Camera beschadigd na "chaotische taferelen" - Rotterdam 18-09-2015

Auteur Topic: Camera beschadigd na "chaotische taferelen" - Rotterdam 18-09-2015  (gelezen 19464 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #90 Gepost op: 22 september 2015, 16:08:50
Peen ga nou niet alsnog allemaal conclusies trekken. Je was er toch niet bij?

En een beetje professional heeft backup materiaal. Als zijn camera stuk was gegaan op een andere manier moet hij ook door kunnen werken. Anders niet piepen.

Maar goed, een verhaal aandikken is een 2e iets dat sommige media erg goed kunnen. Want; en daar hebben we het weer: des te smeuiger het verhaal, des te beter verkoopt het. (Ook uit ervaring ja)
Het zal me dus niks verbazen als...


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #91 Gepost op: 22 september 2015, 16:41:29
Citaat van: CopVR3 link=msg=1374533 date=1442930930
Peen ga nou niet alsnog allemaal conclusies trekken. Je was er toch niet bij?

En een beetje professional heeft backup materiaal. Als zijn camera stuk was gegaan op een andere manier moet hij ook door kunnen werken. Anders niet piepen.
Nou; van camera's vaak niet hoor. Daar zijn ze simpelweg te duur voor. Vergelijk het met een taxichauffeur. Die heeft ook geen complete 'reserve auto' klaar staan; ondanks dat hij een auto hard nodig heeft om zijn werk te kunnen doen.

Ik heb 1 'grote' camera en een klein pocket camera'tje; de laatste is meer bedoeld om mee te nemen als ik de stad inga om wat te winkelen met mevrouw Peen. Als er daar wat gebeurt, en ik heb geen camera bij me... dan ben ik niet te genieten hoor.

Vaak leveren de grote merken een leencamera als het ding 'gewoon' kapot gaat (storing) en gerepareerd moet worden. Maar niet als die gestuiterd is of waterschade heeft.

En nee hoor: ik trek nog geen conclusies. Maar het gedrag van de agent komt in ieder geval 'merkwaardig' op me over. Ik begrijp het als er in het heetst van de strijd eens wat kapot gaat (shit happens); maar regel het dan netjes. Hetzij op dat moment; of als daar geen tijd voor is , dan als je weer terugkomt op je bureau. Even afgezien of je als politie de schade überhaupt gaat vergoeden, of dat de persmuskiet die schade bij een verzekering gaat claimen (ik ben er in ieder geval voor verzekerd namelijk).

Maar goed: ben benieuwd of de agent zich inmiddels bekend gemaakt heeft. En wat zijn relaas van de schermutseling is.

Peen
Redacteur van


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #92 Gepost op: 22 september 2015, 17:17:15
Citaat van: peen van dienst link=msg=1374514 date=1442928482
Er is m.i. een verschil tussen het uitoefenen van je bevoegdheden en het berokkenen van schade. Dat je niet op je gemakje formulieren gaat staan invullen als hij inderdaad een spoedbegeleiding moet doen: prima. Maar het 'politieagent zijn' ontslaat hem nog niet van de verplichting die elke Nederlander heeft: jezelf bekend maken als je iemand schade hebt toegebracht. Sterker nog: juist een politieagent niet....

Klopt, maar het ontstaan van de schade is in dit geval een gevolg van het uitoefenen van een bevoegdheid (buiten het feit om of deze bevoegdheid achteraf juist of onjuist is toegepast). Klopt, maar maar hij kan zich dus ook achteraf bekend hebben gemaakt.

Citaat van: peen van dienst link=msg=1374554 date=1442932889
Maar goed: ben benieuwd of de agent zich inmiddels bekend gemaakt heeft.

Lijkt me zeer aannemelijk dat de desbetreffende agent zich allang bekend heeft gemaakt.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #93 Gepost op: 22 september 2015, 17:23:03
Citaat van: 0501 link=msg=1374567 date=1442935035
Lijkt me zeer aannemelijk dat de desbetreffende agent zich allang bekend heeft gemaakt.
Als ik het AD artikel zo lees: ten tijde van het commentaar op de gebeurtenissen en het bloemetje van Hoohout, in ieder geval nog niet. Maar goed: dat was aan de tijdstempels te zien aan het einde van dezelfde dag waarop het incident had plaatsgevonden, dus wie weet....

Peen
Redacteur van


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #94 Gepost op: 22 september 2015, 17:32:47
En nee hoor: ik trek nog geen conclusies. Maar het gedrag van de agent komt in ieder geval 'merkwaardig' op me over.
Maar wees dan ook zo consequent om  niet zo fel op mensen te reageren die hier roepen dat zij het gedrag van de journalisten juist merkwaardig vinden.

Want de beelden laten net zoveel zien.

En o... ik heb een Samsung telefoon met 16mp camera. Die maakt waar nodig prachtige foto's. Geen topfotograaf-met-verschrikkelijk-dure-telelens-camera-kwaliteit. Maar dat hoeft ook niet als je zoooo dichtbij staat. ;)

(tot zover mijn kennis over fotograferen trouwens... want dat is niet veel)


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #95 Gepost op: 22 september 2015, 17:36:48
Citaat van: peen van dienst link=msg=1374571 date=1442935383
Als ik het AD artikel zo lees: ten tijde van het commentaar op de gebeurtenissen en het bloemetje van Hoohout, in ieder geval nog niet. Maar goed: dat was aan de tijdstempels te zien aan het einde van dezelfde dag waarop het incident had plaatsgevonden, dus wie weet....

Peen

Bij de politiewoordvoerder was het nog niet bekend, dat wil niet zeggen dat de agent zich nog niet bekend had gemaakt. We zijn wel een Nationale Politie, maar de communicatie tussen verschillende eenheden is nog verre van optimaal ;)
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #96 Gepost op: 22 september 2015, 18:50:08
Citaat van: 0501 link=msg=1374488 date=1442924995
Lees dit eens: https://www.nvj.nl/wat-wij-doen/dossiers/pers-politie-en-justitie/leidraad-over-de-positie-van-de-pers-bij-politieoptreden

Thx.

Helder, voor nu ;)
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #97 Gepost op: 22 september 2015, 18:52:51
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1374476 date=1442922307
De kans dat er tussen een stel losgeslagen fotografen iemand tussen zit die niet helemaal stabiel is, is nog altijd vele male groter dan de kans dat een hulpverlener ineens een waas voor ogen krijgt en iets lelijks doet.

Wederom is dit topic vooral een zaligverklaring voor de fotograferende pers. Maar er zijn de afgelopen jaren teveel zaken bekend geworden van fotograferende pers die het net zo nauw nam met de regels en de wet. En zelf wel eens iets in de hens stak  :D En ja, ik generaliseer want gezien de frequentie waarmee het voorkomt, denk ik dat er iets aan de hand is met die "beroepsgroep". En vind ik het onveilig om ze te dicht bij bijvoorbeeld slachtoffers te laten komen. Zoals nu wel het geval is.
Ik ben geen fotograaf. En je opmerking blijf ik ongefundeerd vinden.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #98 Gepost op: 22 september 2015, 18:56:10
Citaat van: aZuL2001 link=msg=1374380 date=1442865281
Kleine sidestep, ik lees over die persvrijheid en dat ze blijkbaar vrij toegang hebben.
Waar staat dat beschreven?

Hoever gaat die vrijheid want ik merk dat er wat verschil van mening is in dit draadje ;)

Citaat van: JJ75 link=msg=1374434 date=1442904989
Dat is ooit in een ander topic ook al uitgebreid behandeld. Ik kan het zo snel niet vinden.

Citaat van: 0501 link=msg=1374488 date=1442924995
Lees dit eens: https://www.nvj.nl/wat-wij-doen/dossiers/pers-politie-en-justitie/leidraad-over-de-positie-van-de-pers-bij-politieoptreden

zie o.a. ook:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=10486.0

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=17191.0


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #99 Gepost op: 22 september 2015, 20:26:19
Citaat van: JJ75 link=msg=1374602 date=1442940771
Ik ben geen fotograaf. En je opmerking blijf ik ongefundeerd vinden.
Ach; we kennen Azijnzeikerd en zijn afkeer van de media inmiddels wel.

Er zijn in de loop van de tijden meer hulpverleners tegen de spreekwoordelijke lamp gelopen dan journalisten. En natuurlijk: als ik morgen ergens op betrapt wordt is de kans groot dat mijn beroep niet bekend wordt; groter dan bij een politieman of brandweerman die in de fout gaat. Anders gezegd: misschien worden er wel journalisten voor zaken opgepakt, maar wordt in hun geval niet bekend gemaakt dat ze journalist zijn. Doe eens gek en laten we gemakshalve aannemen: er zijn onder de streep evenveel foute journalisten als politiemensen; alleen de laatsten komen meer in het nieuws omdat hun werkgever in z'n geval een persbericht verspreidt dat er iemand oneervol is ontslagen wegens wangedrag, en bij de journalist gebeurt dat zelden.

Ik zei al eerder: statistiek leert ons namelijk dat zoveel procent of promille 'fout' is. Of je nu zwemleraar, journalist, bisschop, zorgmedewerker in een verpleeghuis, NS-medewerker, politieman, ambupleeg of brandweerman bent.

Maar waarom volgens hem de journalisten daar in die gang dan opeens wel als veiligheidsrisico moeten worden gezien en de rest niet (politie, ambupersoneel maar zeker ook de NS'sers die er omheen lopen): ik vraag het me af. Sterker nog: de NS-medewerkers die direct om de brancard heen lopen hebben aanzienlijk meer reden om wrok jegens deze mijnheer te koesteren dan de journalisten. Tenslotte heeft het hele incident hun werkgever hard getroffen, die morgen; en het zal ook een hoop overwerk en achterstand op het normale schema tot gevolg gehad hebben. Maar daar hoor je Azijnzeikerd niet over.

Peen
Redacteur van