Gezocht: Uitdagende casussen voor EHBO'ers

Auteur Topic: Gezocht: Uitdagende casussen voor EHBO'ers  (gelezen 10499 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

marisveldkat

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Gepost op: 29 september 2015, 16:00:13
Ik ben op zoek naar uitdagende casussen voor de herhaling / competentietesten van EHBO'ers.
Elk jaar moeten binnen onze vereniging 120 EHBO'ers op herhaling komen en daarom is (enkele jaren geleden) gekozen voor competentietesten. Met twee casussen (waarvan één in ieder geval reanimatie bevat) worden beoordeeld of de EHBO'er competent is.
We hebben een gemengde groep, sommige hebben net een EHBO (een half jaar max.) en andere al jaren. Wij moeten dus casussen hebben die voor iedereen goed te doen zijn of die voor een lotus makkelijk uitdagender zijn te spelen.
Wie kan mij helpen aan een uitdagende casus?

Natuurlijk heb ik ook al op de andere topics gekeken wat er langs komt, maar die zijn voornamelijk 'ambulance-gericht'.




ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 29 september 2015, 16:28:16
Leuke casussen zijn gevallen waarbij je met meerdere dingen rekening moet houden. Bijvoorbeeld:
Houthakker zaagt met kettingzaag in zijn eigen onderbeen.
Erkent de EHBO'er het gevaar van de zaag die er nog ligt? Hoe wordt de bloeding opgelost, houdt de EHBO'er rekening met mogelijke botbreuk en mogelijke shock als gevolg van bloed verlies?

Ontploffing van de geiser in de keuken. Twee slachtoffers. Slachtoffer A heeft zichtbare eerste en tweede graads brandwonden op bovenlijf en armen. Niet in het gezicht. Dit slachtoffer is ernstig in paniek. Slachtoffer B heeft minder zichtbare brandwonden misschien wat eerste graads, wel wat roet langs neus en mond. Vanzelfsprekend gaat A alle aandacht claimen van je EHBO'ers, maar herkennen ze het inhalatietrauma van B en hoe gaan ze er mee om zodra hij na een minuut of twee verminderd bewustzijn heeft en enkele minuten later volledig bewusteloos raakt. Denken ze ook aan het dichtdraaien van het gas?

Glazenwassers van ladder gevallen. Twee glazenwassers zijn vanaf 2 hoog van een ladder gevallen. 1 is aanspreekbaar, geen grote zichtbare letsels. Natuurlijk wel risico op cwk letsel. Tweede slachtoffer ligt onder een ladder en heeft zijn been gebroken. Heel vervelend is dat dat been wel klem zit in de ladder.

Kind eet doosje paracetamol leeg, moeder ernstig in paniek.

Oude man rijdt fietser aan, fietser kun je diverse verwondingen geven, oude man krijgt door de schrik een hartinfarct terwijl je EHBO'ers met de fietser bezig zijn. Hij blijft wel gewoon aanspreekbaar mits de EHBO'ers het goed herkennen en 112 bellen. Herkennen ze het niet dan maak je hier na enkele minuten de reanimatie casus van (zorg dat ze de pop niet zien liggen). Houden ze ook rekening met eventueel verkeer en omstanders die mogelijk op de weg gaan staan kijken? Ook interessant of ze er aan denken dat het weer koud wordt buiten dus de fietser mogelijk afkoelt.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #2 Gepost op: 29 september 2015, 16:30:28
HET (hoog energetisch trauma), casus met val van hoogte/cwk letsel (centrale wervelkolom letsel).
Verbranding lichaamsdeel x.
Hevige bloeding.
Onwel/bewusteloos. Buik/rug stabiel leggen van so.

Dat zijn toch wel de standaard competentie gerichte handelingen die terugkomen.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #3 Gepost op: 29 september 2015, 17:03:42
De gewone reanimatie oefening zou ik er los bij doen. Die pop verraad toch onmiddellijk wat de casus is. Je kunt het immers toch niet realistisch in scene zetten met die pop, er is geen gasping, onderliggende andere letsels zijn ook niet meer belangrijk op dat moment. (ze hebben toch geen invloed op de handelingen). Je zou iets net gevaarzetting kunnen doen.

Andere uitdagendere casus voor je ervaren EHBO'ers zou je een zwangere vrouw bewusteloos kunnen laten worden in een van je casussen. Bijvoorbeeld slachtoffer B bij de geiser casus of de moeder in het paracetamol verhaal.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #4 Gepost op: 29 september 2015, 21:32:26
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1375918 date=1443539022
De gewone reanimatie oefening zou ik er los bij doen. Die pop verraad toch onmiddellijk wat de casus is. Je kunt het immers toch niet realistisch in scene zetten met die pop, er is geen gasping, onderliggende andere letsels zijn ook niet meer belangrijk op dat moment. (ze hebben toch geen invloed op de handelingen). Je zou iets net gevaarzetting kunnen doen.

Andere uitdagendere casus voor je ervaren EHBO'ers zou je een zwangere vrouw bewusteloos kunnen laten worden in een van je casussen. Bijvoorbeeld slachtoffer B bij de geiser casus of de moeder in het paracetamol verhaal.
Ik ben benieuwd waar jij je lessen hebt gevolgd  
Ik heb zo'n vermoeden dat ik wel weet waar  098uo.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #5 Gepost op: 29 september 2015, 21:36:36
Citaat van: Vider link=msg=1375959 date=1443555146
Ik ben benieuwd waar jij je lessen hebt gevolgd  
Ik heb zo'n vermoeden dat ik wel weet waar  098uo.

Ik mis die lessen wel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #6 Gepost op: 29 september 2015, 22:07:47
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1375914 date=1443537028
cwk letsel (centrale wervelkolom).

Cervicale wervelkolom ;)


marisveldkat

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #7 Gepost op: 30 september 2015, 10:26:52
Allen bedankt voor jullie input.

CWK letsel hebben we nu 2 jaar achter elkaar gedaan ivm introductie van de handgreep van Zäch binnen de Eerste Hulp. Oa met val van paard.

De inzet van een zwangere vrouw is een hele goeie. Inname van teveel paracetamol is volgens het OK 'simpel': 112 bellen en meldkamer volgen. Zelf niets doen. Icm moeder natuurlijk wel heel veel geruststellen.

De geiser-casus hebben we vorig jaar gedaan (butaan)gasontploffing. Bijkomend letsel was gehoorschade, waardoor contact met SO moeilijk was. Hoe lossen ze het op? We hebben de raarste dingen gezien...

Oude man en houthakker-casussen zijn zeker leuke casussen om daar eens aan te zitten...

Wat ik vooral lastig vindt: wanneer is iets 'te makkelijk of te moeilijk'? Hiermee moet je natuurlijk heel goed je beginsituatie weten (wat kennen en kunnen de EHBO'ers). Je moet er vanuit gaan dat ze minimaal de standaardhandeling uit het HOK (Het Oranje Kruis boekje) kennen. Maar dat valt soms vies tegen, ik heb gisteravond dingen gezien... Daar schaam je je gewoon voor...
- Verstuiking: niet koelen, niet hoog leggen, drukverband zonder synthetische watten, halverwege de voet starten of net boven de enkel stoppen...


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #8 Gepost op: 30 september 2015, 10:44:19
Begin eens met een simpele paniekaanval, dan zie je snel genoeg of iemand het in de vingers heeft of niet ;)


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #9 Gepost op: 3 oktober 2015, 19:43:03
Discussie over manuele fixatie naar eigen topic http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=93678.0