Voorlopige gunning 2016-2019 IM-rayons

Auteur Topic: Voorlopige gunning 2016-2019 IM-rayons  (gelezen 2319 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Faalhaas

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Gepost op: 1 juli 2015, 20:20:06
De voorlopige gunning voor de IM-rayons 2016-2019 is weer bekend gemaakt;

http://www.stichtingimn.nl/150630-voorlopige-gunning-in-211-werkgebieden.php

Zijn weer enkele veranderingen t.o.v. de huidige bergers. Grote jongens zijn weer groter geworden, de kleintjes zijn ten onder gegaan.




Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2015, 14:43:49
Even een vraagje. Ik zie nergens de ANWB terugkomen. En dit terwijl zij toch jaren geleden met het IM zijn begonnen en ook diverse lepel voertuigen hebben voor het IM werk. Is de ANWB hiermee zelf gestopt of is er vanuit de RWS besloten om de ANWB niks te gunnen?
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2015, 14:53:11
IM en ANWB zijn twee verschillende dingen.

ANWB heeft in het verleden eigenlijk nooit meegewerkt aan het IM verhaal maar maakt er wel gebruik van als ze zelf geen voertuig in de buurt hebben.

IM is door verzekeraars en wegbeheerders opgezet.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2015, 15:47:09
Da's niet helemaal waar, maar wel bijna. Voor de geschiedenis moeten we terug naar de eerste invoering van IM op rijkswegen, alweer vele jaren geleden (eind jaren 90... dacht ik). Dit IM werd geïnitieerd door RWS, waarbij hulpdiensten en ANWB (destijds de belangrijkste zo niet enige pechhulpverlener op de rijkswegen) samen gingen werken om incidenten op een veilige manier af te schermen en zo snel mogelijk op te lossen. Een pechgeval dat bij de ANWB terecht kwam werd via de ANWB naar RWS een IM-melding, maar de ANWB handelde dit verder zelf zo snel mogelijk af, eventueel samen met RWS. Voor overige gevallen had RWS contracten met bergers.

Na enige tijd ontstonden er wat praktische problemen, o.a. voor wat betreft de kosten van de maatregelen. IM hield immers in dat je een schade-/pechgeval simpelweg naar de eerste veilige plaats brengt (op kosten RWS) en vanaf daar is het een verzekeringskwestie. Sommige verzekeraars werkten echter met vaste bergingsbedrijven en dat levert natuurlijk problemen op als je alleen maar een 2e berging mag doen en de concurrent doet de eerste berging. Dit in combinatie met de trend dat ook op niet-rijkswegen (provinciale wegen, gemeentelijke wegen) steeds meer IM werd ingevoerd, en het feit dat er meer pechhulpverleners op de markt kwamen (o.a. Route Mobiel), heeft ertoe geleid dat ook de verzekeraars zich achter IM hebben geschaard en een oplossing hebben gezocht.

Het resultaat is dat het IM wordt "gecoördineerd" door een stichting IM Nederland, als ik het goed heb opgezet door de verzekeraars. Deze stichting heeft Nederland opgedeeld in rayons, en per rayon wordt een vaste berger voor IM gecontracteerd. Alle wegbeheerders in het gebied conformeren zich aan deze contracten en sluiten dus niet zelf de contracten met de bergers meer af. De eerste berging is dan ook niet meer naar de eerste veilige plaats, maar naar het depot van de gecontracteerde berger. Vanaf daar regelt de verzekeraar zelf verder transport.

De rol van de ANWB hierin is van een van de eerste partners overgegaan naar een deelnemer, net als iedere andere pechhulpverlener dit zou kunnen doen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Faalhaas

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #4 Gepost op: 11 juli 2015, 17:44:00
Logicx is ook onderdeel van de ANWB en heeft wel IM-rayons onder hun hoede.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #5 Gepost op: 11 juli 2015, 19:10:52
Met ANWB ben ik in mijn reactie uitgegaan van de ANWB Wegenwacht, de pechhulpverlener, en ik vermoed de overigen in hun reacties ook. Logicx is een berger en is dus sowieso partij in IM.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #6 Gepost op: 11 juli 2015, 22:02:41
Dan is het voor mij weer duidelijker. Vroeg het mij ook af omdat een tijdje terug op het kanaal van Leo de Haas nog een verhaal over de IM uit het begin kwam en dat de ANWB hiermee gestart was. Is dat verhaal voor mij ook weer opgehelderd.

En had het inderdaad in mijn vraag over de wegenwacht (wist niet eens dat logicx een dochter van ANWB was  998765)
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v