Brandweerduikers pas na half uur bij fataal ongeluk - Anna Paulowna 22-04-2015

Auteur Topic: Brandweerduikers pas na half uur bij fataal ongeluk - Anna Paulowna 22-04-2015  (gelezen 68635 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Kun je mijn beeld dan bijstellen wat betreft die operationele leden, ik zie namelijk vaak alleen maar scholieren en studenten die het in hun vrije tijd doen. Geen beschikbaarheid overdag, ja in de vakanties, weekend en na school, maar verder niet.
En idd ook tegen een vergoeding!

Hoe zit het dan met beschikbaarheid, hoe makkelijk krijg je de reddingsbrigade op poten 24/7 of is het net zo'n probleem als bij veel vrijwillige korpsen welke te maken hebben met terug lopende leden tallen en summiere beschikbaarheid overdag en tegenwoordig ook al in het weekend?

Feit blijft dat er in Anna Paulowna te lang is gewacht met een effectieve inzet, dit gaan we niet oplossen door een reddingsbrigade lijkt me?
Of moet ik dat anders zien en me houden aan de hierboven gevoerde discussie?
En concluderen dat er geen partij is die het probleem kan tackelen?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Breathe link=msg=1346931 date=1430335072
Kun je mijn beeld dan bijstellen wat betreft die operationele leden, ik zie namelijk vaak alleen maar scholieren en studenten die het in hun vrije tijd doen. Geen beschikbaarheid overdag, ja in de vakanties, weekend en na school, maar verder niet.
En idd ook tegen een vergoeding!

Hoe zit het dan met beschikbaarheid, hoe makkelijk krijg je de reddingsbrigade op poten 24/7 of is het net zo'n probleem als bij veel vrijwillige korpsen welke te maken hebben met terug lopende leden tallen en summiere beschikbaarheid overdag en tegenwoordig ook al in het weekend?

Feit blijft dat er in Anna Paulowna te lang is gewacht met een effectieve inzet, dit gaan we niet oplossen door een reddingsbrigade lijkt me?
Of moet ik dat anders zien en me houden aan de hierboven gevoerde discussie?
En concluderen dat er geen partij is die het probleem kan tackelen?

O.a. de reddingsbrigades zijn middels verschillende stappen qua materieel voortgekomen uit de vroegere BB. De investeringen in nieuw materieel zijn in principe tbv de inzet bij grootschalige rampen. De huidige inzetten, met name in het "binnenland" vormen eigenlijk bijvangst en zo moet je de inzet scholieren en studenten die het in hun vrije tijd doen. Geen beschikbaarheid overdag, ja in de vakanties, weekend en na school, maar verder niet. eigenlijk ook zien, ze betalen er ook nog eens 50 euro per jaar aan contributie voor
om mee te kunnen doen.
Ze pikken op deze manier binnen de organsiatie wel de nodige vaardigheden op maar 24/7 inzet van RB Nederland ?
Hoe deze scholieren en studenten van jou tijdens een werkelijke en omvangrijke watersnoodramp echt zullen en kunnen gaan functioneren is natuurlijk de grote vraag.


guest12562

  • Gast
@Thor bedankt voor reactie, het wordt me weer iets duidelijker.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Breathe link=msg=1346931 date=1430335072
Hoe zit het dan met beschikbaarheid, hoe makkelijk krijg je de reddingsbrigade op poten 24/7 of is het net zo'n probleem als bij veel vrijwillige korpsen welke te maken hebben met terug lopende leden tallen en summiere beschikbaarheid overdag en tegenwoordig ook al in het weekend?

Feit blijft dat er in Anna Paulowna te lang is gewacht met een effectieve inzet, dit gaan we niet oplossen door een reddingsbrigade lijkt me?
Of moet ik dat anders zien en me houden aan de hierboven gevoerde discussie?
En concluderen dat er geen partij is die het probleem kan tackelen?

Als je de handige en snel en vrijwel overal inzetbare lokale dorpsspuitjes uit het spuithuis gaat afschaffen,kosten jaarlijks vrijwel niets, en gaat vervangen door indrukwekkende dikke MAN/Mercedes brandweerwagens die van vaak ver moeten uitrukken vanuit een glazen en vooral grote en dure brandweershowroom werkt dat niet bepaald motiverend.
De mensen,ook jongeren, willen zich best wel binnen een organisatie voor het goede doel inzetten maar autoritair optreden door figuren die druk zijn met heel,heel lange rapporten en zich daarnaast voornamelijk bezig houden met "koperpoetsen" dat spreekt de mensen ook de jongeren minder en minder aan. En daar ga je dan bergafwaards met de belangstelling voor vrijwilligerswerk.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Omstanders redden vrouw uit auto te water



Als je er maar snel genoeg bij bent en de auto blijft drijven.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Een auto gaat altijd kopje onder. En ik vraag me af of dit ook een paar maanden eerder was gebeurd, en het water nog kouder was geweest. Je kunt er vanuit gaan dat die vrouw dan niet gered zou zijn door de omstanders. Simpelweg omdat ze dat stuk zwemmen dan niet hadden gered. ::)


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Citaat van: Peter71 link=msg=1346996 date=1430389834
Een auto gaat altijd kopje onder. En ik vraag me af of dit ook een paar maanden eerder was gebeurd, en het water nog kouder was geweest. Je kunt er vanuit gaan dat die vrouw dan niet gered zou zijn door de omstanders. Simpelweg omdat ze dat stuk zwemmen dan niet hadden gered. ::)

Ik ben het met je eens dat een paar maanden terug niemand deze vrouw had kunnen redden.
Maar ze heeft het nu wel gered door de omstanders. Waarvoor hulde.

Brandweerduikers waren waarschijnlijk altijd te laat geweest ...
Zij hadden nooit iemand kunnen redden.

Bij waterongevallen is het slachtoffer naar mijn mening voor hulp afhankelijk van omstanders of snel arriverende politie-agenten.
Zijn deze er niet dan is het een verloren strijd voor het slachtoffer.

Hopen op de brandweer ...
Sorry, maar zij zijn per definitie te laat ...


guest12562

  • Gast
Daar ben ik het dan niet mee eens, tot op de dag van vandaag wordt er geregistreerd als er slachtoffers worden gered uit het water en zij met hartslag de ambu in gaan. Er zijn zelfs speciale formulieren voor, vanuit het landelijke aangeleverd.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Citaat van: Thor link=msg=1346966 date=1430380135
O.a. de reddingsbrigades zijn middels verschillende stappen qua materieel voortgekomen uit de vroegere BB. De investeringen in nieuw materieel zijn in principe tbv de inzet bij grootschalige rampen. De huidige inzetten, met name in het "binnenland" vormen eigenlijk bijvangst en zo moet je de inzet scholieren en studenten die het in hun vrije tijd doen. Geen beschikbaarheid overdag, ja in de vakanties, weekend en na school, maar verder niet. eigenlijk ook zien, ze betalen er ook nog eens 50 euro per jaar aan contributie voor
om mee te kunnen doen.
Ze pikken op deze manier binnen de organsiatie wel de nodige vaardigheden op maar 24/7 inzet van RB Nederland ?
Hoe deze scholieren en studenten van jou tijdens een werkelijke en omvangrijke watersnoodramp echt zullen en kunnen gaan functioneren is natuurlijk de grote vraag.

Het interessante is dat er nu 2 uitersten worden geschetst van de Reddingsbrigade met daarbij uitspraken alsof het helemaal het één, óf helemaal het ander zou zijn. Maar volgens mij bestaan beide uitersten, plus alles wat daar tussen zit. Volgens mij is het niet de vraag of een Reddingsbrigade professioneel genoeg kan zijn om dit te kunnen, want die zijn er gewoon. Met overeenkomsten met de Veiligheidsregio en 24/7 beschikbaarheid. Maar er zijn er ook een heleboel die bestaan als afdeling reddingszwemmen van een zwemclub, zonder boot.

Als je dus de vraag stelt: "zijn er Reddingsbrigades die dit zouden kunnen" is het antwoord 'JA''. Als je de vraag stelt: "kan de Reddingsbrigade dit landelijk regelen", dan is het antwoord: "NEE". Sterker nog: de huidige Reddingsbrigades zijn niet gelijk verdeeld over het land, dus er zijn zelfs hele gebieden waar geen Reddingsbrigade is. Het is een grote organisatie met 1 naam en 1 logo, maar ook een hele grote verscheidenheid.

Je opmerking over de BB is volgens mij niet correct: de 1e versie van de Nationele Reddingsvloot kwam wel uit het zelfde potje als de BB: het Nationaal Rampenfonds van MinBZK. Maar vanaf het eerste moment waren de materialen en financiele middelen ondergebracht onder het bestuur van de KNBRD, de voorloper van Reddingsbrigade Nederland.

Als ik naar mijn eigen brigade kijk dan hebben wij een alarmploeg voor 24/7 inzet van 14 man waar geen enkele student of scholier bij zit, maar gewoon ondernemers, IT'ers, vrachtwagenchauffeurs, die dit met hart en ziel én veel ervaring doen. Volgens mij een prima team voor zoekacties of bij grotere calamiteiten. Niet ter vervanging van het duikteam (wat we hier nog wel hebben), maar gewoon als snelle bijstand bij opschaling.

Maar ik weet ook heel goed dat je vanuit Den Bosch niet heel landelijk dekt...  O0
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: joostvankempen link=msg=1347130 date=1430430854

Als ik naar mijn eigen brigade kijk dan hebben wij een alarmploeg voor 24/7 inzet van 14 man waar geen enkele student of scholier bij zit, maar gewoon ondernemers, IT'ers, vrachtwagenchauffeurs, die dit met hart en ziel én veel ervaring doen. Volgens mij een prima team voor zoekacties of bij grotere calamiteiten. Niet ter vervanging van het duikteam (wat we hier nog wel hebben), maar gewoon als snelle bijstand bij opschaling.


Kijk, daar gaan we al. Prima om een reddingsbrigade om bijstand te vragen bij grotere calamiteiten, heel erg graag zelfs ze brengen dan een hoop kennis en materieel mee naar zo'n calamiteit. Maar daarmee heb je de eerste lijns noodhulp dus niet mee afgedekt. Dat slachtoffer in die auto heb je daarmee niet gered.