Politie Noodhulp Voertuigen

Auteur Topic: Politie Noodhulp Voertuigen  (gelezen 1257296 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #600 Gepost op: 12 januari 2006, 18:12:35
en nog twee.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


FirePol

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,371
Reactie #601 Gepost op: 12 januari 2006, 18:27:02
kennen ze daar de ledbalk nog niets ???

Het is welis waar geen ledbalk maar wel twee blauwe draailampen met led verlichting




de modelbouwer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Reactie #602 Gepost op: 12 januari 2006, 18:30:53
Rick

ik weet niet beter dan dat dit een reddingsdienst is, die uitgevoerd word door politiepersoneel. het voertuig staat gewoon bij de brandweer in de kazerne. maar in New York heeft de politie ook een reddingsdienst met eigen hulpverleningsvoertuigen. op een van de vliegvelden van New York word zelfs de luchthavenbrandweer uitgevoerd door de politie. deze crashtenders zijn zelfs wit met opschrift police. er is een website waarop een hele hoop voertuigen van de New Yorkse politie staan. trouwens vroeger waren hierin Nederland ook brandweerkorpsen die deel uitmaakte van de plaatselijke politie. o.a. Delft, den Haag en Heerlen waren toendertijd bekende politie-brandweerkorpsen. na de oorlog was dit over, misschien had dat te maken met het feit dat het Duitse systeem ook gegrond was op een politie-brandweerkorps. maar ook in Engeland had je politie-brandweerkorpsen. 

Louis en Rick,

De politie-brandweer in Den Haag is juist door de duitse bezetter opgeheven, vanwege een wanprestatie tijdens een brand. Volgens de bezetter had de politie-brandweer het blussen van een brand aan het Lange Voorhout anders aan moeten pakken. Dit resulteerde er in dat de politie-brandweer per 3 maart 1941 was opgeheven en dat de brandweer weer een eigen organisatie was. Overigens viel de brandweer in Duitsland in die tijd onder verantwoording hetzelfde ministerie als de politie, maar bij mijn weten bestond de brandweer niet uit voor de gelegenheid in dienst zijnde politiemensen zoals in Den Haag, Delft, Rijswijk (ZH) en vele andere plaatsen in Nederland. Maar dit dwaalt wel erg af van dit onderwerp. Anders maar een nieuw topic als er meer belangstelling voor is!

Jeroen


N9213Q

  • Gast
Reactie #603 Gepost op: 12 januari 2006, 20:55:02
Het is welis waar geen ledbalk maar wel twee blauwe draailampen met led verlichting




Hier een closeuppie van de pit:  :o



Feuerteufel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 476
Reactie #604 Gepost op: 12 januari 2006, 21:25:08
Louis en Rick,

....................... Overigens viel de brandweer in Duitsland in die tijd onder verantwoording hetzelfde ministerie als de politie, maar bij mijn weten bestond de brandweer niet uit voor de gelegenheid in dienst zijnde politiemensen zoals in Den Haag, Delft, Rijswijk (ZH) en vele andere plaatsen in Nederland. ...............................

Jeroen

Er was tijdens de WO2 in Duitsland inderdaad een zg. Löschpolizei. Deze hadden ook groene voertuigen.

Ik heb gelijk maar een voorbeeld uit mijn archief gehaald. Het betreft hier een Magirus F 145 uit 1940 met een 26 meter ladder van Magirus. Het voertuig is nu in het bezit van de  Feuerwehr Obersalzberg in de deelstaat Beieren (Bayern)



Groetjes

Aaldert


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #605 Gepost op: 13 januari 2006, 18:57:03
Er was tijdens de WO2 in Duitsland inderdaad een zg. Löschpolizei. Deze hadden ook groene voertuigen.

Ik heb gelijk maar een voorbeeld uit mijn archief gehaald. Het betreft hier een Magirus F 145 uit 1940 met een 26 meter ladder van Magirus. Het voertuig is nu in het bezit van de  Feuerwehr Obersalzberg in de deelstaat Beieren (Bayern)


Groetjes

Aaldert

het onderbrengen van de brandweer bij de politie in Duitsland is ingegaan in 1938. toen is door de toen aan de macht zijnde Nazi's het gehele brandweerapparaat ondergebracht bij de ordungpolizei. daarnaast werd er een Feuerschutzpolizei opgericht. een soort van staatsbrandweerdienst die door het gehele land inzetbaar was. daarnaast waren ze verantwoordelijk voor de brandbestrijding van grote industrieen en later tijdens de oorlogsjaren ook voor objecten in de bezetten landen. ook in Nederland zijn enkele eenheden ingezet. deze orginisatie heeft ook een aantal zaken geregeld. zo als standaard voertuigen, opleidingen, het regio systeem en het bekende manier van brandbestrijding met een 10 mans bezetting op een autospuit. veel van de ontwikkelde zaken zijn voort gekomen uit het in 1936 opgerichte brandweerdienst van de RLM (Duitse luchtvaartdienst). dit is in het kort hoe het een beetje in elkaar zat in Duitsland met de zgn. politiebrandweer.
In Nederland lag dit grote deels anders. hier had de politie in sommige steden in de vorige eeuw al een brandweertaak. ook was vaak de brandspuit opgeslagen in dezelfde bergruimte als waar de plaatselijke veldwachter zijn gevangenishok had. maar zo als Jeroen al aangaf dit is een onderwerp opzicht en misschien de moeite waard om hierover een aparte topic te beginen als men hierin interesse heeft.   
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Feuerwehr

  • Gast
Reactie #606 Gepost op: 14 januari 2006, 13:04:47
ik vind de nieuwe peugot toch wel erg mooi van onze belgische vrienden
groeten,
rinus





Weet iemand bij welk onderdeel van de Federale Politie deze peugot's actief zijn? WPR, DAR, ... ?

Mvg,

Feuerwehr.


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #607 Gepost op: 15 januari 2006, 19:24:07
een voormalige rescuetruck van de brandweer van West Palm Beach. deze Freightliner FL60 met Wheeled Coach opbouw uit 1996 is sinds 2005 van de Florida highway patrol en gestationeerd in West Palm Beach. foto van kennis en medehobbyist Dennis Wetherhold

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #608 Gepost op: 15 januari 2006, 20:14:15
die heb ik zien rijden in Miami met toeters en bellen 8) 8) 8)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


FirePol

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,371
Reactie #609 Gepost op: 22 januari 2006, 20:39:25
Zie hier de nieuwe aanwinst voor de Luchtvaartpolitie te schiphol



Dit zou ik nou ook wel als dienst voertuigen willen hebben

 ;D ;D