Niet altijd onderscheidingstekens op schouders?

Auteur Topic: Niet altijd onderscheidingstekens op schouders?  (gelezen 9412 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Noodles

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Gepost op: 20 september 2015, 15:46:23
Dag allemaal, ik heb mij even voorgesteld in het voorstelforum als nieuwe gast :)

Dan de vraag:

Het kan zijn dat het mij niet eerder is opgevallen, maar ik zie soms agenten in hun nieuwe uniform op de Amsterdamse straten surveilleren zonder rangonderscheidingstekens.
Gewoon pakje, vestje, gordel en alles zoals elk ander maar dan 8 van de 10 keer hebben ze geen rangonderscheidingstekens op hun schouders zitten.
Inmiddels heb ik dat al een paar keer meegemaakt op Amsterdam CS.

Toen begon ik mij dus af te vragen of dat niet verplicht is. Al is het maar voor de medewerkers om onderling te kunnen onderscheiden wie welke verantwoordelijkheden en taken hebben?
Naast dat ik het gewoon leuk vind om te kunnen raden welke functie de agent in kwestie heeft.  :)


MA Humanistiek, humanistisch geestelijk verzorger (i.o.)  HBO BOCAM-therapeut, complementaire zorg (TCM) (i.o.) HBO Biochemisch laborant


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #1 Gepost op: 20 september 2015, 16:03:49
Het dragen van je rangonderscheidingstekens is gewoon verplicht bij het uniform. Sinds het nieuwe uniform wordt er inderdaad minder consequent mee omgegaan door sommigen...


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #2 Gepost op: 20 september 2015, 16:10:07
Citaat van: Frank. link=msg=1374016 date=1442757829
Het dragen van je rangonderscheidingstekens is gewoon verplicht bij het uniform. Sinds het nieuwe uniform wordt er inderdaad minder consequent mee omgegaan door sommigen...
Weet je ook welke redenen hiervoor zijn?


Noodles

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #3 Gepost op: 20 september 2015, 16:12:26
Even een kleine correctie: 8 van de 10 moet zijn: 2 van de 10. Anders zou dat wel erg veel voorkomen :)  98uiye

Dat is jammer om te lezen. Is dat dan individuele laksheid, of staat dat in relatie tot de verhoudingen met het kabinet, of uit ongehoorzaamheid?
Wat maakt het dat zij dan nu minder consequent mee omgaan dan voorheen?
MA Humanistiek, humanistisch geestelijk verzorger (i.o.)  HBO BOCAM-therapeut, complementaire zorg (TCM) (i.o.) HBO Biochemisch laborant


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #4 Gepost op: 20 september 2015, 16:29:45
Ik merk het ook in regio noord, ze zitten wel op de polo maar bijvoorbeeld niet op de jas.
Of het veiligheidsvest zit erover.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #5 Gepost op: 20 september 2015, 17:03:50
Ik merk het inderdaad ook. Ik heb het wel eens aan een collega gevraagd en die gaf aan dat het toch niet uitmaakte, aangezien ze bij hem geheel onder het veiligheidsvest wegvielen en het dus alleen maar niet lekker zat terwijl ze toch niet zichtbaar waren. Bij veel collega's vallen ze inderdaad ook geheel of gedeeltelijk onder het VHV, vooral bij de wat kleinere/smallere collega. Des al niet te min ben ik van mening dat je altijd je ROT's dient te dragen.

Wellicht was het toch slimmer geweest om de ROT's op het VHV te plaatsen, maar dit is na draagproeven uiteindelijk toch niet gedaan. Soms moet je ook wel drie keer kijken of iemand nou hoofdagent, agent of surveillant is, omdat een aantal strepen onder het VHV zitten verborgen.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #6 Gepost op: 20 september 2015, 17:13:39
Citaat van: 0501 link=msg=1374025 date=1442761430
Ik merk het inderdaad ook. Ik heb het wel eens aan een collega gevraagd en die gaf aan dat het toch niet uitmaakte, aangezien ze bij hem geheel onder het veiligheidsvest wegvielen en het dus alleen maar niet lekker zat terwijl ze toch niet zichtbaar waren. Bij veel collega's vallen ze inderdaad ook geheel of gedeeltelijk onder het VHV, vooral bij de wat kleinere/smallere collega. Des al niet te min ben ik van mening dat je altijd je ROT's dient te dragen.

Wellicht was het toch slimmer geweest om de ROT's op het VHV te plaatsen, maar dit is na draagproeven uiteindelijk toch niet gedaan. Soms moet je ook wel drie keer kijken of iemand nou hoofdagent, agent of surveillant is, omdat een aantal strepen onder het VHV zitten verborgen.
Wellicht een idee om het rangonderscheidingsteken op de borst te plaatsen op het veiligheidsvest zoals we bij defensie ook wel dragen.
http://www.defensieuniformprivemuseum.nl/wordpress/wp-content/uploads/2013/11/m_Bilaminaat-GVT.jpg
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #7 Gepost op: 20 september 2015, 17:26:16
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1374029 date=1442762019
Wellicht een idee om het rangonderscheidingsteken op de borst te plaatsen op het veiligheidsvest zoals we bij defensie ook wel dragen.
http://www.defensieuniformprivemuseum.nl/wordpress/wp-content/uploads/2013/11/m_Bilaminaat-GVT.jpg

Is inderdaad een idee, maar zit er niet in via de officiële wegen. Wellicht als het uniform er wat langer is en er wat minder streng naar wordt gekeken dat je mensen krijgt die andere dingen gaan uitproberen.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #8 Gepost op: 20 september 2015, 18:11:01
wat maakt dat het op de borst dragen beter is dan de schouders?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #9 Gepost op: 20 september 2015, 21:02:10
Ik maak mij daar ook soms schuldig aan. Het heeft geen reden maar als je het vergeet en je vest aandoet kan het even duren voor het opvalt. Ik zie het ook vaker bij anderen gebeuren. Niet alleen bij surveillanten maar bij alle rangen. Wel consequent op de jas, maar op de polo worden ze nog wel eens vergeten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein