ME-voertuigen 2016 : Mobiele eenheid krijgt witte voertuigen met politiestriping

Auteur Topic: ME-voertuigen 2016 : Mobiele eenheid krijgt witte voertuigen met politiestriping  (gelezen 31440 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Op zich is het wel aannemelijk dat er wellicht al proof-of-concepts zijn aangeleverd. Ben ook wel benieuwd :)


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540

Persuitnodiging: Presentatie nieuwe ME-voertuigen

Laatste update:27-06-2016 | 09:44

Ossendrecht - Woensdag 29 juni presenteert de politie haar nieuwe Mobiele Eenheid-voertuigen. Die dag wordt de raamovereenkomst met de winnaar van de aanbesteding getekend. Vervolgens worden de bussen gedemonstreerd op de oefenlocatie in Ossendrecht.

Enkele jaren geleden is er gestart met een andere manier van ME-inzet; de flex-ME. De politie kiest voor een voertuig dat past bij deze nieuwe manier van werken. De nieuwe ME-voertuigen zijn ‘kleine’ bussen voor maximaal 8 personen, die je met een B‑rijbewijs mag besturen. De voertuigen zien er anders uit. In plaats van blauw zijn ze wit van kleur, met de herkenbare politiestriping.

Beeldmateriaal

​Deze middag krijgt de (audiovisuele) pers de nieuwe ME-bussen te zien en is het mogelijk om beeldmateriaal te maken. Willem Woelders (plv. portefeuillehouder ME) staat namens de politie de aanwezige pers te woord over de nieuwe voertuigen en het ME-flex concept.Datum en tijd: woensdag 29 juni van 14.00 uur – 16.15 uurLocatie: Politieacademie locatie Ossendrecht, Pannenhoef 19 te OssendrechtAccreditatie: tot uiterlijk dinsdagochtend 28 juni 11.00 uur per e-mail naar mediadesk.korpsleiding@politie.nl onder vermelding van na(a)m(en), medium en functie(s).Programma-14.00 uur Ontvangst pers-14.30 uur Demonstratie nieuwe ME-bus-15.30 uur Gelegenheid voor interviews-16:15 uur EindeMeer informatieNeem contact met Dolores Booij of Suzanne van de Graaf via telefoonnummer 088-1699030.






https://www.politie.nl/nieuws/2016/juni/27/persbericht-presentatie-nieuwe-me-voertuigen.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Mobiele eenheid krijgt witte voertuigen met politiestriping

Laatste update:
29-06-2016 | 07:20
Nederland - Waarnemend directeur Politiedienstencentrum Gerrit den Uyl tekent op woensdag 29 juni een raamovereenkomst met Mercedes-Benz voor de levering van nieuwe bussen voor de mobiele eenheden.

Het gaat om een grondig omgebouwde Mercedes-Benz Sprinter. Wat het meest in het oog springt, is dat het gebruikelijke donkerblauw plaatsmaakt voor de ‘gewone’ witte kleur met politiestriping. Ook valt direct op dat de bus kleiner is: hij biedt plek aan acht personen in plaats van elf.

Handige wijzigingen
Naast de kleur en grootte zijn er meer wijzigingen die de bus handiger maken in gebruik. Zo zit er een brede deur aan beide zijkanten, waardoor agenten snel kunnen uitstappen. Omdat dit openslaande deuren zijn, kunnen zij er direct achter in dekking gaan. Veiliger dus in een hectische situatie. Met de felle, witte lampen bovenop de bus kan de politie bovendien lastig publiek verblinden en zo in toom houden. En zoals de meeste andere herkenbare politievoertuigen zijn ook de ME-voertuigen uitgerust met een positiebepalingssysteem. Door dit PBS ziet de meldkamer de positie van het voertuig. Inzittenden van het ME-voertuig kunnen via het PBS rechtstreeks informatie opvragen bij hun meldkamer. Ook nieuw is de arrestantencel in elk groepsvoertuig. Daardoor kan niet alleen de ME, maar ook een aanhoudingseenheid dit voertuig gebruiken.

Ingebruikname
De politie neemt de eerste voertuigen naar verwachting in het najaar van 2016 in gebruik. Het streven is dat elke eenheid in de zomer van 2017 in ieder geval over drie groepsvoertuigen en een commandowagen beschikt. De ME-voertuigen vormen de eerste categorie voertuigen waarvoor het korps het contract tekent. Deze aanschaf maakt onderdeel uit van de Aanbesteding Politievoertuigen. Met dit programma verwerft de politie de komende tijd nieuwe voertuigen voor haar wagenpark.


RS6

  • HAP - AA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 989
  • Audi - Vorsprung durch Technik


Wouwie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 766
En met video van o.a. het interieur van de manschappen en commando versie op de Telegraaf.


gebruiker0401206

  • Gast
Stiekem beetje trots... Heb de schijnwerpers op het dak met flitsfunctie mogen ontwikkelen in opdracht van Abiom. Na een lange periode van ontwikkeling en testen is het ontzettend gaaf om ze dan op de eerste proto op de weg te zien!


guest16442

  • Gast
Het enige dat ik op zo'n ME-busje mis is een bullbar zoals de Spanjaarden die gebruiken:



Zou zo'n busje een stuk indrukwekkender maken.  8)


rutger84

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Op het filmpje van de telegraaf zie je dat de bus aan alle kanten voorzien is van een matrixbord waarop kennelijk het groepnummer kan worden afgebeeld.
Nu maar hopen dat dit niet wordt aangezien voor een stopteken of iets dergelijks. Dat zou ik me namelijk heel goed kunnen voorstellen.


rutger84

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Citaat van: Flavius link=msg=1433035 date=1467193075
Het enige dat ik op zo'n ME-busje mis is een bullbar zoals de Spanjaarden die gebruiken:



Zou zo'n busje een stuk indrukwekkender maken.  8)

De bullbar had een hele mooie optie geweest, vooral voor het aan de kant duwen van kleine barriqades. Echter zit de wetgeving ons in de weg.
Bizar eigenlijk!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen