"Tatu-tata wordt yelp"

Auteur Topic: "Tatu-tata wordt yelp"  (gelezen 6861 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Gepost op: 3 september 2005, 01:13:45

Duitse Politiesirene : tatu-tata wordt yelp.

Berlijn - Wie vanaf nu door de Duitse politie wordt aangehouden op de weg, moet rekening houden met een nieuw geluid.
Het "tatu-tata" van weleer is vervangen door wat "yelp" wordt genoemd, het politiesignaal uit de Amerikaanse televisieseroes. Het blauwe licht wordt vervangen door een rood licht.
De "yelp" en het rode knipperlicht zijn enkel bedoeld om verkeersdeelnemers te melden dat ze naar rechts moeten om te stoppen. Het tatu-tata en blauwe zwaailicht betekend nog steeds dat weggebruikers plaats moeten maken.  (ANP).

Bron : Overgetypt uit "de Spits" (dat OV-krantje).



Aan de ene kant vind ik 't maar raar om opeens te gaan bepalen dat er nu "2 soorten" zwaailicht en sirene's op de politievoertuigen moeten komen.
Er wordt nu al vaak niet gereageerd op de signalen en veel mensen weten nog steeds niet hoe ze moeten reageren en dan moeten diezelfde mensen nu zeker onthouden dat "rood + whiew whiew" betekend dat ze aan de kant moeten stoppen en dat "blauw + tatu" betekend dat ze gewoon opzij moeten.
Slim bedacht ja....  ::)

Tegen die amerikaanse geluiden op zich heb ik persoonlijk helemaal niets, van mij mogen ze die hier ook invoeren.
Hier in Nederland heb ik maar 1 geluidje (tatu) tot mijn beschikking (met eventuele versneller) terwijl ik in Belgie op de meeste ambulance's toch al gauw 3 a 4 soorten sirene's kan gebruiken (sommige aangevuld met 'n airhorn).

En ik moet zeggen dat 't verschil best te merken is, als ze hier niet opzij gaan kan ik de versneller proberen maar het tatu tatu blijft gewoon tatu (alleen iets sneller).
In Belgie kan ik van de lange whieeeeew (wail) over naar de snellere whiew-whiew-whiew (yelp) eventueel gevolgd door de nog snellere "hyper-yelp" (pier), en daarbij kan ik ook nog 'n airhorn gebruiken die je ook veel op amerikaanse brandweerwagens ziet (PHWAAAAP).
Verder hebben sommige ambu's naast die 3 bovengenoemde geluiden ook nog een "high-low" die dan weer wat lijkt op de 2-toon van de Nederlandse politie.

Maar er is in iedergeval genoeg te kiezen, en ik geef eerlijk toe dat het af en toe best leuk is om een beetje met die knopjes te spelen, maar we merken toch duidelijk dat mensen beter opzij gaan doordat we het geluid wat kunnen afwisselen.


Hoe denkt de rest er eigenlijk over hier ?

Nederlandse geluiden vervangen door de "amerikaanse" ? of die 2e set geluiden er eventueel bij als extra (zoals in 't artikeltje) of gewoon maar de Nederlandse geluiden houden ?



mierenneuk-modus
Eigenlijk klopt de tekst van dat artikeltje niet helemaal, ze hebben het over tatu-tata (3 verschillende tonen dus) terwijl ze het over de (duitse) politie hebben, en die werken net als hier maar met een 2 toon (dus tatu tatu).
Eigenlijk zou de titel dus "tatu-tatu wordt yelp" moeten zijn....  ;D
/mierenneuk-modus




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 3 september 2005, 11:11:18
ik denk dat de nederlandse sirene een hoge genoege attentie waarde heeft, ja natuurlijk kan het beter! maar k denk dan ook dat je ze misschien (zoals hier nu al gebeurt) uit moet rusten met eventuee een versneller EN niet die nieuwe sirenes monteren (lijkt een beetje duplo / lego / speelgoed geluid) ook wel MEGA genoemd,  maar de ''ouderwetse'' sirene.

qua de rest van signalisatie van politie voertuigen vind ik het wel goed, alleen zou misschien in alle voertuigen het wig wag systeem ingebouwd moeten worden omdat ik nog steeds van mening ben dat je overdag eerder wit knipperend licht ziet als blauw knipperend licht
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #2 Gepost op: 3 september 2005, 18:43:13
Ik kan niet wachten tot de wail, yelp, phaser, airhorns etc hier ingevoerd worden. Lijkt me stukken beter.

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 3 september 2005, 18:55:04
dan raakt nederland wel weer een stukje eigen identiteit kwijt, en dat lijkt mij best jammer! plus dat ik vind dat die dingen ook niet altijd even goed hoorbaar zijn! die dingen in belgie bijv. vind ik niet super
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #4 Gepost op: 3 september 2005, 20:46:07
Blijft wel van belang dat ze die lawaai bakken ook gebruiken. Vanochtend kleunde m'n collega bijna op een ambu met blauw-blauw aan maar geen geluidssignalen. Om 10 uur 's ochtends op een uiterst onoverzichtelijke kruising. Het was dat ik de blauwe lampen, ondanks de al felle zon, opmerkte en mijn collega tot stoppen verzocht, was het een minder oplettende of sneller rijdende verkeersdeelnemer overkomen, weet ik niet of het wel zo goed was gegaan.

Vwb. andere akoestische signalen, moet er denk ik voorkomen worden dat er teveel diversiteit kan ontstaan.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Karim

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 3 september 2005, 21:56:41
plus dat ik vind dat die dingen ook niet altijd even goed hoorbaar zijn! die dingen in belgie bijv. vind ik niet super

In Belgie is 't geluid juist veel beter te horen en reageren de mensen er ook beter op, en ik spreek uit ervaring  ;)

Ik rij liever prioritair in Belgie als in Nederland.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 4 september 2005, 11:13:21
okej, dat is dan een meningsverschil

ik vind die dingen dus niet goed hoorbaar, je kunt ze niet peilen waar ze vandaan komen! wat je dus wel hebt met de gewone 3 toon
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 4 september 2005, 11:16:27
okej, dat is dan een meningsverschil

ik vind die dingen dus niet goed hoorbaar, je kunt ze niet peilen waar ze vandaan komen! wat je dus wel hebt met de gewone 3 toon
En hier spreek je je zelf tegen.
Als je in een stad met veel flats die dicht bij elkaar staan een 3 toon gebruikt,dan ketst het geluid overal tegenaan.Met als gevolg dat je niet meer weer waar hij vandaan komt  ::)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 4 september 2005, 11:18:32
ehm heb ik dat gezegd  ???

in ieder geval, een drie toon / twee toon  vind ik beter te horen als die pem pem pfieeeeeeeeeeeeeeeeee tutu die ze in belgie gebruiken, in de verenigde staten daarintegen kun je ze echt super goed horen! maar dat is misschien omdat ze daar vele male harder zijn!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 4 september 2005, 11:20:16
in de verenigde staten daarintegen kun je ze echt super goed horen! maar dat is misschien omdat ze daar vele male harder zijn!


Vooral die zware claxons die ze daar erbij gebruiken zijn gaaf  ;D ;D ;D ;D