Veiligheidsgordel doorsnijden

Auteur Topic: Veiligheidsgordel doorsnijden  (gelezen 18088 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #50 Gepost op: 26 augustus 2015, 19:47:48
De stelling dat een veiligheidsgordel in geval van abdominaal trauma kan zorgen voor een tamponerend effect getuigd van een rijke fantasie. Voorts getuigd het van een beperkt medisch inzicht. Wanneer een ambulanceverpleegkundige dit serieus beweert ervaar ik dat als zeer zorgelijk. Ik zou ervoor pleiten om de gordel van ieder bekneld slachtoffer zo snel mogelijk te verwijderen, mits dit logischer wijze mogelijk is. Natuurlijk kent iedere situatie uitzonderingen. Met een slachtoffer dat omgekeerd in zijn gordel hangt zou ik even wachten als de situatie dit toelaat.

Wat ik een interessant punt vind, is de samenwerking met de Brandweer. Die hebben natuurlijk hun manier van werken en dat vindt plaats in nauw overleg met het ambulancepersoneel en de MMT-arts. Nederland beschikt over vier Helikopter Mobiel Medische Teams (H-MMT). De exposure van de individuele MMT-arts is dus hoog. Per dienst soms wel drie tot vier keer. Vaak betreft het ook zeer complexe beknellingen. Je ontwikkeld dan een goed gevoel voor 'urgency'. Wie is kandidaat voor een rapid extrication en bij wie heb je nog even speelruimte. De Brandweer moet natuurlijk wel de mogelijkheid krijgen om haar werk te doen en dus neem ik ook vaak 'gepaste' afstand. Terwijl ik dan sta te kijken, vraag ik mij af hoe vaak een brandweerteam nou wordt geconfronteerd met een complexe beknelling. In mijn beleving ligt het tempo namelijk vaak te laag. Het gevoel van urgency lijkt dan minder een rol betekenis te spelen en ik wijs er ook met enige regelmaat op, er vooral geen afstudeeropdracht van te maken. Die tijd is er vaak niet. Een bevrijding moet snel, efficient en logisch zijn.

Ik ben dan ook behoorlijk sturend in de richting een bevelvoerder. Daarbij spelen allerlei overwegingen een rol zoals vitale parameters, tijd, adequate pijnstilling, complexiteit van de beknelling, omgevingsfactoren zoals bijvoorbeeld temperatuur, enzovoorts. Door mijn exposure weet ik exact hoe en waar je ruimte moet maken om een slachtoffer vlot uit zijn beknelde positie te bevrijden. Het is vooral een kwestie van de juiste timing.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #51 Gepost op: 26 augustus 2015, 20:01:59
Citaat van: Expert link=msg=1368934 date=1440611268
Vaak betreft het ook zeer complexe beknellingen. Je ontwikkeld dan een goed gevoel voor 'urgency'. Wie is kandidaat voor een rapid extrication en bij wie heb je nog even speelruimte. De Brandweer moet natuurlijk wel de mogelijkheid krijgen om haar werk te doen en dus neem ik ook vaak 'gepaste' afstand. Terwijl ik dan sta te kijken, vraag ik mij af hoe vaak een brandweerteam nou wordt geconfronteerd met een complexe beknelling. In mijn beleving ligt het tempo namelijk vaak te laag. Het gevoel van urgency lijkt dan minder een rol betekenis te spelen en ik wijs er ook met enige regelmaat op, er vooral geen afstudeeropdracht van te maken. Die tijd is er vaak niet. Een bevrijding moet snel, efficient en logisch zijn.

Ik ben dan ook behoorlijk sturend in de richting een bevelvoerder. Daarbij spelen allerlei overwegingen een rol zoals vitale parameters, tijd, adequate pijnstilling, complexiteit van de beknelling, omgevingsfactoren zoals bijvoorbeeld temperatuur, enzovoorts. Door mijn exposure weet ik exact hoe en waar je ruimte moet maken om een slachtoffer vlot uit zijn beknelde positie te bevrijden. Het is vooral een kwestie van de juiste timing.
Een brandweerploeg krijg te weinig te maken met echt complexe bevrijdingen. In de 17 jaar dat ik nu bij de brandweer zit heb ik het  1x mee gemaakt. Deze man zat na een aanrijding met 2 bomen op de snelweg  echt bekneld. Toen wij ter plaatse kwamen was de ambulance er al, en de ambulancemedewerker kwam direct al naar ons toe met de mededeling dat het slachtoffer met spoed eruit moest. Dus zijn we inderdaad direct aan de slag gegaan. Maar heeft deze man het uiteindelijk helaas toch niet overleefd.
De meeste beknellingen die wij krijgen is toch vaak een deur eruit peuteren, een keertje een dak eraf. Maar dan heb je het wel gehad.
We laten ons dan inderdaad graag leiden door de ambumedewerkers of MMT-arts. Zij hebben de expertise hoe een slachtoffer er aan toe kan zijn. Wij vertellen wel wat onze mogelijkheden zijn, en hoe lang de klus gaat duren. En tot mnog toe werkt dat tot volle tevredenheid van beide partijen. O0


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #52 Gepost op: 26 augustus 2015, 23:13:06
Citaat van: Peter71 link=msg=1368939 date=1440612119
Een brandweerploeg krijg te weinig te maken met echt complexe bevrijdingen. In de 17 jaar dat ik nu bij de brandweer zit heb ik het  1x mee gemaakt. Deze man zat na een aanrijding met 2 bomen op de snelweg  echt bekneld. Toen wij ter plaatse kwamen was de ambulance er al, en de ambulancemedewerker kwam direct al naar ons toe met de mededeling dat het slachtoffer met spoed eruit moest. Dus zijn we inderdaad direct aan de slag gegaan. Maar heeft deze man het uiteindelijk helaas toch niet overleefd.

De meeste beknellingen die wij krijgen is toch vaak een deur eruit peuteren, een keertje een dak eraf. Maar dan heb je het wel gehad.
We laten ons dan inderdaad graag leiden door de ambumedewerkers of MMT-arts. Zij hebben de expertise hoe een slachtoffer er aan toe kan zijn. Wij vertellen wel wat onze mogelijkheden zijn, en hoe lang de klus gaat duren. En tot nog toe werkt dat tot volle tevredenheid van beide partijen.


Ja hoor, helemaal waar.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #53 Gepost op: 27 augustus 2015, 08:42:08
Citaat van: Expert link=msg=1368934 date=1440611268
In mijn beleving ligt het tempo namelijk vaak te laag. Het gevoel van urgency lijkt dan minder een rol betekenis te spelen en ik wijs er ook met enige regelmaat op, er vooral geen afstudeeropdracht van te maken. Die tijd is er vaak niet. Een bevrijding moet snel, efficient en logisch zijn.

Ben je daar tevreden mee of geef je er de voorkeur aan dat de brandweer buiten de reguliere bevrijdingstechniek ook voldoende getraind is in RE (een getrainde brandweerploeg heeft op die wijze een voertuig binnen 10 minuten keurig opengevouwen). In Nederlandse praktijk zou het kunnen betekenen dat jij door contact met de ambulanceverpleegkundige al kan besluiten tijdens het aanvliegen dat RE noodzakelijk is waardoor de patient al vrijgemaakt is het wrak op moment dat jullie landen op/bij de inzetlocatie.

Heeft de MMT-arts in Nederland de bevoegheid om de brandweer (hoogste leidinggevende ter plaatse) te zeggen "je hebt nog 5 minuten" om slachtoffer er uit te krijgen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #54 Gepost op: 27 augustus 2015, 08:50:22
Citaat van: Peter71 link=msg=1368939 date=1440612119
Een brandweerploeg krijg te weinig te maken met echt complexe bevrijdingen. In de 17 jaar dat ik nu bij de brandweer zit heb ik het  1x mee gemaakt. Deze man zat na een aanrijding met 2 bomen op de snelweg  echt bekneld. Toen wij ter plaatse kwamen was de ambulance er al, en de ambulancemedewerker kwam direct al naar ons toe met de mededeling dat het slachtoffer met spoed eruit moest. Dus zijn we inderdaad direct aan de slag gegaan. Maar heeft deze man het uiteindelijk helaas toch niet overleefd.
De meeste beknellingen die wij krijgen is toch vaak een deur eruit peuteren, een keertje een dak eraf. Maar dan heb je het wel gehad.
We laten ons dan inderdaad graag leiden door de ambumedewerkers of MMT-arts. Zij hebben de expertise hoe een slachtoffer er aan toe kan zijn. Wij vertellen wel wat onze mogelijkheden zijn, en hoe lang de klus gaat duren. En tot mnog toe werkt dat tot volle tevredenheid van beide partijen. O0

Ik noem dat trots zijn op middelmatigheid, omdat complexe beknelling zelden voorkomt en in 17 jaar maar een persoon de pijp uit is gegaan is alles prima geregeld. Ik hou wel van brandweermensen die rekening houden met feit dat je morgen weer bij een complexe beknelling ter plaatse kan komen. Het streven moet dan zijn dat je gaat nadenken en met je ploeg voldoende hebt getraind waardoor het slachtoffer deze keer een hogere kans op overleven heeft.

Het is vreemd als ambulancediensten wel streven om mensen die dreigen te verbloeden betere kans te bieden (bijv. door TXA in LPA op te nemen), het Nederlandse MMT druk is geweest om prehospitale transfusie in te voeren maar de brandweer alles bij het oude laat. Ik kan je zo wel vertellen dat mensen die baat hebben bij TXA en prehospitale transfusie geen schijn van kans hebben als je ze niet als de bliksem uit het wrak krijgt.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #55 Gepost op: 27 augustus 2015, 09:37:18
Citaat van: Oma link=msg=1369014 date=1440658222
Ik noem dat trots zijn op middelmatigheid, omdat complexe beknelling zelden voorkomt en in 17 jaar maar een persoon de pijp uit is gegaan is alles prima geregeld. Ik hou wel van brandweermensen die rekening houden met feit dat je morgen weer bij een complexe beknelling ter plaatse kan komen. Het streven moet dan zijn dat je gaat nadenken en met je ploeg voldoende hebt getraind waardoor het slachtoffer deze keer een hogere kans op overleven heeft.

Het is vreemd als ambulancediensten wel streven om mensen die dreigen te verbloeden betere kans te bieden (bijv. door TXA in LPA op te nemen), het Nederlandse MMT druk is geweest om prehospitale transfusie in te voeren maar de brandweer alles bij het oude laat. Ik kan je zo wel vertellen dat mensen die baat hebben bij TXA en prehospitale transfusie geen schijn van kans hebben als je ze niet als de bliksem uit het wrak krijgt.

Misschien kort door de bocht maar als een brandweerteam zegt dat het 10 minuten duurt om de patient te bevrijden ga ik altijd uit van  de factor 2, dus 2x10=20 minuten, nog nooit heb ik een team meegemaakt dat binnen de tijd kon blijven vanwege complicerende factoren in de bevrijding/apparatuur/complexiteit van de auto en deskundigheid/ervaring/exposure van het team/bevelvoerder.

Dus moet de patient er uit binnen 10 minuten dan zeg ik, binnen 5 minuten  ;)  En die advies bevoegdheid hebben we, verder helpt het om exact aan te geven wat de risico'' en de gevolgen zijn van de beknellingsduur, bijv. neurologische verslechtetring, leegbloeden, ademstilstand etc.
We zetten het brandweerteam niet onnodig onder tijdsdruk, alleen 'indien nodig'

Er zijn heel wat gevallen dat alleen een deurtje openen al voldoende is. RAV-en/ambuteams die van een mug een olifant maken en bijna iedere auto open laten knippen zijn in mijn ogen onprofessioneel bezig.

Veel patienten hebben geen LCWK problemen en/of (dreigende) neurologische uitval als gevolg van het ongeval. Geprezen zij de Canadian C Spine rule onderzoeken  :) :) ;) ik gebruik ze al sinds ze gepuibliceerd zijn, altijd mooi om evidence based de SEH arts te wijzen op de zin de onzin van LCKW immobiliseren op de SEH  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #56 Gepost op: 27 augustus 2015, 10:21:46
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1369019 date=1440661038
Misschien kort door de bocht maar als een brandweerteam zegt dat het 10 minuten duurt om de patient te bevrijden ga ik altijd uit van  de factor 2, dus 2x10=20 minuten, nog nooit heb ik een team meegemaakt dat binnen de tijd kon blijven vanwege complicerende factoren in de bevrijding/apparatuur/complexiteit van de auto en deskundigheid/ervaring/exposure van het team/bevelvoerder.


Als de MMT arts je zegt 1000mg TXA in 10 minuten geef je dan 2000mg in 20 minuten of is het volgens jou zo dat je heldere opdrachten of heldere antwoorden nodig hebt, iets wat nog van veel groter belang is bij je kritisch gewonde patient.

Het is uiteraard een goede zaak als de ambulanceverpleegkundige de druk op de ketel kan houden als het te langzaam gaat, mijn vraag over bevoegdheid om de brandweer een dwingende tijslimiet op te leggen had ik gericht aan een MMT-arts omdat je op een punt kan komen waarop je besluit dat je prehospitaal wil gaan amputeren. Het is nogal frustrerend als je als arts ter plaatse die afweging hebt gemaakt en je dan met brandweer moet gaan stoeien omdat ze gaan stuiteren.

Als de brandweer onterecht dak van auto knipt terwijl er helemaal geen noodzaak is en de patient hierdoor niet in extra gevaar komt is het vooral een probleem van verzekeraars omdat een eventueel nog te repareren voertuig naar de schroothoop kan omdat de brandweer even wil spelen.

Ik heb daar zelf geen enkel probleem mee, als het slachtoffer niet kritiek is mag de brandweer zich wel even uitleven, ik ga dan wel in mijn auto zitten om patience te spelen op de iPad met de airco aan.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #57 Gepost op: 27 augustus 2015, 11:02:28
Citaat van: Oma link=msg=1369013 date=1440657728

Ben je daar tevreden mee of geef je er de voorkeur aan dat de brandweer buiten de reguliere bevrijdingstechniek ook voldoende getraind is in RE (een getrainde brandweerploeg heeft op die wijze een voertuig binnen 10 minuten keurig opengevouwen). In Nederlandse praktijk zou het kunnen betekenen dat jij door contact met de ambulanceverpleegkundige al kan besluiten tijdens het aanvliegen dat RE noodzakelijk is waardoor de patient al vrijgemaakt is het wrak op moment dat jullie landen op/bij de inzetlocatie.

Heeft de MMT-arts in Nederland de bevoegheid om de brandweer (hoogste leidinggevende ter plaatse) te zeggen "je hebt nog 5 minuten" om slachtoffer er uit te krijgen.


Ja, ik doe zaken met de bevelvoerder en precies de woorden die jij schrijft benoem ik ook letterlijk. Leidt nooit tot problemen, zeker niet als je heel duidelijk bent.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #58 Gepost op: 27 augustus 2015, 11:03:39
Citaat van: RuudF link=msg=1368564 date=1440418480
Alleen in de amerikaanse films en televisie series vliegen auto's massaal na een aanrijding in brand.
In het echt gebeurd dat hoogst zelden
Ruud

Je kan niet beweren dat het hoogst zelden zal gebeuren. Er is wereldwijd weinig tot geen degelijk onderzoek beschikbaar.

Citaat
Methods: The data set is from the Swedish Transport Administrations in-depth studies of fatal crashes 1998–2008. Autopsies from all cases provided data on injuries, toxicological analyses, and cause of death.

Results: In total, 181 people died in 133 burning cars, accounting for 5 percent of all deaths in passenger cars, sport utility vehicles, vans, and minibuses during 1998 to 2008. The cause of death for a third of the victims was fire related, as burns and/or smoke inhalation injuries, with no fatal trauma injuries. Twenty-five of these 55 deaths were persons 19 years or younger and included 15 of 18 rear seat deaths.

Over half of the 181 deaths were in vehicles that had collided with another vehicle and, of these cases, half were killed in collisions with heavy vehicles. The percentage of drivers with illegal blood alcohol concentrations (27%) and suicides (5.5%) were not higher than in other fatal crashes on Swedish roads. The ignition point of the fire was indicated in only half of the cases and, of those, half started in the engine compartment and one fourth started around the fuel tank or lines.

Car Crash Fatalities Associated With Fire in Sweden
ASA VIKLUND, JOHANNA BJORNSTIG, MAGNUS LARSSON and ULF BJORNSTIG
Traffic Injury Prevention (2013) 14, 823–827 DOI: 10.1080/15389588.2013.777956


Je hebt ook niet overal de wetenschap bij nodig, in de media (wereldwijd) duiken dagelijks berichten op over autobranden na een aanrijding met tragisch afloop voor de inzittenden.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #59 Gepost op: 27 augustus 2015, 11:08:09
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1369019 date=1440661038

Misschien kort door de bocht maar als een brandweerteam zegt dat het 10 minuten duurt om de patient te bevrijden ga ik altijd uit van  de factor 2, dus 2x10=20 minuten, nog nooit heb ik een team meegemaakt dat binnen de tijd kon blijven vanwege complicerende factoren in de bevrijding/apparatuur/complexiteit van de auto en deskundigheid/ervaring/exposure van het team/bevelvoerder.

Dus moet de patient er uit binnen 10 minuten dan zeg ik, "binnen 5 minuten".


Grappig, ik gebruik dezelfde strategie!