Seinen met grootlicht naar linksrijder

Auteur Topic: Seinen met grootlicht naar linksrijder  (gelezen 14089 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #10 Gepost op: 20 mei 2015, 07:47:54
Iets wat misschien als iets minder onbeschoft wordt gezien en ook wel eens helpt is achter de linksrijder lichte zijdelingse bewegingen met je voertuig te maken, eventueel gevolgd door enkele RAW-signalen links. Vaak zijn notoire linksrijders automatische-pilootrijders die de achterligger misschien niet eens hebben waargenomen. Lichtseinen met grootlicht kunnen zulke chauffeurs laten schrikken en als gevolg daarvan aggressief (grumpy :)) laten worden. En als het bovenstaande niet helpt is geduld een schone zaak - weer naar rechts en wachten tot de volgende inhaler het van je overneemt ;).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #11 Gepost op: 20 mei 2015, 08:24:48
Nog niemand heeft de vraag beantwoord waarmee het topic begon.

Over het algemeen zullen mensen juist langer links blijven rijden als je met lichtengeknipper en geslinger achter ze gaat hangen. Ik heb een bloedhekel aan die lui die, terwijl ik iets boven de maximaal toegestane snelheid op de net niet geflitst worden snelheid rij, vinden dat ik even aan de kant moet terwijl je een gestage stroom vrachtwagens aan het inhalen ben. Je kunt dan wel even aan de kant gaan maar vervolgens kom je er niet meer tussen omdat voldoende afstand houden er niet meer bij is.  Dat horkerige gedrag om die halve minuut eerder ergens te zijn. Het zijn meestal mensen die liever geen belasting zeggen te wilen betalen maar wel graag extra accijns afdragen door nog harder te rijden dan toegestaan.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #12 Gepost op: 20 mei 2015, 08:42:46
Citaat van: JJ75 link=msg=1351417 date=1432103088
Nog niemand heeft de vraag beantwoord waarmee het topic begon.

Over het algemeen zullen mensen juist langer links blijven rijden als je met lichtengeknipper en geslinger achter ze gaat hangen. Ik heb een bloedhekel aan die lui die, terwijl ik iets boven de maximaal toegestane snelheid op de net niet geflitst worden snelheid rij, vinden dat ik even aan de kant moet terwijl je een gestage stroom vrachtwagens aan het inhalen ben. Je kunt dan wel even aan de kant gaan maar vervolgens kom je er niet meer tussen omdat voldoende afstand houden er niet meer bij is.  Dat horkerige gedrag om die halve minuut eerder ergens te zijn. Het zijn meestal mensen die liever geen belasting zeggen te wilen betalen maar wel graag extra accijns afdragen door nog harder te rijden dan toegestaan.

Precies!
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Reactie #13 Gepost op: 20 mei 2015, 08:46:43
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1351394 date=1432075896
Wacht even mensen. Ik blijf niet onnodig lang links hangen. Er is alleen een verschil tussen direct na rechts gaan zodra het kan en naar rechts gaan zoals ze je ooit hebben geleerd in rijlessen (als je de auto in je binnenspiegel ziet). Daarbij pas ik me al aan door ruim 140/150 op de teller te gaan rijden.

Je zegt anders dat je je langzaam naar 120 af laat zakken en ook iets langer links blijft dan nodig is.
A train can never carry as much as the track beneath it.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #14 Gepost op: 20 mei 2015, 09:58:17
Citaat van: JJ75 link=msg=1351417 date=1432103088
Nog niemand heeft de vraag beantwoord waarmee het topic begon.

Over het algemeen zullen mensen juist langer links blijven rijden als je met lichtengeknipper en geslinger achter ze gaat hangen. Ik heb een bloedhekel aan die lui die, terwijl ik iets boven de maximaal toegestane snelheid op de net niet geflitst worden snelheid rij, vinden dat ik even aan de kant moet terwijl je een gestage stroom vrachtwagens aan het inhalen ben. Je kunt dan wel even aan de kant gaan maar vervolgens kom je er niet meer tussen omdat voldoende afstand houden er niet meer bij is.  Dat horkerige gedrag om die halve minuut eerder ergens te zijn. Het zijn meestal mensen die liever geen belasting zeggen te willen betalen maar wel graag extra accijns afdragen door nog harder te rijden dan toegestaan.
Nu schrijf je dus eigenlijk precies waarom onnodig links rijden in de ergernis top 5 staat. Het is zo simpel:
Citaat van: Haageneesch link=msg=1351390 date=1432073970
Complimenten. Dan behoor je tot de groep mensen die thuis heel enthousiast kan vertellen hoe ze een hardrijder hebben gestopt en Nederland (of Duitsland, wat jij wilt) weer veiliger hebben gemaakt!

Lekker naar rechts, wieberen.  
De grens om niet meer naar rechts te gaan, wordt steeds meer verlegd waardoor "men" steeds langer onnodig links blijft rijden. Het is mij nog nooit overkomen dat ik niet meer in kon halen nadat ik naar rechts was gegaan. Nu is het inhalen van vrachtwagens maar we gaan ook al bij Knooppunt Badhoevedorp op rijstrook 3 rijden omdat we 17 km verder, bij Burgerveen niet de A44 op willen. Dat er ondertussen nog 2 stroken aan de rechterkant bijkomen....
Gewoon lekker artikel 3 RVV opvolgen...


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #15 Gepost op: 20 mei 2015, 10:06:23
Is het dan toegestaan om te seinen met grootlicht om diegene er op te wijzen dat je in wilt halen?


Artikel 28 RVV zegt: "Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar."


Geldt een linksrijder hieronder?

Als leek lijkt mij geen sprake van dreigend gevaar, zoals bedoeld in de wet. Tenzij de snelheid van het voertuig ver beneden de toegestane snelheid van het overige verkeer ligt, of er sprake is van ander gedrag welk gevaar oplevert.

Dus lijkt mij dat formeel gezien dit niet is toegestaan, los van de vraag of het irritant is of niet.
Maar ik ben geen expert, dus laat me graag verbeteren.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #16 Gepost op: 20 mei 2015, 10:18:50
Ik heb een andere vraag. Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik dit topic hiervoor gebruik. Het antwoord is vast heel simpel.

Het gebeurt mij wel eens dat ik op de rechter rijbaan 120-130 rijd, ruimte zat voor mij op de rechterbaan en dan kom ik iemand tegen die op de linkerbaan 110-115 rijdt (waarschijnlijk omdat die persoon andere gedachten heeft over de ruimte die hij nodig heeft om iets ver voor ons in te halen of inderdaad op de automatische piloot staat en niet nadenkt over zijn positie). Moet ik dan remmen?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #17 Gepost op: 20 mei 2015, 10:24:03
Citaat van: Bert65 link=msg=1351438 date=1432108697
Nu schrijf je dus eigenlijk precies waarom onnodig links rijden in de ergernis top 5 staat. Het is zo simpel:De grens om niet meer naar rechts te gaan, wordt steeds meer verlegd waardoor "men" steeds langer onnodig links blijft rijden. Het is mij nog nooit overkomen dat ik niet meer in kon halen nadat ik naar rechts was gegaan. Nu is het inhalen van vrachtwagens maar we gaan ook al bij Knooppunt Badhoevedorp op rijstrook 3 rijden omdat we 17 km verder, bij Burgerveen niet de A44 op willen. Dat er ondertussen nog 2 stroken aan de rechterkant bijkomen....
Gewoon lekker artikel 3 RVV opvolgen...
Ja joh. Iemand rijdt te hard en gaat zich ergeren aan mensen die aan het inhalen zijn en die iets boven het wettelijk maximumsnelheid rijden. Als je te hard rijdt dan moet je maar accepteren dat niet iedereen dat doet. Ik ga opzij als dat kan maar duik echt niet ieder gat in van 150 meter in een rij van 20 vrachtwagens achterelkaar. Vaak zijn het deze bumperklevende niet voldoende afstandhoudende ASO' s die betrokken zijn bij de zoveelste botsing op de A1. En ze geven je geen enkele cm om weer op de linker baan te komen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #18 Gepost op: 20 mei 2015, 10:45:01
Citaat van: Kanarie link=msg=1351442 date=1432109930
Het gebeurt mij wel eens dat ik op de rechter rijbaan 120-130 rijd, ruimte zat voor mij op de rechterbaan en dan kom ik iemand tegen die op de linkerbaan 110-115 rijdt (waarschijnlijk omdat die persoon andere gedachten heeft over de ruimte die hij nodig heeft om iets ver voor ons in te halen of inderdaad op de automatische piloot staat en niet nadenkt over zijn positie). Moet ik dan remmen?

Ja, anders valt het onder rechts inhalen. Tenzij het een hele rij voertuigen zijn die zich langzamer voortbewegen dan de toegestane snelheid, want dan kan het weer vallen onder het begrip file:
Wel blijkt uit de nota van toelichting op art. 13 RVV1990, zoals door de kantonrechter overwogen, dat de besluitgever is uitgegaan van het in de praktijk geldende en voor elke verkeersdeelnemer duidelijke beeld, dat een file een rij voertuigen is van een beduidende lengte, waarvan de rijsnelheid wordt bepaald door het overige verkeer en die stilstaat dan wel zich langzaam voortbeweegt. De besluitgever sluit echter - kennelijk bij wijze van uitzondering op het gangbare filebegrip - niet uit, dat een beperkte rij voertuigen, die relatief snel rijdt een file kan vormen.

[...]

3.9. De uitzondering, die de besluitgever maakt op het gangbare filebegrip zal moeten worden uitgelegd in samenhang daarmee. Dat wil zeggen, dat ook voor een beperkte rij voertuigen zal hebben te gelden, dat de rijsnelheid ervan wordt bepaald door het overige verkeer. Daaronder zal zijn te verstaan, dat de voortgang van die rij voertuigen belemmerd wordt op grond van de verkeersdichtheid vóór die voertuigen op de rijstrook waarop deze zich bevinden. Het "relatief snel rijden" waarover de besluitgever spreekt moet worden beschouwd vanuit het hiervoor aangegeven normale beeld van een file. Dat houdt in, dat onder relatief snel rijden zal moeten worden verstaan een snelheid die gerelateerd aan het stilstaan of het zich langzaam voortbewegen van een gewone file als - gematigd - snel, maar gerelateerd aan de ter plaatse geldende maximumsnelheid als langzaam zal moeten worden gekwalificeerd.



Citaat van: RVV
Artikel 13:
1.Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.
2.Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #19 Gepost op: 20 mei 2015, 10:55:09
Citaat van: DiNozzo link=msg=1351449 date=1432111501


Dank je!