Bananba opleiding intensieve zorgen en spoed

Auteur Topic: Bananba opleiding intensieve zorgen en spoed  (gelezen 7492 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #10 Gepost op: 9 januari 2016, 17:57:08
Citaat van: senseihomer link=msg=1398536 date=1452347497
Hier onder kun je informatie over de opleidingen vinden, er zijn diverse instellingen die deze opleiding aanbieden en er is verschil in kwaliteits niveau van de opleiding (zoals ik begreep)

https://www.ucll.be/studeren/studeren-op-ucll/verder-studeren/bachelor-na-bachelor-intensieve-zorg-en-spoedgevallenzorg
https://www.ap.be/gezondheid-en-welzijn/opleidingen/banaba-intensieve-zorg-en-spoedgevallenzorg

Het is in zoverre te vergelijken met de BMH dat het specifiek gericht is op de acute en intensieve zorg. Alleen het verschil is dat dit een  post-HBO opleiding is (Banaba= Bachelor na Bachelor) en specifiek toegankelijk voor alleen verpleegkundigen

Het lijkt me een reuze interessante opleiding met veel toekomst mogelijkheden

Ziet er gelikt uit, ik hoop alleen voor je/jullie dat de nederlandse werkgevers er ook op zitten te wachten. Ik denk persoonlijk dat zij altijd de voorkeur zullen geven aan de reguliere SEH verpleegkundige opleiding of hun zelf opgeleide leerlingen...


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #11 Gepost op: 9 januari 2016, 19:08:37
zou goed kunnen dat ze de voorkeur geven aan Nederlands opgeleide SEH verpleegkundigen, maar er is een duidelijk tekort aan Nederlandse SEH verpleegkundigen

Van de contactpersonen van zowel de SEH en Ambulancedienst hoor ik positieve geluiden aangaande werkgelegenheid en kansen om de opleiding tot ambulanceverpleegkundige te kunnen volgen

persoonlijk ben ik nu aan het solliciteren bij zowel het Universitair ziekenhuis in Brussel en Leuven, voorkeur is voor mensen met de Banaba opleiding, maar met voldoende (relevante) werkervaring is het niet altijd noodzakelijk

Wanneer je deze opleiding af hebt gerond, is het geen enkel probleem om aan het werk te komen in Belgie ivm veel vraag (en verwachting tot nog meer tekorten (en evt. Nederland).

 Wat ik zelf een bijkomend voordeel van België vindt, is dat aan de functie op de Spoed er ook diensten op de MUG dienst gekoppeld zijn (Belgische vorm van ons MMT) en naast de MUG diensten ook in de vorm van PIT teams (prehospitaal interventie team); vergelijkbaar met de functie van Nederlandse ambulanceverpleegkundige zeg maar


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #12 Gepost op: 9 januari 2016, 19:21:15
In principe komt het theoretisch deel van de Banaba opleiding overeen met de Nederlandse opleiding. Het verschil (waarom het niet CZO erkend kan worden) is in de praktijk uren.

In de Banaba opleiding is deze 450 tegen 1200 in Nederland, al zijn er wel geluiden hoorbaar om de 450 op te hogen naar 600

Maar er is een duidelijk verschil.

Vraag me dan wel af of er dan ook een wezenlijk verschil in kwaliteit zit in een Nederlandse SEH verpleegkundige en een Belgische SEH verpleegkundige, tgv van het verschil in praktijk uren


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #13 Gepost op: 9 januari 2016, 20:00:41
Citaat van: senseihomer link=msg=1398591 date=1452363675
In principe komt het theoretisch deel van de Banaba opleiding overeen met de Nederlandse opleiding. Het verschil (waarom het niet CZO erkend kan worden) is in de praktijk uren.

In de Banaba opleiding is deze 450 tegen 1200 in Nederland, al zijn er wel geluiden hoorbaar om de 450 op te hogen naar 600

Maar er is een duidelijk verschil.

Vraag me dan wel af of er dan ook een wezenlijk verschil in kwaliteit zit in een Nederlandse SEH verpleegkundige en een Belgische SEH verpleegkundige, tgv van het verschil in praktijk uren

Ik heb zelf een langer voorwerktraject gehad dan andere leerlingen (opleiding was niet vol genoeg dus werd half jaar uitgesteld) en daarin merk je al wel verschil. Laats staan 450 of 1200 uur (of 1865 zoals het bij ons allemaal daadwerkelijk is geworden)


Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Reactie #14 Gepost op: 9 januari 2016, 20:26:59
Citaat van: senseihomer link=msg=1397413 date=1452031574
Ik denk dat ik in Antwerpen de opleiding ga volgen, en op de site staat dat je vanaf februari 2016 je kunt voor inschrijven en vanaf juni 2016 definitief.

Dus kan me niet voorstellen dat de opleiding dan niet door zal gaan
Ik vond het ook raar en denk dat het ook een te snelle reactie was van de leerkrachten van een andere banaba opleiding in Hasselt.

Ps Waar in Antwerpen wil je het volgen? In Turnhout en Lier kun je het normaal doen op 1 jaar en Mechelen op 2 jaar.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #15 Gepost op: 9 januari 2016, 20:50:11
Citaat
Ik heb zelf een langer voorwerktraject gehad dan andere leerlingen (opleiding was niet vol genoeg dus werd half jaar uitgesteld) en daarin merk je al wel verschil. Laats staan 450 of 1200 uur (of 1865 zoals het bij ons allemaal daadwerkelijk is geworden
)

ik doelde ook meer op het verschil in afgestudeerde verpleegkundigen

Citaat
Ik vond het ook raar en denk dat het ook een te snelle reactie was van de leerkrachten van een andere banaba opleiding in Hasselt.

Ps Waar in Antwerpen wil je het volgen? In Turnhout en Lier kun je het normaal doen op 1 jaar en Mechelen op 2 jaar.

ik ben me nog aan het verdiepen, ook afhankelijk van een eventuele werkplek die ik kan bemachtigen. Maar mijn bedoeling is de opleiding in 1 jaar te doen


Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Reactie #16 Gepost op: 10 januari 2016, 07:25:25
Citaat van: senseihomer link=msg=1398589 date=1452362917
persoonlijk ben ik nu aan het solliciteren bij zowel het Universitair ziekenhuis in Brussel en Leuven, voorkeur is voor mensen met de Banaba opleiding, maar met voldoende (relevante) werkervaring is het niet altijd noodzakelijk
Bij mij in de les (banaba in Mechelen), zit iemand die pas vorig jaar afgestudeerd is als bachelor en onmiddellijk in UZ Brussel is kunnen beginnen.

Als ik me niet vergis zien UZ Leuven en UZ Brussel de PIT wel iets anders. In Leuven zijn het ziekenwagens met een Verpleegkundige BBT met standing orders en in Brussel als ik me niet vergis een apart voertuig zoals de MUG


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #17 Gepost op: 10 januari 2016, 09:21:19
Dat is wel vrij snel natuurlijk,  ben ook heel benieuwd naar de uitkomst van mijn sollicitatie

Maar hoe bevalt de opleiding?

Kun je er wat meer over vertellen?


Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Reactie #18 Gepost op: 10 januari 2016, 15:17:45
Als werkstudent is de opleiding wel vrij zwaar. 2 dagen om de 2 weken les (echter is het soms op het laatste moment maar een halve dag door ziekte van lesgevers). De lessen zijn onderverdeelt in vakken, elk semester heb je 2 vakken, behalve voor pediatrie (1 vak dat semester). De stages regel je normaal zelf, in samenspraak met je werkgever. De 2 stages van 200u kun je in je eigen instelling doen, waarvan 1 op je eigen dienst. De keuzestage moet je in een andere setting gaan doen. Als je bv op een spoed in een UZ werkt, mag je de stage wel op een spoed in een AZ/regionaal ziekenhuis (is een andere insteek op een AZ dan in een UZ).
Persoonlijk ben ik ook van 100% naar 80% werken gegaan om het te kunnen combineren met het werk en thuis met 2 kinderen.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #19 Gepost op: 10 januari 2016, 21:50:53
ok, kan me voorstellen dat het pittig is in combinatie met full time werken.

en hoe bevalt de opleiding zelf, qua niveau en lessen en intensiteit?

Lijkt me reuze interessant namelijk