Seinen met grootlicht naar linksrijder

Auteur Topic: Seinen met grootlicht naar linksrijder  (gelezen 14090 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koenie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Reactie #30 Gepost op: 29 mei 2015, 12:57:32
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1352936 date=1432843553
Laat staan dat mensen begrijpen wat een spitsstrook is die open is op de A2 tussen Maasbracht en Sittard... Of vrachtwagens die niet mogen inhalen en het toch doen.....
NIKS AAN TOE TE VOEGEN!  O0


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #31 Gepost op: 29 mei 2015, 19:49:59
Citaat van: JJ75 link=msg=1352953 date=1432846867
de ene overtreder vind de andere irritant.......

Klopt, heb je gelijk in. Zal ook nergens tegen spreken.

Citaat van: JJ75 link=msg=1352977 date=1432872321
En heb begrip voor mensen die niet meer in ieder gat duiken tussen vrachtwagens omdat ze ontdekt hebben dat de linkerbaan vol aso's zit die onvoldoende afstand houden en je er niet meer tussen laten.
Afstand houden doe ik dan weer wel. Dat toont in mijn ogen dan ook weer aan hoeveel ruimte de voorganger heeft om naar rechts te gaan. Op het moment dat ik naar rechts ga had hij dat al laaaaaang kunnen doen en had ik hem links voorbij gekund EN nog naar rechts kunnen gaan ;) .


Wat al dit betreft is het in Duitsland zo fijn rijden (op steeds minder trajecten dat dan weer wel), mensen rijden veel socialer, jij wil sneller rijden, dan kom er maar langs.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #32 Gepost op: 1 juni 2015, 15:30:53
Tenzij je Grumpy voor je hebt, die gaat wat langzamer.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #33 Gepost op: 2 juni 2015, 04:31:37
Quate van die lange:

Als ik zoiets zie vanaf mijn motor gaat overigens altijd de linksrijder mee voor een gesprek of bekeuring. De rede dat de linksrijder meegaat is om de volgende rede. De linksrijder houdt niet voldoende rechts, veroorzaakt hierdoor hinder voor het overige verkeer.

Dit vind ik erger dan een bestuurder die gewoon keurig de meest rechterrijstrook aanhoudt en er dan gewoon over rechts passeert. Deze bestuurder maakt ook geen "bewuste" inhaalactie over rechts, zoals je het weleens ziet op rijstrook 1(de meest linkerrijstrook).


Ben dus blij dat er politie is die wél de linksrijder beboet. Als je wegmisbruikers kijkt, zie je dat in 99% van de gevallen de persoon die rechts inhaalt de bon krijgt (zal waarschijnlijk opvoedend bedoeld zijn) en de ene keer dat ik me kan herinneren dat een linksrijder een bon kreeg, was het een vrachtwagen die wat langer links reed, om voor te sorteren richting snelweg en hij er anders bijna niet tussen komt. (was er toen niet zo druk, maar herken het wel).


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #34 Gepost op: 2 juni 2015, 09:18:49
Ik vind het vreemd dat, als de gevaarzetting het speerpunt is, de boete voor rechts inhalen hoger is dan die voor onnodig links rijden. Ik ben van mening dat op sommige wegen onnodig links rijden nog gevaarlijker is dan rechts inhalen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #35 Gepost op: 2 juni 2015, 10:13:55
De linksrijder veroorzaakt geen gevaar, alleen overlast. Het is de rechtsinhaler die vervolgens voor het gevaar zorgt.

Dan heb je ook nog naar mijn interpretatie rechts inhalen, waarbij je op hoge snelheid rechts voorbij komt stomen. Of rechts passeren, waarbij je de linksrijder, na een tijdje rechts er achter hebt gehangen voorzichtig inhaalt met aangepaste snelheid in de hoop dat hij daarna beseft dat er meer rijstroken zijn. Dat eerste vind ik wel boete waardig, het tweede niet en daar maak ik mijzelf ook aan schuldig.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


visren

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #36 Gepost op: 2 juni 2015, 11:15:05
Vooral op de A2, Amsterdam <> Utrecht, zie ik nog wel eens rechts ingehaald worden, metname mensen die op rijstrook 2 of 3 blijven hangen worden zeer vaak rechts voorbij gegaan. Ook hier zie ik het inderdaad meer als rechts passeren, waarbij de gevaarzetting om de manoeuvre rijstrook 4>3>2>1>2>3>4 te doen in mijn ogen groter is dan het rechts inhalen van iemand op rijstrook 2. Zelf probeer ik hierbij wel vaak te zorgen voor een lege tussen rijstrook, mocht deze persoon toch het licht zien en toch naar rechts willen gaan.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #37 Gepost op: 2 juni 2015, 12:31:48
Citaat van: DiNozzo link=msg=1353556 date=1433232835
De linksrijder veroorzaakt geen gevaar, alleen overlast. Het is de rechtsinhaler die vervolgens voor het gevaar zorgt.

O ja? Een linksrijder op strook 2 van de A2. Ik reed op strook 5 en verplaatste mij, strook voor strook, naar strook 2 om de andere onnodig linksrijders in te halen. Ik had de auto op strook 2 wel gezien maar niet verwacht dat deze onder de 90 km/u reed op een stuk waar de maximum snelheid 130 km/u was. Is dit overlast of gevaar?
Citaat van: DiNozzo link=msg=1353556 date=1433232835


Dan heb je ook nog naar mijn interpretatie rechts inhalen, waarbij je op hoge snelheid rechts voorbij komt stomen. Of rechts passeren, waarbij je de linksrijder, na een tijdje rechts er achter hebt gehangen voorzichtig inhaalt met aangepaste snelheid in de hoop dat hij daarna beseft dat er meer rijstroken zijn. Dat eerste vind ik wel boete waardig, het tweede niet en daar maak ik mijzelf ook aan schuldig.
+1


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #38 Gepost op: 2 juni 2015, 12:34:12
Citaat van: Bert65 link=msg=1353575 date=1433241108
O ja? Een linksrijder op strook 2 van de A2. Ik reed op strook 5 en verplaatste mij, strook voor strook, naar strook 2 om de andere onnodig linksrijders in te halen. Ik had de auto op strook 2 wel gezien maar niet verwacht dat deze onder de 90 km/u reed op een stuk waar de maximum snelheid 130 km/u was. Is dit overlast of gevaar?+1
Hij reed toch niet links maar rechts? En je mag 90 rijden op de snelweg.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #39 Gepost op: 2 juni 2015, 13:17:17
Citaat van: RS496 link=msg=1351377 date=1432069932
N.a.v. een discussie met iemand hierover heb ik een vraag over de volgende casus: Op een snelweg kom je iemand tegen die onnodig links aan het rijden is waardoor je niet kunt inhalen, tenminste niet zonder er rechts voorbij tegaan. De persoon is duidelijk niet aan het inhalen en de rechterbaan is vrij. Is het dan toegestaan om te seinen met grootlicht om diegene er op te wijzen dat je in wilt halen?


Artikel 28 RVV zegt: "Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar."


Geldt een linksrijder hieronder? In principe is het voor de persoon die erachter rijdt meer een frustratie dan een dreigend gevaar, dus in die zin gaat het niet op. Aan de andere kant lokt het andere bestuurders uit om rechts in te halen, en dat kan wel voor gevaarlijke situaties zorgen.
Je hebt het correct dat in het RVV dat staat. Echter in het verdrag van Wenen voor Verkeerstekens staat dat het wel degelijk mag. En Nationale wetgeving mag niet in strijd zijn met Europese verdragen
Hobby Bobby eenheid Den Haag