Ervaringen met zwaailicht en sirene

Auteur Topic: Ervaringen met zwaailicht en sirene  (gelezen 34034 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #70 Gepost op: 6 juni 2006, 15:34:09
Per 1 juli 2006 geldt de nieuwe brancherichtlijn optische- & geluidssignalen spoedeisende medische hulpverlening. Daarin staat dat de SOVAM-striping, een "star of life", blauwe lampen en een directe verbinding met de MKA verplicht zijn voorzover er als voorrangsvoertuig gereden gaat worden. Als je dus als HAP afspraken en toestemming hebt van je MKA om met OGS te rijden in spoedgevallen, zul je een geel voertuig met blauw-blauw, een star of life en SOVAM-striping moeten gebruiken. Het verhaal van de HAP-chauffeur dat ik noemde, klopt dus.

Overigens kun je dus als HAP nog steeds met witte afwijkende voertuigen rijden, maar dan zul je geen OGS mogen voeren. De witte Renault Megane Scenic-HAP-voertuigen met blauwe lamp op het dak (ik weet niet van welk bedrijf) zullen dus tot het verleden behoren.
greetz,  Enrique


Karim

  • Gast
Reactie #71 Gepost op: 6 juni 2006, 17:13:47
En hoe zit 't dan met de VZA voertuigen ? die hebben ook geen SOVAM d'r op, maar 't lijkt me toch sterk dat dat dan allemaal opeens geen voorrangsvoertuigen meer zijn....


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #72 Gepost op: 6 juni 2006, 21:26:22
Leuke vraag; ik vrees dat de nieuwe brancherichtlijn dat inderdaad wel impliceert. Aan de andere kant: de brancherichtlijn kan nog zoveel voorschrijven, maar uiteindelijk bepaalt de Regeling Optische en Geluidssignalen wat een voorrangsvoertuig is. Als ik met mijn prive-auto tegen een witte VZA-auto bots met OGS, rij ik gewoon tegen een voorrangsvoertuig aan lijkt me. Ik denk niet dat de rechter veel oor zal hebben voor mijn betoog dat ik toch echt niet kon weten dat hij voorrang had, want het is een wit voertuig en het heeft geen SOVAM-striping (en star of life ook niet volgens mij)...... De ministeriële regeling optische en geluidssignalen is wetgeving en de brancherichtlijn is (zoals het woord al zegt) slechts een richtlijn. Ik denk dat het uiteindelijk wel de bedoeling zal zijn om te komen tot een uniforme uitstraling (geel met SOVAM-striping etc.), maar ik denk niet dat de soep zo heet gegeten wordt als de brancherichtlijn wil....
greetz,  Enrique


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 6 juni 2006, 21:43:13
Ja hij heeft wel star of life en toch heeft het een soort striping van geel/oranje.




Karim

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 6 juni 2006, 21:44:19
Ja hij heeft wel star of life en toch heeft het een soort striping van geel/oranje.

Ja hij heeft striping, maar geen sovam striping, en dat zou dan wellicht 't probleem zijn/worden.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #75 Gepost op: 6 juni 2006, 23:32:05
Ja hij heeft striping, maar geen sovam striping, en dat zou dan wellicht 't probleem zijn/worden.

Je hoeft geen advocaat zijn om te weten dat dat onzin is.
Je moet wel even de moeite nemen om te kijken welke striping verplicht is.
De branche richtlijn verwijst namelijk niet naar de sovam striping maar naar de striping als genoemd in de Regeling optische en geluidssignalen.
En daarin staat alleen dat aan weerzijde een SOL aangebracht moet zijn.

Dus de VZA hoeft zich op dat punt geen zorgen te maken.
Dat staat los van de eventuele wenselijkheid, dat heel Nederland de sovam striping gaat gebruiken
 
De tekst van de regeling:
 
de ambulancediensten aan wie krachtens de Wet Ambulancevervoer vergunning is verleend voor het verrichten van ambulancevervoer, voorzover gebruik wordt gemaakt van daartoe uitgeruste dienstvoertuigen die aan beide zijden tenminste zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool, alsmede daartoe uitgeruste voertuigen van andere hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van de Centrale Post Ambulancevervoer als bedoeld in de Wet ambulancevervoer, bezig houden met het verlenen van de eerstelijns spoedeisende hulpverlening, voor zover die voertuigen aan beide zijden tenminste zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool;


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #76 Gepost op: 7 juni 2006, 08:09:30
Letterlijk uit de brancherichtlijn:

De brancherichtlijn is van toepassing op voorrangsvoertuigen. Een voorrangsvoertuig is een motorvoertuig dat aan de volgende cumulatieve wettelijke eisen dient te voldoen:

- ter zake van het gebruik moet een vergunning en/of voorschrift zijn afgegeven aan de houder daarvan voor het verlenen van spoedeisende medische hulpverlening krachtens de Wet Ambulancevervoer;
- het motorvoertuig dient te zijn voorzien van de binnen de branche voorgeschreven striping en (EN!!!) het symbool als opgenomen in de Regeling optische en geluidssignalen ("star of life)";
- in het motorvoertuig dient een vaste verbinding met de in de vergunning aangewezen Meldkamer Ambulancezorg (MKA) aanwezig te zijn;
- het motorvoertuig dient voorzien te zijn van optische en geluidssignalen en tot het voeren daarvan op grond van de Regeling optische en geluidssignalen toestemming te hebben.

Wat mij opvalt, is dat deze eisen volgens de bracherichtlijn WETTELIJKE eisen zijn, maar dat de eisen m.i. ruimer zijn dan de eisen op grond van de Regeling optische en geluidssignalen (dat zijn WEL wettelijke eisen). De Regeling OGS schrijft m.i. slechts de star of life voor, en dus GEEN striping, maar de brancherichtlijn stelt nu ineens de "binnen de branche voorgeschreven striping" verplicht (ik ging ervanuit dat dit de SOVAM-striping was).
greetz,  Enrique


Dani-L

  • Gast
Reactie #77 Gepost op: 7 juni 2006, 23:12:11
Overigens kun je dus als HAP nog steeds met witte afwijkende voertuigen rijden, maar dan zul je geen OGS mogen voeren. De witte Renault Megane Scenic-HAP-voertuigen met blauwe lamp op het dak (ik weet niet van welk bedrijf) zullen dus tot het verleden behoren.
Die voertuigen zijn al verleden tijd  ;) Ambulancedienst Zuid-Holland Zuid had deze kleur HAP-auto's, maar op een aantal huisartsenposten rijden nu commerciële bedrijven. Op 1 post heeft de ambulancedienst het vervoer nog, maar daar zijn de auto's geel met sovam-striping.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #78 Gepost op: 8 juni 2006, 07:45:41
Weer wat geleerd! Ik weet wel dat de HAP 't Hellegat (Klaaswaal in ZHZ maar ook Dirksland in Rijnmond) er ook mee heeft gereden. Dan reed ZHZ dus als het ware deels in Rijnmonds grondgebied. Wist niet dat die wagens echt aan ZHZ gekoppeld waren; ik dacht dat die toen ook al van een particulier verhuurbedrijf waren, maar inderdaad, geen blauwe kentekenplaten... Thanks!
greetz,  Enrique


Dani-L

  • Gast
Reactie #79 Gepost op: 8 juni 2006, 18:55:08
Weer wat geleerd! Ik weet wel dat de HAP 't Hellegat (Klaaswaal in ZHZ maar ook Dirksland in Rijnmond) er ook mee heeft gereden. Dan reed ZHZ dus als het ware deels in Rijnmonds grondgebied. Wist niet dat die wagens echt aan ZHZ gekoppeld waren; ik dacht dat die toen ook al van een particulier verhuurbedrijf waren, maar inderdaad, geen blauwe kentekenplaten... Thanks!
k Heb zelf op de post Middelharnis gereden  ;)  Nu op Dirksland.