2015, 18:26:16
Na aanleiding van onderstaande berichten, vroeg ik mij af:
Moet een verkeersregelaar breder opgeleid worden i.p.v. de huidige cursus van een paar dagen?
Denk hierbij aan BRL9101, CROW, IM, basis/vol VCA, omgaan met agressie etc etc?
Citaat van: batoutofhell link=msg=1341474 date=1428150068
Ik ben het helemaal met je eens HIT.  Het is niet zulke zware stof dat een groot deel van de mensen hiervoor zou zakken. Het maakt het werk alleen wel een stuk veiliger voor vele mensen. Persoonlijk laat ik grote afzettingen niet aan, maar als er ergens een hekje versleept moet worden (op of juist van de weg) of een enkele pylon, dan heb ik er geen problemen mee. En zo gauw als ik wat ruimer in mijn centjes kom te zitten (of mijn werkgever het wil vergoeden) wil ik brl wel gaan halen. Net als vca en IM. Genoeg leerstof te gaan dus. En IM zal ik niet vaak nodig hebben, maar zit naturrlijk wel regelmatig langs de weg, dus je kan genoeg tegen komen. (Had 4 fout geloof ik bij het IM proef examen op internet.)

Citaat van: Bas1988 link=msg=1341514 date=1428160741
Ik sluit me er wel bij aan dat je als vkr beter wat extra opleidingen op zak kunt hebben.
(de figuren die dat al niet weten te halen filter je er dan ook mooi uit)
Helaas loop ook ik aan tegen wat batoutofhell ook zegt:
Eerst zelf maar eens genoeg sparen voor een dergelijke opleiding / cursus. Helaas zijn de werkgevers niet echt happig op het betalen van opleidingen...
(Misschien ook een puntje om in een cao mee te gaan nemen...?   998765 )
Hebben we daar eigenlijk al een apart topic voor? Die discussie moeten we hier maar niet te veel gaan voeren :)


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #5 Gepost op: 4 april 2015, 18:43:01
Voor de vrijwillige evenementenregelaars zou ik het een must vinden om de opleiding iets degelijker te maken.
Alleen de E-learning methode vind ik niet echt wat.
Beter was om ook echt zoals een paar jaar terug, de cursus te laten geven door iemand van de Politie.
Voor de professionele bevoegdheid vind ik dat niet nodig, die is naar mijn mening goed zoals die nu gegeven word.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #6 Gepost op: 4 april 2015, 19:44:06
Hou er wel rekening mee, dat er regelmatig van verkeers regelaars word verwacht dat ze ook helpen bij afzettingen te plaatsen of helpen opruimen. Waar je in principe BRL voor moet hebben.  Tevens zijn vkr veel onderweg dus de kans dat je langs een ongeval of iets dergelijks rijd, is ook groter dan de doorsnee nederlander. IM zou hier wel degelijk helpen.

En als ik naar mijn eigen les materiaal kijk, was dat ook niet echt veel. (32 pagina's of zo). Mijn broer heeft een aantal jaren geleden aan de p[leiding mee gedaan en die kreeg minimaal een multimap voor zijn kiezen.

Iets om agressie te herkennen en kunnen afzwakken zou ook kunnen helpen. Zelf nog niet mee gemaakt, maar als ik de verhalen van collega's zo hoor!  :(


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #7 Gepost op: 4 april 2015, 20:27:19
Voor de beroeps ben ik zelf absoluut voor een uitgebreidere cursus, BRL en agressietraining. CROW/IM niet persé, gezien je daar eigenlijk niet direct mee te maken hebt. Agressie heb ik zelf gelukkig pas een enkele keer mee te maken gehad en het kunnen afdoen met voornamelijk zelf rustig blijven. Dit is ook grotendeels hoe je in mijn ogen agressie kunt voorkomen, iedereen met een glimlach en respect behandelen en benaderen.

Voor de E-VKR vind ik de E-learning te summier. Ik heb beide situaties meegemaakt. Bij onze evenementen is ook de coördinator een E-VKR, deze word wel bijgestaan door een beroeps (meestal ondergetekende). Er word ook altijd in de praktijk geoefend, voordat het evenement van start gaat.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #8 Gepost op: 5 april 2015, 03:00:10
Mathijs.

Een E-VKR moet ook zelfstandig kunnen optreden.
Als er toch altijd een beroeps naast staat (om zn handje vast te houden  ;D ;D ) Dan heeft dat ook niet zo heel veel zin.
Mijn 1e jaar als E-VKR had ik nog een mooie instructie van een Politie agent.
En niet alleen maar in het zaaltje wat instructie en hoe je je eigen persoonlijke veiligheid kan waarborgen (wat ook zeer belangrijk is)
Maar we zijn ook met de groep naar buiten gegaan voor wat praktijk.

Nu met de E-learning methode kan zowat iedere boerenlul E- VKR worden.
En juist dat vind ik niet echt kunnen, want de praktijkervaring mist dan volkomen.
Het is wel iets duurder, maar dan heb je ook wat.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #9 Gepost op: 5 april 2015, 12:03:23
Hou er wel rekening mee, dat er regelmatig van verkeers regelaars word verwacht dat ze ook helpen bij afzettingen te plaatsen of helpen opruimen. Waar je in principe BRL voor moet hebben.  Tevens zijn vkr veel onderweg dus de kans dat je langs een ongeval of iets dergelijks rijd, is ook groter dan de doorsnee nederlander. IM zou hier wel degelijk helpen.

Brl is niet perse nodig als je meehelpt met plaatsen van afzettingen. Je mag onder toezicht van een brl-gecertificeerd persoon helpen.

IM voor een vkr omdat ie veel onderweg is? Dan ook voor de vertegenwoordigers? Die rijden Ook vele kms.
Nee laat het IM maar over aan de daartoe behorende partners. Iemand die wil helpen kan dat ook doen door te bellen.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV