Tachograaf bij handelaarskenteken

Auteur Topic: Tachograaf bij handelaarskenteken  (gelezen 4215 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Gepost op: 28 september 2015, 10:00:42
Even een vraagje voor diegene die wat meer weten over de tachograaf controle dan ik.

Kreeg laatst een vraag van een chauffeur welke veel bedrijfsmatig met een handelaarskenteken rijd op de vrachtwagen of hij dan ook de tachograaf moest gebruiken. Nu kom ik uit bij de europese verordening over de tachograaf voor de vrijstellingen uit op art 3 lid g:
Citaat
voertuigen die op de weg worden beproefd met het oog op de technische ontwikkeling, reparatie of onderhoud, en nieuwe of vernieuwde voertuigen die nog niet in gebruik zijn genomen;
Nu lees ik hier dus dat je voor de proefrit of van fabriek naar handelaar mag rijden met handelaarskenteken zonder de tacho te gebruiken. Geld dit dan ook wanneer er op een andere manier met de handelaarskenteken gereden word? Dus van garage/handelaar naar garage/handelaar?

En dan nog even een vraag puur voor mijzelf. Stel je komt er bij de controle achter dat het handelaarskenteken onterecht gevoerd word, vervalt dan ook gelijk deze vrijstelling?


Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #1 Gepost op: 28 september 2015, 10:06:07
Moet bij commercieel/beroepsmatig vervoer. Als ik die vrachtwagen huur om mijn huisraad te verhuizen mag ik ook zonder tacho rijden.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #2 Gepost op: 28 september 2015, 22:59:02
Citaat van: CopVR3 link=msg=1375661 date=1443427567
Moet bij commercieel/beroepsmatig vervoer. Als ik die vrachtwagen huur om mijn huisraad te verhuizen mag ik ook zonder tacho rijden.
Dat snap ik, echter als jij voor een handels/garage onderneming werkt in de branche zware motorvoertuigen dan kan het zijn dat jij dus beroepsmatig met een handelaarskenteken rijd. Dat een monteur ermee rijd na een reparatie, of dat de auto van de fabriek naar handelsplaats word gereden met een handelaarskenteken, dat word al geregeld in de verordening (zie mijn vorige bericht). Mijn vraag gaat echter om dat er gereden word met een handelaarskenteken die niet expliciet genoemd word in de verordening. Dan noem ik even als voorbeeld: van onderneming naar keuringsstation, van onderneming naar onderneming. Mag er dan ook zonder tachograafmeting gereden worden?
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #3 Gepost op: 29 september 2015, 10:44:15
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1375821 date=1443473942
Mijn vraag gaat echter om dat er gereden word met een handelaarskenteken die niet expliciet genoemd word in de verordening. Dan noem ik even als voorbeeld: van onderneming naar keuringsstation, van onderneming naar onderneming. Mag er dan ook zonder tachograafmeting gereden worden?

Als ik op de site van de Inspectie Leefomgeving en Transport kijk, dan mag het niet. Daar staat namelijk de door jou aangehaalde vrijstelling, met daarbij een korte uitleg:

"voertuigen die op de weg worden beproefd met het oog op de technische ontwikkeling, reparatie of onderhoud, en nieuwe of vernieuwde voertuigen die nog niet in gebruik zijn genomen. Het brengen en halen van voertuigen voor reparatie valt hier dus niet onder, wel de proefritten die een monteur met een voertuig maakt"

https://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/bus/chauffeurs/wet_en_regelgeving/digitale_tachograaf/registratie_rij_en_rusttijden_door_een_tachograaf/


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2016, 06:42:28
Of het wettelijk is toegestaan ga ik niet over beginnen omdat ik dat niet weet.  Wat ik wél weet, is dat monteurs normaal gesproken een eigen digipas hebben, de monteurspas. Een monteur zal dus tijdens proef ritten, verplaatsen van een voertuig van werkplaats naar werkplaats etc, dus gewoon zijn monteurkaart moeten gebruiken.

Je voorkomt hiermee dat er bij een controle ongeregistreerde kilometers zijn.