Veiligheidsgordel doorsnijden

Auteur Topic: Veiligheidsgordel doorsnijden  (gelezen 18089 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 24 augustus 2015, 13:19:38
Citaat van: Achterkamp link=msg=1368543 date=1440415056
Wat kan je aan inwendige bloedingen in de buik of onderrug doen? Een strakzittend gordeltje zal heus niet een inwendige bloeding verminderen.

Bidden dat de ambulancedienst snel komt en de chirurg op de operatiekamer een goede dag heeft.

Soms heeft de chirurg bij bloeding van de eerder genoemde lever te veel last van de ribben waardoor hij het orgaan niet goed kan inpakken, je moet dan de borstkas openen om er bij te kunnen.

Een autogordel hoe strak je het ook aan zal trekken stopt de bloeding niet van lever of milt. Gewoon een fabeltje.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2015, 13:23:29
Citaat van: koen mertens link=msg=1368536 date=1440413878
Geen strikvraag.  ::) En waar zit dan de gordelspanner?

Verbeter me als het niet goed is, maar dat is doorgaans op een van de 2 plaatsen. Of onder de sluiting waar je de gordel inklikt als die wat langer is en zo'n soort accordeonhoesje eroverheen heeft. Anders aan de andere kant van de stoel, dus aan de b-stijl, aan de onderkant.

Citaat van: RuudF link=msg=1368535 date=1440413289
Nooit zomaar, zonder overleg met de ambulancedienst, de gordel lossnijden.
Het kan zijn dat de gordelspanner wel is afgegaan en hierdoor de gordel op spanning staat en dientengevolge een inwendige bloeding nog dichtdrukt, het risico op zomaar doorsnijden van de riem is de grotere kans op een verbloedingsshock.

Ruud
En bij gevaar moet je onmiddelijk bevrijden en dan komt er vanzelf wel een super-ehbo'er langs die met zijn drukpunten-fu iedere verbloeding kan stoppen.  >:D
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2015, 13:26:02
Citaat van: Oma link=msg=1368541 date=1440414962
De diagonale band die over de borstkas loopt?

De autogordel kan iedereen gewoon doorsnijden zonder enig probleem. Je hebt er de toestemming van de brandweer of ambulancedienst niet voor nodig.

Ik schrijf niet dat jij de toestemming nodig hebt van de Brandweer: ik vertel je dat de bemanning van de Brandweer, voordat ze mogen snijden de toestemming moeten vragen aan de bevelvoerder en die dat weer in overleg doet met de ambu-pleeg.
Als de gordelspanner is afgegaan is dus ook de airbag geactiveerd en is er dus sprake van een ernstige aanrijding met daarbij het nodige risico op een HET.

Ruud


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #13 Gepost op: 24 augustus 2015, 13:26:44
Citaat van: Jim link=msg=1368545 date=1440415409
Verbeter me als het niet goed is, maar dat is doorgaans op een van de 2 plaatsen. Of onder de sluiting waar je de gordel inklikt als die wat langer is en zo'n soort accordeonhoesje eroverheen heeft. Anders aan de andere kant van de stoel, dus aan de b-stijl, aan de onderkant.


Bij sommige auto's zit het in de stoel. Het maakt niet zo veel uit in deze context waar het ding zit of de wijze waarop de spanner werkt. Als je gewoon de gordel doorsnijdt en van alle andere dingen die je ziet om of nabij de gordel kan je niets gebeuren.


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #14 Gepost op: 24 augustus 2015, 13:30:04
Citaat van: Oma link=msg=1368547 date=1440415604
Bij sommige auto's zit het in de stoel. Het maakt niet zo veel uit in deze context waar het ding zit of de wijze waarop de spanner werkt. Als je gewoon de gordel doorsnijdt en van alle andere dingen die je ziet om of nabij de gordel kan je niets gebeuren.
De doorgesneden gordel zwiept dan niet in het rond?


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #15 Gepost op: 24 augustus 2015, 13:31:19
Nu ik eraan denk. Kan het soms niet zijn dat de gordelspanner zich terug ontspant na de impact?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #16 Gepost op: 24 augustus 2015, 13:31:50
Citaat van: RuudF link=msg=1368546 date=1440415562
Ik schrijf niet dat jij de toestemming nodig hebt van de Brandweer: ik vertel je dat de bemanning van de Brandweer, voordat ze mogen snijden de toestemming moeten vragen aan de bevelvoerder en die dat weer in overleg doet met de ambu-pleeg.
Als de gordelspanner is afgegaan is dus ook de airbag geactiveerd en is er dus sprake van een ernstige aanrijding met daarbij het nodige risico op een HET.

Ruud

Alleen vroeg iemand in topic eerste hulp of hij als burger een gordel door kan snijden. Dat kan zonder enig probleem.

Dat het vreselijk ingewikkeld is voor brandweer en diverse mensen elkaar toestemming moeten vragen is niet zo relevant.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #17 Gepost op: 24 augustus 2015, 13:34:12
Citaat van: koen mertens link=msg=1368549 date=1440415879
Nu ik eraan denk. Kan het soms niet zijn dat de gordelspanner zich terug ontspant na de impact?

Gordelspanners reduceren de speling in de gordel bij impact, sommige gaan af door een soort mini-ontploffing en andere gaan op mechanische wijze af. Ze ontspannen niet meer.

Grote spanning op een autogordel kan je voelen zodra je de gordel vastpakt, dat merk je nauwelijks bij gordelspanners, echt grote spanning staat op een gordel als de auto op de kop ligt en iemand met zijn gewicht in de gordel hangt.


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #18 Gepost op: 24 augustus 2015, 13:34:44
Citaat van: koen mertens link=msg=1368548 date=1440415804
De doorgesneden gordel zwiept dan niet in het rond?
Normaal niet. Ik neem aan dat je twee handen hebt dus met de ene hand snij je door, met de andere houd je het stuk dat wat volgens jou kan terugzwiepen gewoon vast.  ;)


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #19 Gepost op: 24 augustus 2015, 13:36:57
Citaat van: koen mertens link=msg=1368549 date=1440415879
Nu ik eraan denk. Kan het soms niet zijn dat de gordelspanner zich terug ontspant na de impact?

Nee de gordel "zweept" niet rond en een eenmaal geactiveerde gordelspanner blijft op spanning staan.

Ruud