Assistentie door brandweer: afhijsen & tilassistentie

Auteur Topic: Assistentie door brandweer: afhijsen & tilassistentie  (gelezen 36389 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #90 Gepost op: 2 februari 2018, 07:49:04
Als men een patiënt met heupfractuur wil laten pijn lijden in een escapechair of een smalle trap willen laten afdragen door ambulancepersoneel vind ik dat jammer.

Het is complete onzin om de brandweer met hoogwerker te laten komen voor een patient met heupfractuur als je de patient ook via de trap naar beneden kunt. Het is nog problematischer als men de brandweer belt omdat het met 2 ambulancebroeders niet lukt om de patient de trap af te dragen. De oplossing behoort dan te zijn dat er 1 of 2 extra ambulancemedewerkers komen om de hand- en spandiensten te verlenen in plaats van de brandweer.

De ambulancedienst is namelijk geen overheidsdienst maar een privaat bedrijf (marktpartij). De dakdekker is ook een privaat bedrijf. Als hij zijn materialen niet zelf op een dak krijgt moet hij een kraan huren bij een private kraanverhuurder. De ambulancedienst kan ook een hoogwerker huren als het te duur is om er zelf een aan te schaffen.

Als je op P2000 kijkt naar bijvoorbeeld regio Haaglanden zie je dat er dagelijks een behoorlijke hoeveelheid meldingen voor de brandweer voorbij komt om dat ambulancedienst te assisteren bij het tillen. Het is een absurd hoog aantal.

Je moet beseffen dat het in andere landen zelden tot nooit voorkomt dat de brandweer met hoogwerker moet komen helpen een patient in de ambulance te krijgen. Je mag je dus afvragen waarom in een land met geprivatiseerde ambulancezorg de belastingbetaler moet betalen voor de brandweer die de ambulancedienst te pas en te onpas moet helpen.


guest12562

  • Gast
Reactie #91 Gepost op: 2 februari 2018, 12:43:14
Dus jouw korps oefent op willekeurige momenten, in willekeurige straten, op willekeurige binnenplein gelegen op willekeurige ondergrondse parkeergarages afgesloten met willekeurig paaltjes? Steeds in reallife op priveterrein? Want het is op zo momenten dat je problemen bij opstelling en bereikbaarheid e.d. kan merken.

Ja dat klopt dat doen we. Het gaat in de voorbeelden die jij noemt ook gewoon over gezond boeren verstand waar het wel of niet kan. Daarbij gaat het er dus meer om dat je weet wat wel en niet kan met een redvoertuig.

Ik betaal als burger ook geld omdat de zondagse prutser te beroerd is om als ‘ie aan zijn 5de hands wagen knoeit een brandblusser neer te zetten in de buurt. Dan moet je diens garage ook maar laten afbranden.

Als men een patiënt met heupfractuur wil laten pijn lijden in een escapechair of een smalle trap willen laten afdragen door ambulancepersoneel vind ik dat jammer.

Ik begrijp de vergelijking niet zo goed, iedereen heeft recht op de werkzaamheden die de brandweer uitvoert, hulp bieden bij een probleem, alleen vind ik dat ik als bevelvoerder af moet wegen of het onder broodroof valt of dat iets daadwerkelijk gevaar veroorzaakt en moet worden weggenomen.
Voor verdere uitleg over de ondersteuning van de brandweer aan de ambulance verwijs ik je naar het antwoord van Oma.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #92 Gepost op: 2 februari 2018, 14:49:38
Het is complete onzin om de brandweer met hoogwerker te laten komen voor een patient met heupfractuur als je de patient ook via de trap naar beneden kunt. Het is nog problematischer als men de brandweer belt omdat het met 2 ambulancebroeders niet lukt om de patient de trap af te dragen. De oplossing behoort dan te zijn dat er 1 of 2 extra ambulancemedewerkers komen om de hand- en spandiensten te verlenen in plaats van de brandweer.

De ambulancedienst is namelijk geen overheidsdienst maar een privaat bedrijf (marktpartij). De dakdekker is ook een privaat bedrijf. Als hij zijn materialen niet zelf op een dak krijgt moet hij een kraan huren bij een private kraanverhuurder. De ambulancedienst kan ook een hoogwerker huren als het te duur is om er zelf een aan te schaffen.

Als je op P2000 kijkt naar bijvoorbeeld regio Haaglanden zie je dat er dagelijks een behoorlijke hoeveelheid meldingen voor de brandweer voorbij komt om dat ambulancedienst te assisteren bij het tillen. Het is een absurd hoog aantal.

Je moet beseffen dat het in andere landen zelden tot nooit voorkomt dat de brandweer met hoogwerker moet komen helpen een patient in de ambulance te krijgen. Je mag je dus afvragen waarom in een land met geprivatiseerde ambulancezorg de belastingbetaler moet betalen voor de brandweer die de ambulancedienst te pas en te onpas moet helpen.

Ik zie de ambulancedienst al een hoogtewerker gaan huren (met brancardsteun?) voor een afhijsing acute patiënt. Want in België heb ik nog niet veel geweten dat voor niet dringende zaken de brandweer er wordt bijgehaald.

En dan herhaal ik: waarom zou je dan als belastingbetaler moeten betalen voor het blussen van een afgelegen loods, van een eigenaar die geen enkele preventie voorzag? Een dergelijke inzet is nog steeds duurder dan met 2 of 3 man even een hoogtewerker laten proefdraaien.

Het is natuurlijk ook dat ik een Belg ben, waar ambulancediensten heel vaak door een brandweerzone worden uitgebaat, en het dus gewoon handelt over collega’s.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #93 Gepost op: 2 februari 2018, 16:05:28
Ik zie de ambulancedienst al een hoogtewerker gaan huren (met brancardsteun?) voor een afhijsing acute patiënt. Want in België heb ik nog niet veel geweten dat voor niet dringende zaken de brandweer er wordt bijgehaald.

En dan herhaal ik: waarom zou je dan als belastingbetaler moeten betalen voor het blussen van een afgelegen loods, van een eigenaar die geen enkele preventie voorzag? Een dergelijke inzet is nog steeds duurder dan met 2 of 3 man even een hoogtewerker laten proefdraaien.

Het is natuurlijk ook dat ik een Belg ben, waar ambulancediensten heel vaak door een brandweerzone worden uitgebaat, en het dus gewoon handelt over collega’s.

Ik val in herhaling als een patient in levensgevaar is ga je niet wachten tot de brandweer ter plaatse is met een hoogwerker. Het gaat bij afhijsing vooral om niet acute patienten.

Het is voor een verhuurder van hoogwerkers geen enkel probleem om een hoogwerker met brancardsteun te leveren als een klant het regelmatig nodig heeft. Ik gaf al eerder aan dat in de regio Haaglanden ongeveer 7 keer per dag een verzoek door de ambulancedienst wordt gedaan om te komen assisteren bij tillen cq afhijsen van een patient.

De kans bestaat uiteraard dat de RAV heel snel met nieuwe regels komt voor haar eigen personeel om een hoogwerker te laten komen zodra ze een commercieel tarief moeten aftikken bij een hoogwerkerverhuurder.

Elders op het forum zie je dat de belastingbetaler in Nederland elk jaar weer extra geld moet betalen voor de brandweer. De CBS-statistieken leren je ook dat het aantal branden in Nederland in de afgelopen tien jaar is gehalveerd, het aantal geredde mensen door de brandweer is gehalveerd en de kosten voor brandweer zijn verdubbeld.

In Nederland is besloten om de gezondheidszorg, inclusief ambulancezorg te privatiseren. De markt zou namelijk gaan zorgen voor meer kwaliteit en de kosten zouden door marktwerking dalen.

Het klopt op zich aardig dat je kosten fors dalen als je geen eigen personeel of materieel beschikbaar hoeft te houden om je patienten te tillen echter zegt het niet dat je dan het personeel van de brandweer moet gaan gebruiken.

De belastingbetaler merkt niets van de betere en betaalbare (ambulance)zorg, niets van de verbeterde brandweerzorg maar wel van de stijgende zorgpremie en de Veiligheidsregio's die ieder jaar weer enorme bedragen extra eisen van de deelnemende gemeenten.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #94 Gepost op: 6 februari 2018, 21:57:51
Discussie over vervoer van een patient in een vrachtwagen van de brandweer heeft een eigen topic gekregen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #95 Gepost op: 7 februari 2018, 19:06:31
Ambulance gaat een electieve OK-patient ophalen zodat de chirurg osteosynthesemateriaal (OSM) kan verwijderen. Aangezien het nog niet achterlijk genoeg is takelt de brandweer haar later weer naar binnen.

Gehandicapte Semiah opgesloten in eigen huis door kapotte lift

Citaat
Je woning uit getild worden door ambulancepersoneel en er daarna weer in gehesen worden met een ladderwagen van de brandweer. Het overkwam de gehandicapte Semiah Wadili uit Oost vanochtend.

De lift in het appartementencomplex aan de KNSM-Laan is al vier dagen stuk, maar ze moest vandaag wel voor een operatie naar het ziekenhuis om eerder geplaatste pennen uit haar voet te laten halen. Een manier om naar beneden te komen vinden was vanwege haar rolstoel niet eenvoudig.

http://www.at5.nl/artikelen/178288/gehandicapte-semiah-opgesloten-in-eigen-huis-door-kapotte-lift


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #96 Gepost op: 9 februari 2018, 19:57:13

AT5
Gepubliceerd op 9 feb. 2018
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #97 Gepost op: 9 februari 2018, 21:35:27
Hebben de leveranciers van liften geen overkoepelende organisatie die landelijk bij storingen reparateurs kan laten uitrukken ?


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #98 Gepost op: 9 februari 2018, 22:16:54
Hebben de leveranciers van liften geen overkoepelende organisatie die landelijk bij storingen reparateurs kan laten uitrukken ?

AML en Otis hebben wel storingsmonteurs met piketdiensten, maarja... die zijn er niet altijd binnen korte tijd, SLA's bij deze bedrijven liggen wat anders.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #99 Gepost op: 9 februari 2018, 22:36:01
Het lijkt alsof dit geen korte storing is die een storingsmonteur even oplost. De lift is al meerdere dagen kapot, dan zullen ze wel op een onderdeel aan het wachten zijn of iets dergelijks. Het probleem is dan niet dat er geen monteur beschikbaar is.