Is Nederland voorbereid op (terroristische) aanslagen?

Auteur Topic: Is Nederland voorbereid op (terroristische) aanslagen?  (gelezen 77125 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #80 Gepost op: 12 februari 2016, 11:29:30
Citaat van: ES EL link=msg=1405964 date=1455272245
Misschien minder opvallende (alleen met een rood kruis er op o.i.d.), extra verstevigde / ingemetselde kasten die open gemaakt kunnen worden met een pasje. Dit pasje verstekken aan geregistreerde hulpverleners (bijvoorbeeld via HartslagNU of helplevensredden.nl).
Daarnaast de huidige methode met code voor overige burgers.

Dat is niet wat ik bedoel:

Voorbeeld: Zaterdagmiddag 17.00 uur bomexplosie op Leidseplein in Amsterdam. Veel bloedende slachtoffers op de grond en veel omstanders in directe omgeving.

Hoe zorg je dat die omstanders op dit tijdstip en deze lokatie kunnen beschikken over het maximaal aantal tourniquets waardoor ze in staat zijn levens te redden voor de eerste hulpverleners ter plaatse komen.

Bij bomaanslagen zijn er ontzettend veel levens te redden in die eerste minuten door burgers. Levens die niet te redden zijn door hulpverleners zelfs niet in landen waar er binnen enkele minuten al veel politiemensen en ambulanceteams ter plaatse kunnen zijn.


helm

  • Gast
Reactie #81 Gepost op: 12 februari 2016, 18:00:35
Citaat van: oma link=msg=1405962 date=1455271710
Ik vind zelf dat AED en tourniquets/hemostatische verbanden aan elkaar gelijk staan. Het is belangrijk dat deze middelen actief gepromoot worden en beschikbaar zijn omdat iedereen met deze middelen in staat is levens te redden.

En chest seals.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #82 Gepost op: 12 februari 2016, 18:15:01
Citaat van: René van der Helm link=msg=1406062 date=1455296435
En chest seals.

Inderdaad.


ES EL

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #83 Gepost op: 12 februari 2016, 19:31:03
Ik denk dat er wellicht (burger)hulpverleners in de buurt zijn (zoals bij hartslagNU etc.) die mogelijk die zaken kunnen verstrekken aan leken vanuit een dergelijke kast op risico locaties met veel personen (openbaar vervoer etc).
En minder opvallend zodat er niet direct associaties zijn dat je in een potentieel rampgebied zit...
Tis maar een wild idee hoor,,, geen idee of het praktisch is...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #84 Gepost op: 13 februari 2016, 06:35:14
Citaat van: ES EL link=msg=1406075 date=1455301863
Ik denk dat er wellicht (burger)hulpverleners in de buurt zijn (zoals bij hartslagNU etc.) die mogelijk die zaken kunnen verstrekken aan leken vanuit een dergelijke kast op risico locaties met veel personen (openbaar vervoer etc).
En minder opvallend zodat er niet direct associaties zijn dat je in een potentieel rampgebied zit...
Tis maar een wild idee hoor,,, geen idee of het praktisch is...

De insteek is maximaal gebruik maken van omstanders in de eerste minuten na de aanslag. Het gaat dus niet om getrainde EHBO-ers, burgerhulpverleners die opgeroepen moet worden (dispatched) en de professionele hulpdiensten.

In de USA heeft de president besloten om zo veel mogelijk tourniquets beschikbaar te maken. De gedachte is als burgers een tourniquet bij zich dragen heb je bij een aanslag altijd veel tourniquets in de buurt. De omstanders moeten niet vluchten maar de gewonden op de plek van de aanslag het leven redden.

Citaat
The overarching principle of the Hartford Consensus is that in intentional mass-casualty and active shooter events, no one should die from uncontrolled bleeding. An acronym to summarize the necessary response is THREAT:

Threat suppression
Hemorrhage control
Rapid Extrication to safety
Assessment by medical providers
Transport to definitive care

The Hartford Consensus calls for a seamless, integrated response system that includes the public, law enforcement, EMS/fire/rescue, and definitive care to employ the THREAT response in a comprehensive and expeditious manner.

Three levels of responders

There are different levels of responders in an intentional mass-casualty or active shooter event:

Immediate responders: The individuals who are present at the scene who can immediately control bleeding with their hands and equipment that may be available
Professional first responders: Prehospital responders at the scene who have the appropriate equipment and training
Trauma professionals: Health care professionals in hospitals with all of the necessary equipment and skill to provide definitive care

Bron: American College of Surgeons - Hartford Consensus III


ES EL

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #85 Gepost op: 13 februari 2016, 09:49:41
Ik snap het.
Ik vraag me af of dit in nederland zou kunnen?
Als zelfs de AED's al van de muur gejat worden...
Worden die tourniquets dan aan alle burgers verstrekt o.i.d.?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #86 Gepost op: 13 februari 2016, 11:57:21
Citaat van: ES EL link=msg=1406182 date=1455353381
Ik snap het.
Ik vraag me af of dit in nederland zou kunnen?
Als zelfs de AED's al van de muur gejat worden...
Worden die tourniquets dan aan alle burgers verstrekt o.i.d.?

Ik zou niet weten waarom dat in NL niet zou kunnen. Nederland is niet veel crimineler dan de VS.

Ik vind het zinvol dat tourniquets verstrekt zouden worden. Het hoeft ook niet alles te kosten en de zorgverzekeraars kunnen ook een grote rol spelen omdat de vervolgschade ook beperkt zou kunnen worden.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #87 Gepost op: 13 februari 2016, 15:13:44
Citaat van: ES EL link=msg=1406182 date=1455353381
Ik snap het.
Ik vraag me af of dit in nederland zou kunnen?
Als zelfs de AED's al van de muur gejat worden...
Worden die tourniquets dan aan alle burgers verstrekt o.i.d.?

Een AED kost €1000+ een CAT ongeveer €30,- ik weet niet of diefstal zo een groot probleem zal zijn?

Tourniquets verplicht opnemen in inhoud van autoverbandtrommel en EHBO koffers in bedrijven/winkels is een goede start. Dan gaat de prijs per stuk ook al fors omlaag denk ik zo en verlopen doen ze niet.

Je kunt een tas met tourniquets onder een drone hangen maar daar heb je binnen niks aan, er is toch een responsetijd en je bent afhankelijk van weersomstandigheden.

De ideale oplossing is natuurlijk dat iedereen z'n eigen tourniquet bij heeft, maar dan moet er een flinke voorlichtingscampagne komen en de tourniquets waarschijnlijk gratis door de overheid beschikbaar worden gemaakt.

De kans dat ik ooit een tq nodig heb lijkt me in ieder geval groter dan jodiumtabletten (die al wel gratis worden verstrekt).
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


ES EL

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #88 Gepost op: 13 februari 2016, 18:55:59
Ik vind €30,- IDD wel aardig aan de prijs.
Wie weet in hoeverre de overheid met dit soort zaken bezig is?


ES EL

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #89 Gepost op: 13 februari 2016, 22:43:31
Wat is een goed adres om een cat te kopen?