Bodycam bij de politie

Auteur Topic: Bodycam bij de politie  (gelezen 57310 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #100 Gepost op: 30 maart 2016, 00:27:27
Citaat van: ronaldod link=msg=1416162 date=1459251814
Vandaag kwam ik een nieuwe uitvoering tegen van een bodycam.
Het is een integratie van microfoon en camera. Waardoor het gekoppeld word aan de porto.

Ik zie hierin eigenlijk een heel slim idee; een camera in de spreeksleutel verwerken. Zowel agent als burger zijn gewend dat daar altijd al 'iets' gehangen heeft, dus dan lijkt het me dat iedereen hier veel sneller aan gewend is dan aan een aparte camera.

Enige wat ik kan bedenken wat niet ideaal is aan het consept is dat als je 'm hangt aan de spreeksleutel-lus, de camera niet recht naar voren zal filmen.

Bij dit product mis ik de functie dat de lens bedekt wordt wanneer er niet gefilmd wordt. Dit omdat burgers die een vertrouwelijk/emotioneel gesprek voeren met een agent, gewoon vrijuit moeten durven spreken zonder dat ze zich bekeken voelen en vervolgens de agent wantrouwen.

Verder zie ik nergens een prijs staan, wat vast betekent dat die dingen rete duur zijn!


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #101 Gepost op: 30 maart 2016, 06:53:13
Lens kan je roteren, dus ook afdekken zodat er niet gefilmd wordt.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #102 Gepost op: 30 maart 2016, 11:45:01
Citaat van: MNL-5200 link=msg=1416346 date=1459313593
Lens kan je roteren, dus ook afdekken zodat er niet gefilmd wordt.
Dat kun je zien op deze video's:

! No longer available

http://video.motorolasolutions.com/video.aspx/motorola-si-500-video-speaker-microphone-demo-at-iacp-2015/4598770291001/page=0

Het terugkijken van een eigen actie via een video-opname, kan ook een belangrijk trainingsaspect hebben.
Ik stem links.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #103 Gepost op: 30 maart 2016, 12:34:06
klinkt goed.
Iemand een prijskaartje weten te vinden?


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #104 Gepost op: 30 maart 2016, 13:12:02
Citaat van: LSPD link=msg=1416400 date=1459334046
klinkt goed.
Iemand een prijskaartje weten te vinden?

Draven we nu niet een beetje te ver door? De camera nu is er bij enkele agenten (worden er wel wat meer), maar om er een high-tech apparaat van te maken in je spreeksleutel. Denk dat dit een duur geintje gaat worden, laten we het gewoon bij GoPro houden.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #105 Gepost op: 30 maart 2016, 13:43:38
Citaat van: Fletwed link=msg=1416415 date=1459336322
Draven we nu niet een beetje te ver door? De camera nu is er bij enkele agenten (worden er wel wat meer), maar om er een high-tech apparaat van te maken in je spreeksleutel. Denk dat dit een duur geintje gaat worden, laten we het gewoon bij GoPro houden.

De goedkoopste GoPro kost al ongeveer 140 euro. En daar komt een aparte spreeksleutel bij van ongeveer 50 euro. En dan heb je mogelijk meer gewicht en minder mogelijkheden dan bij de Motorola Si500. En dan is het mogelijk ingewikkelder om videobeelden via de portofoon te verzenden.

De prijzen van de Si500 en Si300 bodycam zijn nog niet te vinden op internet, maar kunnen worden opgevraagd bij Motorola.

http://www.motorolasolutions.com/en_us/products/body-worn-cameras.html

De invoering van de bodycam bij de politie is in de VS sterk in ontwikkeling, sinds de Ferguson riots naar aanleiding van politiegeweld.
Ik stem links.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #106 Gepost op: 30 maart 2016, 13:49:03
Citaat van: Fletwed link=msg=1416415 date=1459336322
Draven we nu niet een beetje te ver door? De camera nu is er bij enkele agenten (worden er wel wat meer), maar om er een high-tech apparaat van te maken in je spreeksleutel. Denk dat dit een duur geintje gaat worden, laten we het gewoon bij GoPro houden.
Ik denk dat het toch wel snel geld gaat besparen. Het typen van een aanhoudings PV of een PV bevindingen kost veel, heel veel tijd.  Denk dat je zo'n apparaatje er toch wel snel uit hebt!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #107 Gepost op: 30 maart 2016, 15:01:10
De livestream is ook een hele mooie functie! Dan kunnen de beelden realtime in meldkamer bekeken worden. Met name in de openbare orde setting zie ik dit wel zitten!


ronaldod

  • VP Midden-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #108 Gepost op: 30 maart 2016, 15:07:00
Citaat van: Fletwed link=msg=1416415 date=1459336322
Draven we nu niet een beetje te ver door? De camera nu is er bij enkele agenten (worden er wel wat meer), maar om er een high-tech apparaat van te maken in je spreeksleutel. Denk dat dit een duur geintje gaat worden, laten we het gewoon bij GoPro houden.

Hoezo draven wij door?
We bespreken hier gewoon de mogelijkheden die er zijn met zijn voor en nadelen.
Go-Pro is leuk maar hoe zit het met de beveiliging  er van bij verlies. Want er komen toch mogelijk gegevens op straat die toch om verschillende redenen gevoelig zijn.
De meer professionele bodycam zijn ook beveiligd tegen mogelijk (on)gewenst verwijderen van data of andere manipulatie ervan. Het gaat om waarheidsbevinding van het feit en daardoor moet er ook een juiste borging komen van de bewijslast.
Daarnaast is het een nieuw concept die weer andere mogelijkheden opent en mogelijk ook andere opties uit sluit.

Wat je ook nog kan meenemen dat hier niet besloten wordt welke hardware de politie koopt.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #109 Gepost op: 30 maart 2016, 16:09:22
Citaat van: ronaldod link=msg=1416466 date=1459343220
Hoezo draven wij door?
We bespreken hier gewoon de mogelijkheden die er zijn met zijn voor en nadelen.
Als je nu al zegt dat we op een discussieplatform doordraven dan heb je het echt niet helemaal begrepen inderdaad. Er is inderdaad wat Ronaldod zegt niks mis met interessante opties te bespreken en voor- en nadelen te bekijken en een juiste prijs/kwaliteit afweging te maken.

Citaat van: ronaldod link=msg=1416466 date=1459343220
Go-Pro is leuk maar hoe zit het met de beveiliging er van bij verlies. Want er komen toch mogelijk gegevens op straat die toch om verschillende redenen gevoelig zijn.

Het enige wat in een GoPro en andere action cams in de regel zit om de beelden op te slaan is een (Micro)SD-kaart. Dus die zou je met een stevig wachtwoord moeten beveiligen waardoor je alleen d.m.v. het invoeren van het wachtwoord de beelden kan bekijken. Verder beveiligingsopties zou ik niet weten.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen