Casus: wat zouden jullie doen?

Auteur Topic: Casus: wat zouden jullie doen?  (gelezen 8093 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1991

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Gepost op: 3 mei 2015, 20:27:21
Vorige week ging er bij mij op de opleiding een student met zijn arm door het raam heen. Hele arm vol diepe wonden met hier en daar nog glas in. Aangezien het grootste gedeelt vrouw was in de ruimte leverde dat een hoop kabaal af. Daarbij zaten we op 3 min lopen van het hoofdgebouw en waren overige ruimtes leeg.

Mijn eerste reactie was:
SO: weg bij het glas en ga liggen met je arm op je buik
Student 1: pak mijn tas en breng hem hier, EHBO-kit zit in voorvak, open maken
Student 2 en 3: haal BHV
Student 4: EHBO diploma mij helpen
Overige studenten: ruimte uit maar niet voor de in/uitgangen blijven staan.

Denkpatroon:
Handschoenen aan
10 min druk leveren gaat niet werken
Drukpunt weet ik niet uit mijn hoofd
Glas niet verwijderen

Bloeden stelpen. Knelverbandje. Kan ik dit aan? ja. Weet ik hoe dit moet? ja.

Handelen:
Ik heb m.b.v. een mitella, schaar en tape een geimproviseerde tourniquet gemaakt en de tijd van aanbrengen op hoofd SO gekalkt.
Arm heb ik licht omwonden met verband. In de tussentijd is student 4 het SO wezen gerust stellen (heeft ook handschoenen aan gedaan) en heeft bloed weggedept. Student 1 is glas gaan ruimen op mijn aangeven.

BHV heeft SO naar het ziekenhuis gebracht (10 min) afstand (hij kwam pas toen ik klaar was)
112 bellen is niet in me opgekomen en dacht ik pas aan nadat SO was afgevoerd.

SO is 3 uur weggeweest, hechtingen etc gehad, is volledig hersteld. BHV zei dat de SEH niet negatief had gereageerd op mijn handelen. SO was ook tevreden.

Dit is dus wat er gebeurd is. Nu graag reactie op wat jullie zouden hebben gedaan.
Ik hoor graag van jullie.


Drink water!


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2015, 20:36:16
ten eerste vind ik dat je heel erg denigrerend bent ten opzichte van het vrouwelijke geslacht......

voor de rest .... :-X


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2015, 20:36:55
Afgezien van de opmerking over de dames in het lokaal, vraag ik me af wie jij bent en in welke hoedanigheid je daar aanwezig was.
Ten tweede, wat moeten we exact met jou vraag aanvangen, als we alle hulpverleningen hier gaan evalueren wordt het prijsschieten...

Mbt de aanpak: verwonding licht omwonden met een verband????   daar moet een wonddruk verband om heen, ondertussen wond dichtdrukken met (on)steriele gazen of een snelverband, arm hooghouden, evt ondersleutelbeen slagader of arm slagadre afdrukken, knevelverband is onzin en niet zo effectief als directe druk op de artereiel bloedende wond.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2015, 20:38:01
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1347785 date=1430678215
verwonding licht omwondenmet een verband????   daar moet een wonddruk verband om heen, ondertussen wond dichtdrukken met (on)steriele gazen of een snelverband, arm hooghouden, evt ondersleutelbeen slagader of arm slagadre afdrukken, knevelverband is onzin en niet zo effectief als directe druk op de artereiel bloedende wond.

zat nog wel (schijnbaar) glas in de wond Joffry.... 998765 0098


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2015, 20:39:29
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1347788 date=1430678281
zat nog wel (schijnbaar) glas in de wond Joffry.... 998765 0098

Glas verwijderen ;-)  pincet is hiervoor uitermate geschikt  :P
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Wouter1991

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #5 Gepost op: 3 mei 2015, 20:39:55
Was niet m'n bedoeling negatief te zijn over vrouwen. Maar een groep van 15 vrouwelijke leerlingen van 16-17 jaar waar van de meeste naar later blijkt niet tegen bloed kunnen was toch onprettig om aan te horen.

Zo als ik al zei, ik heb geleerd dat ik op uitstekend voorwerpen geen drukverband mag aanleggen, en ik had maar 2 snelverbanden. De hele arm was voorzien van sneden op verschillende plekken, dieptes en groten
Drink water!


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #6 Gepost op: 3 mei 2015, 20:40:12
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1347789 date=1430678369
Glas verwijderen ;-)  pincet is hiervoor uitermate geschikt  :P

 098uo


Wouter1991

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #7 Gepost op: 3 mei 2015, 20:41:10
Ook heb ik geleerd dat ik geen voorwerpen uit een wond mag halen.
In deze context was ik hun docent dans.
Drink water!


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #8 Gepost op: 3 mei 2015, 20:41:44
Citaat van: Wouter1991 link=msg=1347792 date=1430678470
Ook heb ik geleerd dat ik geen voorwerpen uit een wond mag halen.
In deze context was ik hun docent dans.

dan moet je het ook niet gaan verbinden..... 98uiye


Wouter1991

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #9 Gepost op: 3 mei 2015, 20:47:13
Opzich vind ik opbouwende kritiek niet erg. Afschieten dan weer wel.
Je kan het er niet mee eens zijn met wat ik heb gedaan, dan hoor ik graag zoals het naar uw mening wel had gemoeten.

Nogmaals: er zat nog redelijk veel glas in en er waren veel wonden. Er uit halen had ik niet gekunt want ik had geen pincet (alleen verbandschaar) en als ik een drukverband deed dan duw ik het glas toch verder? Daarbij had ik niet genoeg spullen in mijn kleine setje en kwam de BHVer zonder spullen, maar kwam alleen kijken wat er aan de hand was.
Drink water!