Verdacht pakketje #nt

Auteur Topic: Verdacht pakketje #nt  (gelezen 2927 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Gepost op: 3 mei 2015, 11:20:40
Er worden nogal eens pakketjes gesignaleerd die vervolgens als verdacht worden aangegeven.
Verdachte pakketjes leveren in de regel de nodige overlast voor burgers en de autoirteiten moeten vaak veel en langdurige inspanningen verrichten om het pakketje te onderzoeken.
Wat maakt een pakketje verdacht ? De locatie,de vorm, de uitvoering,draadjes etc., een combinatie van voorgaande zaken, de omstandigheden waaronder het pakketje wordt gesignaleerd ?
Zijn het in de regel pakketjes die gewoon zijn vergeten of bewust ergens zijn gedeponeerd om paniek,chaos oid te veroorzaken.

Politie,brandweer en ambulance gaan ter plaatse, soms ruime afzettingen,treinenloop in de war alles in afwachting van de komst van de EOD die meestal niet zo snel kan worden ingezet.

Kortom vaak de nodige en veelal langdurige overlast voor de burgers en inspanningen voor de hulpverleners.

Hoe vaak % resulteert dit uiteindelijk in een echt verdacht pakketje.




DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1 Gepost op: 6 mei 2015, 09:07:07
Aangezien ik de cijfers niet ken, kan ik die vraag niet beantwoorden.

Ik heb wel een wedervraag: stel we handelen niet naar verdachte pakketjes en er gaat een eentje af. Wie is dan verantwoordelijk?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 6 mei 2015, 09:21:16
Citaat van: Thor link=msg=1347609 date=1430644840
Hoe vaak % resulteert dit uiteindelijk in een echt verdacht pakketje.

Volgens mij weet jij net zo goed als ik dat dit een heel laag percentage is.
Ik kan me niet voorstellen dat je benieuwd bent naar het exacte percentage. Wat is je doel met deze vraagstelling?


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #3 Gepost op: 6 mei 2015, 10:59:17
Citaat van: Thor link=msg=1347609 date=1430644840
Hoe vaak % resulteert dit uiteindelijk in een echt verdacht pakketje.

Van tijd tot tijd komt deze vraag ook weer terug in de media, maar ook journalisten waren niet in staat om een antwoord boven tafel te krijgen.....
Daarom is het volgende ook vooral mijn eigen aanname, gebaseerd op wat praktijk mensen er wel eens over verteld hebben en uitleg van de diverse instanties in de media.

Citaat van: Thor link=msg=1347609 date=1430644840
Verdachte pakketjes leveren in de regel de nodige overlast voor burgers en de autoirteiten moeten vaak veel en langdurige inspanningen verrichten om het pakketje te onderzoeken.

Volgens mij is dit de crux van het "verdachte pakketje" vraagstuk, en zoals voor alles is er gewoon een protocol voor ingevoerd (bij introductie genoemd "Protocol Verdachte Objecten"). Het uitvoeren van dat protocol geeft natuurlijk overlast, maar die lijkt mij inderdaad nodig! Je kan niet het risico lopen dat er wel een explosief of iets anders in zit dat gevaar oplevert.
Echter durf ik wel te stellen dat het met "vaak veel en langdurig" juist wel meevalt. De meeste gevallen lijken na een eerste verkenning door de Politie/Kmar als ongevaarlijk te worden geclassificeerd, zonder EOD inzet. Het lijkt mij dat de overlast dan beperkt blijft tot een uurtje of minder.

Daarnaast is het natuurlijk de overheid zelf die mensen, terecht, oproept om waakzaam te zijn en verdachte omstandigheden te melden. Consequentie is dat er dan inderdaad vaker personeel moet worden ingezet voor verdachte objecten, maar dat lijkt mij logisch....

Maar goed, stel dat dit % nu 5% is, of als het 0.01% is, wat zegt dat dan?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2015, 13:43:35
En je kunt je ook nog eens afvragen of onbeheerd achtergelaten "pakketjes" (denk aan een rugzak of koffer) nu niet eerder als "verdacht" worden gezien terwijl ze 10 jaar terug gewoon naar de afdeling gevonden voorwerpen werden gebracht...  ::)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #5 Gepost op: 9 mei 2015, 15:35:34
En zo nu en dan is een verdacht pakketje, dus inderdaad echt een verdacht pakketje:

http://nos.nl/artikel/2034749-explosief-gevonden-bij-jumbo-in-groningen.html
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.