Ervaringen met zwaailicht en sirene

Auteur Topic: Ervaringen met zwaailicht en sirene  (gelezen 34036 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Simon

  • Gast
Reactie #100 Gepost op: 27 juni 2006, 14:18:58
Gezien de aard van deze discussie is het misschien handig om ook eens hier te kijken:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=13351.0

Ik denk dat de wet vrij duidelijk is aangaande zgn. "voorrangvoertuigen" (art 5 WVW) en dat er niemand zit te wachten op aanvullende maatregelen uit Den Haag.
Wel is het m.i. wenselijk dat mensen die de mogelijkheid hebben om met OGS te rijden eens wat meer disipline vertonen!
Ik woon zelf op een vrij druk kruispunt in de driehoek Arnhem, Apeldoorn, Zutphen en zie het regelmatig gebeuren dat hulpverleningsvoertuigen (lees POLITIE) even hun OGS gebruiken om een druk kruispunt te nemen en vervolgens weer met de stroom mee gaan rijden. Dit schept verwarring, panniek en onbegrip bij overige verkeersdeelnemers.
Als beroepschauffeur, dagelijks onderweg en goed voor 1300 km per week wordt ik zeer vaak verrast door overheidsvoertuigen(?) zonder striping of speciale kentekens, maar wel met OGS. Het is toch een kleine moeite om daar een motoragent voor te zetten?

Tja...en dan in de praktijk heb je nog altijd te maken met mensen die het helemaal niet nodig vinden om een hulpverleningsvoertuig met OGS voorrang te verlenen en er lekker voor blijven rijden met een slakkengangetje... :-X

Wat verwacht je dan? "Normale" weggebruikers hebben zich aan de verkeersregels en geldende snelheidsbeperkingen te houden.
Het licht aan de bestuurder van het "OGS-voertuig" hoe die er mee omgaat. Je kunt met toeters en bellen achter een voorganger blijven rijden terwijl je NIET kunt passeren, het gevolg zal zijn dat je voorganger zich opgejaagd voelt en zich zenuwachtiger gaat gedragen. Veel chauffeurs van OGS voertuigen komen na een A1 rit "stijf van de adrenaline" aan op de plaats waar ze moeten zijn.
Het zegt in mijn ogen niets over het overige verkeer maar wel hoe de (OGS) chauffeur er zelf naar handeld en mee omgaat.

Wacht zeer geintresserd op reacties!

Gr. Simon


Bart S

  • Gast
Reactie #101 Gepost op: 28 juni 2006, 18:24:51
Wat verwacht je dan? "Normale" weggebruikers hebben zich aan de verkeersregels en geldende snelheidsbeperkingen te houden.
Het licht aan de bestuurder van het "OGS-voertuig" hoe die er mee omgaat. Je kunt met toeters en bellen achter een voorganger blijven rijden terwijl je NIET kunt passeren, het gevolg zal zijn dat je voorganger zich opgejaagd voelt en zich zenuwachtiger gaat gedragen. Veel chauffeurs van OGS voertuigen komen na een A1 rit "stijf van de adrenaline" aan op de plaats waar ze moeten zijn.
Het zegt in mijn ogen niets over het overige verkeer maar wel hoe de (OGS) chauffeur er zelf naar handeld en mee omgaat.
Wacht zeer geintresserd op reacties!

Ik verwacht van de overige weggebruikers dat zij regelmatig spiegelen en om zich heen kijken zodat zij bijvoorbeeld een voertuig met OGS tijdig kunnen opmerken. Ik zal altijd de overige weggebruikers de gelegenheid geven om plaats te maken, als dat niet kan heeft het ook geen zin om te gaan drukken. Een ander verhaal wordt het als de andere weggebruiker die gelegenheid niet aanpakt omdat betrokkene met totaal andere zaken bezig is dan serieus autorijden. En dat gebeurt helaas nogal eens.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #102 Gepost op: 4 juli 2006, 00:43:22
Gezien de aard van deze discussie is het misschien handig om ook eens hier te kijken:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=13351.0


Als beroepschauffeur, dagelijks onderweg en goed voor 1300 km per week wordt ik zeer vaak verrast door overheidsvoertuigen(?) zonder striping of speciale kentekens, maar wel met OGS. Het is toch een kleine moeite om daar een motoragent voor te zetten?


is vaak zeer ongewenst om de voertuigen te begeleiden, de overige weggebruiker dienen gewoon op te letten, een voertuig met optische en geluidssignalen is een voorrangsvoertuig, met of zonder strijping.

m.a.w.gewoon opletten en anticiperen, autorijden is geen spel, maar een serieuze aangelegenheid.
Nemo me impune lacessit


trevelyan006

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #103 Gepost op: 4 juli 2006, 15:17:30
Citaat
Wat verwacht je dan? "Normale" weggebruikers hebben zich aan de verkeersregels en geldende snelheidsbeperkingen te houden.
Het licht aan de bestuurder van het "OGS-voertuig" hoe die er mee omgaat. Je kunt met toeters en bellen achter een voorganger blijven rijden terwijl je NIET kunt passeren, het gevolg zal zijn dat je voorganger zich opgejaagd voelt en zich zenuwachtiger gaat gedragen. Veel chauffeurs van OGS voertuigen komen na een A1 rit "stijf van de adrenaline" aan op de plaats waar ze moeten zijn.
Het zegt in mijn ogen niets over het overige verkeer maar wel hoe de (OGS) chauffeur er zelf naar handeld en mee omgaat.

Wacht zeer geintresserd op reacties!

Normale weggebruikers hebben volgens mij ook bij het behalen van hun rijbewijs geleerd om in de spiegels te kijken.
Daar komt bij dat als een ''normale'' weggebruiker door rood rijd om een voorrangsvoertuig voor te laten gaan, en vervolgens geflitst word, deze boete vernietigd word door de officier van justitie. En als een weggebruiker goed op het verkeer let dan hoeft hij niet harder te gaan rijden omdat hij dan al tijdig aan de kant kan gaan.

Als je voor een voorrangsvoertuig niet voor laat gaan, dan is dit vaak niet de schuld van degene die dit voertuig bestuurd maar van de weggebruiker met een gebrek aan rijvaardigheid. Tenminste dat is mijn mening hierover.


Target77

  • Gast
Reactie #104 Gepost op: 5 juli 2006, 09:59:07
Wat verwacht je dan? "Normale" weggebruikers hebben zich aan de verkeersregels en geldende snelheidsbeperkingen te houden.
Het licht aan de bestuurder van het "OGS-voertuig" hoe die er mee omgaat. Je kunt met toeters en bellen achter een voorganger blijven rijden terwijl je NIET kunt passeren, het gevolg zal zijn dat je voorganger zich opgejaagd voelt en zich zenuwachtiger gaat gedragen. Veel chauffeurs van OGS voertuigen komen na een A1 rit "stijf van de adrenaline" aan op de plaats waar ze moeten zijn.
Het zegt in mijn ogen niets over het overige verkeer maar wel hoe de (OGS) chauffeur er zelf naar handeld en mee omgaat.

Wacht zeer geintresserd op reacties!

Gr. Simon


Sorry, maar dit bovenstaande vind ik iets te kort door de bocht. Alsof het aan de chauffeur van het OGS voertuig zou liggen vind ik een zeer vreemde generaliserende stelling. Heb jij wel eens meegemaakt dat een voorganger bewust langzamer ging rijden, in bijv. een 30 km zone, om te voorkomen dat wij er langs kunnen terwijl wij een dringende taak (bijv. ongeval beknelling)  hebben (uit pure hufterigheid of frustratie) ?? Of dat een jongere zijn autoradio vol aan heeft staan (met de nodige extra ingebouwde boxen en versterkers) en het verkeer om zich heen niet hoort...laat staan een voertuig achter zich met OGS??

Uiteraard zullen er ook chauffeurs zijn die niet met de stress om kunnen gaan tijdens het rijden met OGS, tijdens een dringende taak, maar ik denk dat daar veel meer factoren bij komen kijken.....

Just my 2 cents....  ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #105 Gepost op: 5 juli 2006, 20:02:40
Gezien de aard van deze discussie is het misschien handig om ook eens hier te kijken:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=13351.0

Ik denk dat de wet vrij duidelijk is aangaande zgn. "voorrangvoertuigen" (art 5 WVW) en dat er niemand zit te wachten op aanvullende maatregelen uit Den Haag.
Wel is het m.i. wenselijk dat mensen die de mogelijkheid hebben om met OGS te rijden eens wat meer disipline vertonen!
Ik woon zelf op een vrij druk kruispunt in de driehoek Arnhem, Apeldoorn, Zutphen en zie het regelmatig gebeuren dat hulpverleningsvoertuigen (lees POLITIE) even hun OGS gebruiken om een druk kruispunt te nemen en vervolgens weer met de stroom mee gaan rijden. Dit schept verwarring, panniek en onbegrip bij overige verkeersdeelnemers.
Als beroepschauffeur, dagelijks onderweg en goed voor 1300 km per week wordt ik zeer vaak verrast door overheidsvoertuigen(?) zonder striping of speciale kentekens, maar wel met OGS. Het is toch een kleine moeite om daar een motoragent voor te zetten?

Wat verwacht je dan? "Normale" weggebruikers hebben zich aan de verkeersregels en geldende snelheidsbeperkingen te houden.
Het licht aan de bestuurder van het "OGS-voertuig" hoe die er mee omgaat. Je kunt met toeters en bellen achter een voorganger blijven rijden terwijl je NIET kunt passeren, het gevolg zal zijn dat je voorganger zich opgejaagd voelt en zich zenuwachtiger gaat gedragen. Veel chauffeurs van OGS voertuigen komen na een A1 rit "stijf van de adrenaline" aan op de plaats waar ze moeten zijn.
Het zegt in mijn ogen niets over het overige verkeer maar wel hoe de (OGS) chauffeur er zelf naar handeld en mee omgaat.

Wacht zeer geintresserd op reacties!

Gr. Simon

Ik vindt dit een lichtelijke kort door de bocht reactie,voor iemand die wekelijks 1300km rijdt.Dan zou je nu toch akelig goed het weggedrag van een aantal weggebruikers moeten weten,ik rijdt gemiddeld 5 tot 600km per week.En,nog steeds zie ik erg rare reacties van medeweggebruikers als zij een hulpverleningsvoertuig met OGS tegenkomen.
En hoe komt dat?Omdat de gemiddelde weggebruiker niet verder dan de motorkap of achterklep kijkt.Of zo druk is met dat ene stukje vrije asfalt bemachtigen,dat zij de rest kompleet vergeten.Dan heb ik het maar niet meer over het niet handsfree bellen,scheren,make-up bijwerken,even die vergaderstukken doornemen,koffie drinken,en etc etc etc etc.
En dan verwacht jij van een chauffeur van een hulpverleningsvoertuig,dat hij ook dat soort kn*rften in de gaten moet houden?


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #106 Gepost op: 12 juli 2006, 21:28:34
Ik vindt dit een lichtelijke kort door de bocht reactie,voor iemand die wekelijks 1300km rijdt.Dan zou je nu toch akelig goed het weggedrag van een aantal weggebruikers moeten weten,ik rijdt gemiddeld 5 tot 600km per week.En,nog steeds zie ik erg rare reacties van medeweggebruikers als zij een hulpverleningsvoertuig met OGS tegenkomen.
En hoe komt dat?Omdat de gemiddelde weggebruiker niet verder dan de motorkap of achterklep kijkt.Of zo druk is met dat ene stukje vrije asfalt bemachtigen,dat zij de rest kompleet vergeten.Dan heb ik het maar niet meer over het niet handsfree bellen,scheren,make-up bijwerken,even die vergaderstukken doornemen,koffie drinken,en etc etc etc etc.
En dan verwacht jij van een chauffeur van een hulpverleningsvoertuig,dat hij ook dat soort kn*rften in de gaten moet houden?

mee eens, heb toen ik hiervoor als nachtportier werkte regelmatig lange afstanden moeten rijden en ook OGS voertuigen achter me gehad, als je oplet zie je ze (zeker 's nachts) ruim van tevoren. echter het gebeurde ook mij een keer dat een onopvalende politieauto ineens zwaailichten ging voeren terwijl deze al bijna een kilometer op mijn bumper reed... hierdoor zag ik de zwaailichten niet pas toen hij sirene aanzette en toeterde merkte ik het.
ook heb ik (te vaak) in de spits gezien dat men de voertuigen voor een OGS voertuit GEEN KANS geeft opzij te gaan, waardoor ik dus inderdaad enkele malen voor een ambulance of brandweerauto heb moeten gassen (om uiteraard wel zsm VEILIG opzij te gaan)

de reacties van mensen worden niet alleen veroorzaakt door de niet-ogs bestuurder. het hangt van de situatie af.

dat er bij rij-opleidingen meer aandacht aan moet worden besteed; deels mee eens, deels mag er ook in de gewone media wel meer over geinformeerd worden. zo wist ik bijvoorbeeld niet dat de politie tegenwoordig de middenstrook hoort te gebruiken in plaats van de vluchtstrook zoals in duitsland al gewoon is.

kortom mijn verbeterpunten:
- informatie tijdens rijopleiding
- informatie vanuit de media/overheid
- informatie van/naar de hulpdiensten
- begrip van ogs-bestuurders voor het niet altijd adequaat weten te reageren

dat laatste mede vanwege het punt dat ik ophaalde van die onopvallende auto achter mij.. ook OPVALLENDE politie- en ambulancevoertuigen die te dicht achter een auto hangen zijn wel te horen maar de lampen vallen dan regelmatig buiten het beeld van de spiegel. bij de brandweer zit er vaak nog een lamp voorop en bij de klpd ook regelmatig. dit mag van mij vaker ingevoerd worden.

de moraal van dit verhaal: Het ligt niet aan 1 partij maar ieder zou zijn steentje bij kunnen dragen aan de verbetering van reacties in het verkeer
en het gebruik van ogs om een kruispunt makkelijker over te steken zoals Simon aanhaalde is natuurlijk helemaal uit den boze dan gaan mensen ook denken van "ja dàààg wie zegt me dat hij echt een reden heeft haast te maken". tuurlijk horen ze het aan te nemen, maar door zulke acties snap ik het wantrouwen ook wel enigszins
Politie Aspirant niveau 4


haribo

  • Gast
Reactie #107 Gepost op: 16 juli 2006, 12:35:58
WAT??? Zo dan!!!! Zo'n beetje elke dienst die met OGS rijd krijgt eerst allerlei aanvullende rijopleidingen en jullie krijgen gewoon zo'n auto en rijden maar  :o :o

Bijzonder onverantwoordelijk van degene die die beslissing genomen heeft, en bovendien vraag ik me af hoe dat wettelijk zit. Je mag toch niet zomaar een voorrangsvoertuig besturen?

Het heeft ff niks met de oorspronkelijke vraag te maken, maar ik wilde het toch even kwijt  ;)

Groeten,

Bart




Wie kan mij vertellen waar de opleiding rijden met toeters en bellen te volgen is?

Voor zo ver ik weet wordt alleen bij de politie een dagcursus gegeven ( in Den Haag) aan de motorrijders tbv begeleidingen van hooggeplaatste personen. Dit oefenen gebeurt dan met gebruik van de signalen op de openbare wegen gewoon met al het normale verkeer er omheen.
Verder meen ik dat er nergens aan nieuwe chauffeurs een dergelijke opleiding wordt aangeboden, dus is het voor elke chauffeur van elke hulpverleningsdienst learning on the job. Ook ik stel daar m'n vraagtekens bij, maar blijkbaar vindt men het wel best zo....


Groeten, Harry


Bart S

  • Gast
Reactie #108 Gepost op: 16 juli 2006, 12:54:47
Wie kan mij vertellen waar de opleiding rijden met toeters en bellen te volgen is?

Voor zo ver ik weet wordt alleen bij de politie een dagcursus gegeven ( in Den Haag) aan de motorrijders tbv begeleidingen van hooggeplaatste personen. Dit oefenen gebeurt dan met gebruik van de signalen op de openbare wegen gewoon met al het normale verkeer er omheen.
Verder meen ik dat er nergens aan nieuwe chauffeurs een dergelijke opleiding wordt aangeboden, dus is het voor elke chauffeur van elke hulpverleningsdienst learning on the job. Ook ik stel daar m'n vraagtekens bij, maar blijkbaar vindt men het wel best zo....


Groeten, Harry

Hoi Harry,

gedeeltelijk heb je gelijk. Voor de ambulancechaufeur zit er een 'rijtechnisch' gedeelte in de SOSA opleiding. Daarin krijg je o.a. les in bijzondere rijvaardigheid (met een examen) op een afgesloten terrein (Politie opleidingscentrum Lelystad). Ook is er het onderdeel algemene rijvaardigheid. Tijdens de praktijklessen (wel op de openbare weg) leer je om met spoed door het verkeer heen te gaan, echter zonder gebruikmaking van 'toeters en bellen', en met in acht neming van de verkeersregels ;). Er wordt dan gereden met grote, 'dikke' wagens die verder onherkenbaar zijn. Er wordt dan gekeken naar je kijktechniek, bochtentechniek, ancticiperend vermogen enz. Dus helemaal 'learning on the job' is het niet, ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat je de SOSA opleiding niet gelijk volgt na het in dienst treden.


ltdoka

  • Gast
Reactie #109 Gepost op: 22 juli 2006, 19:03:29
Door het feit dat ik een brandweerwagen bezit, met alle toeters en bellen, ben ik in aanraking gekomen met het gegeven wat een voorrangsvoertuig nu wel en niet mag en wanneer een voorrangsvoertuig ook daadwerkelijk een voorrangsvoertuig is.

Een voorrangsvoertuig heeft het recht op een vrije doorgang wanneer hij gebruik maakt van bijzondersignalen (OGS) dit betekent een combinatie van blauw EN een twee of drie toon (alleen blauw maakt het niet tot een voorrangsvoertuig !!!) Het gegeven dat een voorrangsvoertuig RECHT heeft op een vrije doorgang betekent niet dat hij dat mag afdwingen ! ook een voorrangsvoertuig mag het overige verkeer namelijk niet in gevaar brengen omdat de OGS geen vrijstelling van artikel 5 van de rvv geeft !!

Een voorrangsvoertuig is ELK voertuig voorzien van werkende OGS dus, niet alleen aangesloten maar ook daadwerkelijk aangezet, dus de lampjes branden / knipperen EN de sirene klinkt luid en duidelijk pas dan ben je een voorrangsvoertuig.
Voertuigen die onrechtmatig gebruiken maken van de OGS zijn ondanks dat het onrechtmatig is WEL voorrangsvoertuigen en dienen derhalve een vrije doorgang te krijgen, ja ook ik met die oude brandweerwagen zou een voorrangsvoertuig zijn als alles aangezet zou zijn.

Het onrechtmatig voeren van OGS is overigens NIET het aanwezig hebben van de OGS maar het inschakelen ervan c.q. het KUNNEN inschakelen van de OGS
ofwel het hebben van blauwzwaai / knipperlampen op een auto is niet strafbaar het gebruik WEL maar, ook de mogelijkheid tot gebruik is strafbaar. OGS in onklaargemaakte toestand is dus geen OGS.

Kort, elk voertuig met werkend blauw en werkende sirene dient een vrije doorgang te verkrijgen op een veilige manier ook nu blijft de normale rvv van toepassing en die stelt dat je voorrang moet verlenen en dat je voorrang niet mag nemen