Is Nederland voorbereid op (terroristische) aanslagen?

Auteur Topic: Is Nederland voorbereid op (terroristische) aanslagen?  (gelezen 77573 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

ES EL

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #110 Gepost op: 15 februari 2016, 20:43:10
Citaat van: René van der Helm link=msg=1406765 date=1455565171
Een verpleegkundige die voor informatie naar een lokale EHBO vereniging gaat?  :D

tja, ik snap dat het idioot klinkt hoor, maar waar kan ik anders terecht voor een bijscholing op dit gebied?
ik heb nog nooit met een tourniquet hoeven werken....


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #111 Gepost op: 15 februari 2016, 20:50:23
Idioot klinkt heel zwaar maar ik vraag me wel af of je dit moet doen. De kans om, als leek, betrokken te raken bij een aanslag is gelukkig niet heel groot. Je kunt je beter focussen op reguliere hulpverlening. Als je bij zo'n aanslag komt moet je dan oog hebben voor je eigen veiligheid en catastrofale bloedingen.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


ES EL

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #112 Gepost op: 15 februari 2016, 21:22:24
Dat is ook weer zo.
Je kan ook niet overal op voorbereid zijn.
Anders moet ik ook een brandblusser en een AED in mijn tas meenemen... 0098


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #113 Gepost op: 15 februari 2016, 22:53:35
Citaat van: AureliusM link=msg=1406762 date=1455564996
Heel goed plan! Maar hoe gaat zoiets in werk? Moeten brandweerlui en ambulancebroeders dan met vesten gaan lopen bij zo'n zwaar incident (serieuze vraag)

In meerdere landen moeten ze dat inderdaad omdat politiemensen in die landen liever ook de andere kant op zouden rennen maar weten dat het niet kan en de burgers op ze rekenen. De politie kan het niet alleen, zij zouden dan de terroristen moeten uitschakelen en gelijkertijd ook de levensbedreigend gewond geraakte burgers moeten behandelen en in veiligheid brengen.

In landen waar men dit systeem gebruikt zijn ambulance- en brandweerpersoneel getraind voor deze taak en beschikken over goede persoonlijke bescherming.

Oefening in Londen, politie- en ambulancepersoneel in actie. Aan de opschriften op de rug is te zien van welke dienst/eenheid de hulpverleners zijn:

https://www.youtube.com/watch?v=ubjhsCWXTPU

De brandweer in actie (rode kleding):

https://www.youtube.com/watch?v=TmHQEHtzJKM


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #114 Gepost op: 15 februari 2016, 22:59:20
Citaat van: CM link=msg=1406770 date=1455565823
Idioot klinkt heel zwaar maar ik vraag me wel af of je dit moet doen. De kans om, als leek, betrokken te raken bij een aanslag is gelukkig niet heel groot. Je kunt je beter focussen op reguliere hulpverlening. Als je bij zo'n aanslag komt moet je dan oog hebben voor je eigen veiligheid en catastrofale bloedingen.

In meerdere landen is het normaal dat de overheid niemand zegt te vluchten maar elkaar te helpen. De meeste levens zijn te redden door omstanders en mensen in de directe omgeving die met handen, jassen, etc catastrofale bloedingen dichtdrukken of een tourniquet (mits ze er over beschikken) aanleggen.

Citaat
WASHINGTON—The White House is pushing to make tourniquets as commonplace as heart defibrillators in U.S. schools, stadiums, airports, malls and other public places, to reduce fatalities from mass shootings and terror bombings.

http://www.wsj.com/articles/tourniquet-use-urged-in-public-safety-push-1447954102


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #115 Gepost op: 15 februari 2016, 23:14:48
Citaat van: AureliusM link=msg=1406762 date=1455564996
Heel goed plan! Maar hoe gaat zoiets in werk? Moeten brandweerlui en ambulancebroeders dan met vesten gaan lopen bij zo'n zwaar incident (serieuze vraag)

Het is tijdens dit soort inzetten niet ondenkbeeldig dat terroristen zich niet over willen geven aan politie en besluiten om de strijd aan te gaan met politie (automatische wapens, handgranaten, bomvesten, enz). Je bent als politieman/-vrouw ook beter af met ambulancepersoneel dichtbij je in buurt i.p.v. op grote afstand ergens achter het lintje in veilig gebied.

Als terroristen zich verplaatsen zoals in Parijs krijg je al vrij snel een hele grote hot-/warm zone. In Nederland zal het zorgen dat de politiemensen zich steeds verder weg bevinden van de wachtende ambulanceverpleegkundigen.

Je mag je zelfs afvragen of het veilige gebied wel echt veilig gebied is al een stad 'under attack' is omdat je rekening moet houden met meerdere aanslagen. Het kan dat terroristen besluiten om na de eerste aanslag een tweede aanslag uit te voeren met de wachtende brandweer en ambulanceteams op de opstelplaatsen als doelwit. In landen zoals Nederland zijn deze hulpverleners erg kwetsbaar omdat ze niet beschikken over kogelwerende kleding. Terroristen schakelen dan relatief simpel cruciale systemen uit waardoor de ellende nog groter zal worden.

Ik vind dat als je een Nationaal terreurcoordinator in het leven roept met een deftig kantoor en leger ambtenaren je ook moet zorgen dat terreur niet alleen gebabbel van en voor politici en bestuurders is maar dat de hulpverleningsdiensten er ook klaar voor moeten zijn om maximaal aantal levens van gewonde burgers na een aanslag te kunnen redden.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #116 Gepost op: 16 februari 2016, 08:50:48
Als het erop aankomt zullen we een groot beroep moeten doen op de burger. Wij gaan het niet redden zoals het hier momenteel ingericht is. Ik vind het enerzijds een geruststellende gedachte dat we ergens op een veilige plek wachten. Echter, Oma heeft gelijk. Waar is nou werkelijk veilig in een "city under attack". Ook zie ik de nadelen van het steeds verder verwijderd raken van de politie collega's. Dat is met name in hun nadeel.

Dit zijn complexe vraagstukken waar je als hulpverlener nooit wenst terecht te komen. Het meest beangstigende is dat de beleidsmakers lijken te denken dat het niet zo'n vaart zal lopen. Een voorbeeld: mijn regio heeft ervoor gekozen voor extra paraatheid ten tijden van een aanslag op basis van vrijwilligheid. Ze sturen een sms bericht en de mensen komen vanzelf, denken ze.  Ik betwijfel het. Noem mij maar een watje maar ik zou er twee keer over nadenken voordat ik ging. Het is tenslotte vrijwillige deelname. De tijd zal dan ook komen dat mijn hypothese op de proef wordt gesteld.Het is niet een kwestie van of we doelwit zullen worden maar wanneer.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #117 Gepost op: 16 februari 2016, 10:11:01
Citaat van: CM link=msg=1406813 date=1455609048
Een voorbeeld: mijn regio heeft ervoor gekozen voor extra paraatheid ten tijden van een aanslag op basis van vrijwilligheid. Ze sturen een sms bericht en de mensen komen vanzelf, denken ze.  Ik betwijfel het. Noem mij maar een watje maar ik zou er twee keer over nadenken voordat ik ging. Het is tenslotte vrijwillige deelname. De tijd zal dan ook komen dat mijn hypothese op de proef wordt gesteld.Het is niet een kwestie van of we doelwit zullen worden maar wanneer.

Bij ons zijn er tijdens de invoering van dit systeem ook een aantal wetten gewijzigd, o.a. wet- en regelgeving voor brandweer- en ambulancepersoneel. Bepalingen aangaande plichtsverzuim tijdens terreuraanslagen zijn gelijk getrokken aan wetgeving voor militair en politiepersoneel. Ik neem aan dat Nederlandse agenten ook gestraft worden als ze bij terreur weigeren op te treden omdat ze graag heelhuids thuis wil komen. Het is dan vreemd als andere belangrijke hulpdiensten wel op vrijwillige basis mogen besluiten dat ze even een keertje niet meedoen.

Eigen veiligheid bestaat ook niet bij dit gezamelijk optreden tijdens aanslagen; missie- en teambelang wel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #118 Gepost op: 16 februari 2016, 10:19:51

















CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #119 Gepost op: 16 februari 2016, 11:07:50
Citaat van: oma link=msg=1406823 date=1455613861
Bij ons zijn er tijdens de invoering van dit systeem ook een aantal wetten gewijzigd, o.a. wet- en regelgeving voor brandweer- en ambulancepersoneel. Bepalingen aangaande plichtsverzuim tijdens terreuraanslagen zijn gelijk getrokken aan wetgeving voor militair en politiepersoneel. Ik neem aan dat Nederlandse agenten ook gestraft worden als ze bij terreur weigeren op te treden omdat ze graag heelhuids thuis wil komen. Het is dan vreemd als andere belangrijke hulpdiensten wel op vrijwillige basis mogen besluiten dat ze even een keertje niet meedoen.

Eigen veiligheid bestaat ook niet bij dit gezamelijk optreden tijdens aanslagen; missie- en teambelang wel.

Ik zou ook strafmaatregelen verwachten als ik tijdens mijn parate dienst zou weigeren. Ik noem het ook bewust een hypothese want het is geenszins zeker dat ik weg zou blijven bij een dringende oproep. Ik blijf het wel verwonderlijk vinden dat inzet plaats zal vinden op basis van vrijwilligheid. En waarom? Omdat de beleidsmakers niet bereid zijn om te investeren in terrorisme bestrijding. In dit geval door geen piketvergoeding toe te kennen voor beschikbaarheid maar eigenlijk ook over de hele linie. Begin al bij de mate waarin wij worden geschoold en getraind in dit onderwerp. De laatste keer dat ik meedeed aan een grote oefening was het een ontruiming van een bejaardentehuis geweest. Allemaal heel plausibel, natuurlijk, maar geen voorbereiding op een aanslag.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon