Rode Kruis en eremedailles

Auteur Topic: Rode Kruis en eremedailles  (gelezen 10288 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Gepost op: 31 mei 2015, 21:12:53
Misschien kan iemand van jullie mij helpen:

Hoe zit het als Rode Kruis vrijwilliger en eremedailles? Ik heb van de inhuldiging van Willem Alexander de inhuldigingsmedaille mogen ontvangen. Nu is hiervan ook een Draaginsigne en een Baton van te koop. Zijn er ook draagvoorschriften voor in Rode Kruis uniform? Welke mogen wij dragen en wanneer? Hebben wij hier officiële richtlijnen voor? Wie kan mij verder helpen? De gewone draagwijzer geeft mij geen duidelijkheid (alleen in burger is dat).


Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2015, 21:27:23
Ik denk niet dat er een richtlijn voor is maar ik ken wel iemand binnen het Rode Kruis die heel erg in het onderscheidingen wereldje zit.

Het is wat lastig om de regels voor militairen door te trekken naar het Rode Kruis omdat wij voor alles dezelfde kleding dragen.

Zelf draag ik het steek speltje altijd op mijn pak volgens de richtlijnen van het kapitel. De baton heb ik ook en zit op mijn jas volgens de defensie instructie alsof het een uniform is.

Op het park geeft het vaak een aanleiding om over mijn vrijwilligers werk te praten.
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2015, 21:32:56
Ja precies. Regels voor defensie en de regels van burger doortrekken naar Rode Kruis uniform is inderdaad niet echt gepast en netjes. Ik heb zelf nu zowel de draaginsigne als de baton. Nu draag ik op 4 mei bijvoorbeeld een net pak aan en daar mag (als je net pak in burger hebt) je draaginsigne op). En er zijn inzetten waarbij we deze mogen dragen en dit gepast is.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #3 Gepost op: 1 juni 2015, 10:32:24
Volgens mij graag je geen onderscheidingen op een werkpak, en het rode kruis pak is een werkpak.

Het dragen van onderscheidingen (als de medaille voor 10-20-30-40- jaar) gebeurt dan ook niet.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #4 Gepost op: 1 juni 2015, 10:35:14
Het gaat zich niet alleen om het uniform waarin we inzet draaien, maar ook pakkie net zegmaar (ookal hebben we geen officieel pakkie net).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #5 Gepost op: 1 juni 2015, 10:40:28
Eigenlijk beantwoord je zelf je eigen vraag,

We hebben alleen een werkpak, en geen uniform/net pak, dus draag je de onderscheidingen in principe niet.
Ik denk dat dit de lijn van het NRK is, wil je een specifiek antwoord, bel het verenigingskantoor :)
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #6 Gepost op: 1 juni 2015, 10:42:30
Ik weet dat de eremedailles van het NRK wel weer op werkkleding gedragen mag worden trouwens. Ook het draaginsigne (uit mijn hoofd) wordt dan gedragen en niet de medaille zelf. Viel me net in omdat wij binnen onze afdeling paar mensen hebben die dit hebben en dragen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #7 Gepost op: 1 juni 2015, 10:48:43
Citaat van: Golly link=msg=1353364 date=1433147544
Volgens mij graag je geen onderscheidingen op een werkpak, en het rode kruis pak is een werkpak.

Het dragen van onderscheidingen (als de medaille voor 10-20-30-40- jaar) gebeurt dan ook niet.

Bij het afschaffen van het Rode Kruis Korps en het galatenue is ook de draaginstructie eremedailles en groetplicht vervallen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #8 Gepost op: 1 juni 2015, 10:50:16
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1353367 date=1433147714
Het gaat zich niet alleen om het uniform waarin we inzet draaien, maar ook pakkie net zegmaar (ookal hebben we geen officieel pakkie net).

Geen officieel "pakkie net" is dus ook geen instructies die daar bij horen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #9 Gepost op: 1 juni 2015, 11:01:36
Dus wij dragen geen eremedailles meer dus? Op geen enkele kleding?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel