Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran

Auteur Topic: Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran  (gelezen 661932 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
https://twitter.com/POL_Hmeer/status/1255006938024292354?s=20



https://twitter.com/Lexi1973/status/1255071128818720769?s=20
https://twitter.com/mark8erbergh/status/1255203849234796544?s=20



https://twitter.com/POL_Hmeer/status/1255107905797398531?s=20



https://twitter.com/Vonthee/status/1255211278668349441?s=20
https://twitter.com/Vonthee/status/1255221564439740416?s=20
https://twitter.com/Whalertje/status/1255232948158283785?s=20

Bij ons basisteam was gekeken naar het aankopen van dit voertuig, i.v.m. surveilleren in bosrijk gebied. Daar is toen van afgezien aangezien er naar verluidt een aanvullende rijopleiding verplicht zou zijn om in het voertuig te mogen rijden.

Vooral met illegale feestjes en afwezigheid van de boswachterij in de nachtdienst, blijft het bos een belangrijk gebied om in te surveilleren. Ook van de geasfalteerde paden af.

In de tussentijd wordt er met enige regelmaat een voertuig vastgereden in de blubber..

Maar in Haarlem kan het wel ???


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Dat gaat in alle eenheden weer anders. Er is inderdaad een 4x4 opleiding maar er staat nergens dat deze opleiding gedaan moet zijn om in dit voertuig te mogen rijden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


LuukPol

  • Politie Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 228
Dat gaat in alle eenheden weer anders. Er is inderdaad een 4x4 opleiding maar er staat nergens dat deze opleiding gedaan moet zijn om in dit voertuig te mogen rijden.

In Noord-Nederland (en dan dus met name de Waddeneilanden) idem. Al hebben we lokaal wel de afspraak dat alleen de vaste medewerkers van de eilanden met de 4x4 het strand op mogen. Die hebben vaak wel iets van een training of instructie gehad.

Tsja, en in Haarlemmermeer. Ik ken het gebied niet goed genoeg om te zeggen of het zinvol is, maar ik kan mij voorstellen dat de nieuwe voertuigcatalogus voor sommigen er uit ziet als een snoepwinkel.. en dan vul je je snoepzak wel eens met meer dan eigenlijk echt nodig is ;-)


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Ik hoor en zie maar weinig van de nieuwe B klasses. Zijn deze überhaupt al uitgeleverd en actief in de incidenten afhandeling? Ben benieuwd naar de praktijkervaringen!

Volgens intranet worden ze eind van het jaar uitgeleverd. Eerst obt rijopleiding daarna aan de basisteams.
Ben benieuwd, duurt allemaal wel lang evenals met de uitlevering van de bikebussen, die zijn ook allen uitgesteld.


Wolfs

  • HAP, eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
Bij de bikebussen is het wachten op de nieuwe aanbesteding. Men had niet verwacht dat er zoveel besteld zouden worden door de BTs. Het te bestellen aantal genoemd in de vorige aanbesteding was dus snel gehaald.

Het rotte is dat de signalering gekozen wordt door de leverancier. Iets met gebruiksklaar opleveren. Als we de signalering afzonderlijk zouden aanbesteden of een beter pakket aan eisen in de voertuigaanbesteding zouden opnemen zou het al beter moeten zijn.

Het kan namelijk wel, kijk maar naar alle 4x4's die nu binnen komen en veel meer blauw in de balk hebben.
De misdaad is al georganiseerd. Nu de politie nog.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Bij de bikebussen is het wachten op de nieuwe aanbesteding. Men had niet verwacht dat er zoveel besteld zouden worden door de BTs. Het te bestellen aantal genoemd in de vorige aanbesteding was dus snel gehaald.
Ik heb nu een aantal keer zo'n bikebus gezien. Ben best tevreden over de signalering. Het blauw is echt wel opvallend!
We vervloeken ook degene die bij ons op het BT 2 Handhavingsgolfjes heeft besteld. Pitje bovenop is hetzelfde als die op de Yamaha. Zeer slecht zichtbaar overdag. Daarnaast lage instap. Echt niet geschikt....
Zeker niet nu we met "Prio-1 voor iedereen" werken. Collega's werden naar een aanrijding letsel gestuurd. Kwamen daar zonder pylonen want die zitten niet in de auto  :'(


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Ik heb nu een aantal keer zo'n bikebus gezien. Ben best tevreden over de signalering. Het blauw is echt wel opvallend!
We vervloeken ook degene die bij ons op het BT 2 Handhavingsgolfjes heeft besteld. Pitje bovenop is hetzelfde als die op de Yamaha. Zeer slecht zichtbaar overdag. Daarnaast lage instap. Echt niet geschikt....
Zeker niet nu we met "Prio-1 voor iedereen" werken. Collega's werden naar een aanrijding letsel gestuurd. Kwamen daar zonder pylonen want die zitten niet in de auto  :'(
in plaats van een B-klasse? Of ‘extra’?
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Ik heb nu een aantal keer zo'n bikebus gezien. Ben best tevreden over de signalering. Het blauw is echt wel opvallend!
We vervloeken ook degene die bij ons op het BT 2 Handhavingsgolfjes heeft besteld. Pitje bovenop is hetzelfde als die op de Yamaha. Zeer slecht zichtbaar overdag. Daarnaast lage instap. Echt niet geschikt....
Zeker niet nu we met "Prio-1 voor iedereen" werken. Collega's werden naar een aanrijding letsel gestuurd. Kwamen daar zonder pylonen want die zitten niet in de auto  :'(

Tja, daar zijn ze ook niet voor. Heb er onlangs ook één besteld voor ons BT met een bepaalde visie: de wijkagent of OE die naar overleg gaat neemt nu steeds een volledige noodhulpauto mee of een onopvallende wagen.
De handhavings golf is een mooie middenweg en ideaal voor de Wijkagent of als auto om van A naar B te rijden. Mocht je onderweg toch langs een incident komen of meerijden op een prio 1, dan is dat in ieder geval mogelijk.

Je moet de auto niet zien als vervanging van de noodhulp eenheid. Het is een goedkopere variant en draagt toch bij aan meer blauw op straat.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Tja, daar zijn ze ook niet voor. Heb er onlangs ook één besteld voor ons BT met een bepaalde visie: de wijkagent of OE die naar overleg gaat neemt nu steeds een volledige noodhulpauto mee of een onopvallende wagen.
De handhavings golf is een mooie middenweg en ideaal voor de Wijkagent of als auto om van A naar B te rijden. Mocht je onderweg toch langs een incident komen of meerijden op een prio 1, dan is dat in ieder geval mogelijk.

Je moet de auto niet zien als vervanging van de noodhulp eenheid. Het is een goedkopere variant en draagt toch bij aan meer blauw op straat.
In ons werkgebied zijn eigenlijk alle afspraken met de fiets te doen. Daarom hebben alle wijkagenten ook recent hele nieuwe fietsen gekregen uit het voertuigplan. Ik ben bang dat de Golfjes heel veel gaan stilstaan zoals die ene nu al doet. Maargoed, het is inderdaad een A-naar-B auto. Verder mogen we niet 'klagen' hoor. Hebben uiteindelijk 3x B-klasse, 1x Vito, 2x Golf, 1x Handhavingsbus. Genoeg keuze dus....


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
in plaats van een B-klasse? Of ‘extra’?
Ter vervanging van 2 Tourans die er binnenkort uitgaan.