Bewaking van patiënten door DV&O

Auteur Topic: Bewaking van patiënten door DV&O  (gelezen 38524 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jorrit

  • GGP
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #70 Gepost op: 20 december 2015, 22:32:20
Niet dat ik niet begrijp dat de praktische uitvoering van een ziekenhuisbezoek met iemand in beperkingen erg lastig is... Maar mij lijkt dat een gedetineerde zijn basale mensenrechten behoudt en dus recht heeft op vertrouwelijke gesprekken met een arts. Iemand een medische behandeling ontzeggen omdat het niet gaat zoals jij dat praktisch vindt lijkt mij nogal ingrijpend.

Staan dergelijke afspraken niet in een protocol als dat waar Expert al naar verwees? En houdt dat niet in dat zowel artsen als beveiligers samen zich daaraan moeten houden om de behandeling mogelijk te maken? Ik vind dat je wel erg makkelijk over die zaken heen stapt en een weinig coöperatieve instelling laat zien als je de gedetineerde zonder pardon weer mee terug neemt. Het lijkt mij beter om daar samen uit te komen, natuurlijk zijn er regels die conflicterend zijn, maar simpelweg justitiële regels boven medische regels -of vice versa- stellen lijkt mij niet zonder meer de oplossing.

Mocht het zo zijn dat het bestaande protocol niet werkbaar is voor 1 van de partijen is het misschien beter als de hoge heren om de tafel gaan zitten om daar opnieuw over te praten. Anders ontstaat er op die gebieden alleen maar meer ergernis.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #71 Gepost op: 20 december 2015, 22:41:24
Citaat van: mooizo link=msg=1393132 date=1450644635

grappig om zoveel aannames te lezen van mensen.

stelt u zich een voor, een gedetineerde met een medisch probleem wat in de gevangenis niet verholpen kan worden. Deze gedetineerde zit op last van een rechter in 'volledige beperkingen' (geen media, telefoon, tv, krant, contact met anderen) ivm een ernstige strafzaak. Hij zou dus antwoorden op vragen willen hebben die hij niet mag krijgen. Dit kan een reden zijn om altijd aanwezig te zijn bij de gedetineerde, ook tijdens gesprekken met artsen waar hij vragen kan stellen aan loslippige artsen.

of een gedetineerde die iemand wil bellen. In de gevangenis worden de gesprekken afgeluisterd dus hij verzint een kwaal voor een ziekenhuisbezoek. Pijn in de hartstreek, uitstralende pijn en je oppervlakkig ademen.....opname SEH en er zitten twee bewakers bij. Worden ze op de gang gezet.....gedetineerde pakt de aanwezige telefoon en belt....en opeens zijn de klachten als sneeuw voor de zon verdwenen...

vluchtgevaar is maar een van de redenen van de aanwezigheid van bewakers. Daarnaast zal het de gemiddelde bewaker niets uitmaken als ze weggestuurd worden. Hun primaire taak is voorkomen dat een gedetineerde ontvlucht....de rest is bijzaak. De gedetineerde gaat in dat geval wel mee. Ik ben zelf eens weggestuurd vanuit een ziekenhuis en heb de patient meegenomen.Drie dagen later weer retour, wel aanwezig gebleven. gedetineerde/patient drie dagen extra pijn en de arts een deuk in zijn ego.  Pijn en ego's, geen reden om je baan voor op het spel te zetten.


Jij dacht bij jezelf..., ik voeg er nog even een aanname aan toe.

Mijn vraag ging over een gedetineerde die ligt opgenomen op een Intensive Care afdeling en het bizarre gedrag dat sommige bewakers van DV&O manifesteren teneinde hun opdracht naar eigen inzicht te vullen. Enig idee hoe zo'n afdeling eruit ziet? Enig idee wat daar voor patiënten worden behandeld? Enig idee hoe zo'n behandeling in zijn werk gaat? Enig idee wat de belangen zijn van andere patiënten?

Een gedetineerde op een dergelijke afdeling voert geen gesprek met een arts en een dergelijke patiënt vormt geen vluchtgevaar. Dat gaat namelijk vrij lastig als je een buis in je keel hebt en bovendien ergens gesedeerd zweeft in "the twilight zone". Ik weet een aantal dingen zeker; ten eerste neem jij zo'n patiënt niet mee. Dat durf jij namelijk niet met een dergelijke patiënt. Ten tweede zorg ik ervoor dat een gedetineerde als patiënt wordt behandeld met bijzondere aandacht van 'Bromsnor' en tot slot kom jij alleen bij deze patiënt op de afdeling als ik daarmee instem. Dat zijn namelijk de afspraken.

Bewakers van DV&O zijn wat mij betreft geen gesprekspartner, wanneer zij zich niet aan de regels wensen te conformeren. Ik ben in gesprek met het bureau Juridische zaken van het ziekenhuis en deze laatste stemt de zaken af met de Officier van Justitie. Al het geleuter van die lui is dus niet relevant.

Afsluitend stel ik vast dat je eerste inhoudelijke bijdrage op dit forum van bedroevende kwaliteit is. Vrijblijvend adviseer ik je een opfriscursus Nederlandse taalvaardigheid te volgen.


Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
Reactie #72 Gepost op: 21 december 2015, 07:18:06
Expert, goed dat je discussie voert, echter vind ik de manier waarop je praat over de collega's van de DJI niet respectvol. Je zet deze 'lui' neer als simpele bewakers zonder enig verstand. Komt erg onvolwassen over.

Een beetje respect voor je collega's in de hulpverleningsbranche mag wel, ongeacht wie er goed of fout zit.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #73 Gepost op: 21 december 2015, 09:30:42
Citaat van: Rutger1 link=msg=1393189 date=1450678686

Expert, goed dat je discussie voert, echter vind ik de manier waarop je praat over de collega's van de DJI niet respectvol. Je zet deze 'lui' neer als simpele bewakers zonder enig verstand. Komt erg onvolwassen over.

Een beetje respect voor je collega's in de hulpverleningsbranche mag wel, ongeacht wie er goed of fout zit.


Op geen enkele wijze heb ik mij onwelvoegelijk of aanmatigend uitgelaten over het personeel van DV&O. Ik stel alleen hun handelwijze ter discussie. Als je vindt dat de term 'lui' niet erg respectvol is, dan zou ik dat melden bij een Moderator.

Vooralsnog zie ik geen enkele aanleding deze 'lui' anders te betitelen, dan dat ik tot dusver heb gedaan.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #74 Gepost op: 21 december 2015, 09:33:38
Citaat van: Rutger1 link=msg=1393189 date=1450678686
Expert, goed dat je discussie voert, echter vind ik de manier waarop je praat over de collega's van de DJI niet respectvol. Je zet deze 'lui' neer als simpele bewakers zonder enig verstand. Komt erg onvolwassen over.

Een beetje respect voor je collega's in de hulpverleningsbranche mag wel, ongeacht wie er goed of fout zit.

Een anesthesioloog heeft bijzonder veel verstand en is erg volwassen.

Een anesthesioloog is tevens geen collega-hulpverlener van een bewaker of horecaportier.

Zie onderstaande link.

Citaat van: oma link=msg=1393206 date=1450686639



Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
Reactie #75 Gepost op: 21 december 2015, 15:22:59
Citaat van: oma link=msg=1393208 date=1450686818
Een anesthesioloog heeft bijzonder veel verstand en is erg volwassen.

Een anesthesioloog is tevens geen collega-hulpverlener van een bewaker of horecaportier.

Zie onderstaande link.

Gelukkig ben ik al bijna een jaar niet meer werkzaam als beveiliger/horeca portier, maar werk ik nu als opsporingsambtenaar.
Ik heb ook nooit gezegd dat een anesthesioloog geen verstand heeft. Ik geef alleen aan dat ik de denigrerende toon waarmee gesproken word over de collega's van de DV&O een beetje onvolwassen over vind komen.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #76 Gepost op: 21 december 2015, 15:51:51
Citaat van: Rutger1 link=msg=1393288 date=1450707779
Gelukkig ben ik al bijna een jaar niet meer werkzaam als beveiliger/horeca portier, maar werk ik nu als opsporingsambtenaar.
Ik heb ook nooit gezegd dat een anesthesioloog geen verstand heeft. Ik geef alleen aan dat ik de denigrerende toon waarmee gesproken word over de collega's van de DV&O een beetje onvolwassen over vind komen.

Ik volg de discussie vanaf het begin en helaas moet ik expert toch wel een klein beetje gelijk geven in zijn termen als "die lui" daar is de ervaring van expert debet aan immers, wanneer er door de juristen van beide kampen regels zijn opgesteld dan heeft elke medewerker uit beide kampen zich daar in basis aan te houden.

Wanneer om verdachte of gedetineerde op de IC of OK ligt en af en toe van een medicus een klap met de hamer op zijn kop krijgt zodat hij niets voelt dan zal hij ook vast niet de benen nemen, ook zo wanneer de verdachte / gedetineerde middels allerhande slangen en touwtjes aan diverse apparaten zit gekoppeld zal het voor hem lastig zijn ongemerkt de kuierlatten te nemen.

Het argument van een verdachte in beperking die een prietpretpraatje wil houden om dingen aan de weet te komen die hij niet mag weten, ik denk dat die bij een medicus van een koude kermis thuis zal komen om de dood eenvoudige reden dat de medicus geen tijd heeft voor dergelijke prietpretpraatjes.

Al met al kan ik me de argumenten van Expert dus heel goed voorstellen om mensen van de bewaking / beveiliging de toegang tot de OK of de kamer op de IC te ontzeggen, voorop gesteld dat dit in de bedoelde regeltjes is vastgelegd en het de genezing van de verdachte / gedetineerde negatief kan beinvloeden (denk aan infectiegevaar die op een IC toch al flink groter is dan op een normale afdeling)
In mijn ervaring met ziekenhuizen is de IC daarnaast ook nog eens gevestigd op een hoger gelegen verdieping en met slangen en touwtjes zie ik een verdachte (ik stop ff met die andere term ik ben lui) niet ff de gevel toerist uithangen.
Het bewaken op vluchtgevaar loopt mijns inziens dus wel een beetje los als je om die reden naast de verdachte aanwezig wilt zijn is dat mijns inziens meer omdat je nieuwsgierig aagje bent dan bewaker (van welke discipline dan ook)

Als je reden van bewaken is dat de verdachte op een lijst staat die hem tot een kamertje van 6 plankjes zal maken dan heb je mijns inziens aan het bed van de verdachte bijkans nog minder te zoeken tenzij je voor kogelvanger wenst te spelen. In mijn optiek ben je dan in de gang betewr op je plaats dan heb je in elk geval nog enige kans om de "huurmoordenaar" tot stoppen te dwingen (lees van de huurmoordenaar eventueel een kogelvanger te maken)

Tot daar mijn ideeën ten aanzien van het bewaken van een verdachte in een IC of OK.

Naast het bewaken kunnen we dan ook nog keuvelen over het medisch geheim, iets wat zoals het mij geleerd is, speelt tussen medicus en patient (de verdachte) daar horen bewakers geen nota van te kunnen nemen anders zouden de bewakers ook wel inzage krijgen in het medischdossier van de verdachte ik zie de communicatie tussen verdachte en medicus als ook tussen twee ziekenhuis medewerkers over de toestand van de verdachte op gelijke voet als de communicatie tussen verdachte en advocaat en derhalve vertrouwelijk

Al met al zie ik dus geen enkele aanleiding om als bewaker dermate dicht bij de verdachte aanwezig te blijven dat je mee kunt luisteren naar hetgeen er met of over de verdachte en medicus besproken wordt.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
Reactie #77 Gepost op: 21 december 2015, 16:00:59
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1393291 date=1450709511
Ik volg de discussie vanaf het begin en helaas moet ik expert toch wel een klein beetje gelijk geven in zijn termen als "die lui" daar is de ervaring van expert debet aan immers, wanneer er door de juristen van beide kampen regels zijn opgesteld dan heeft elke medewerker uit beide kampen zich daar in basis aan te houden.

Wanneer om verdachte of gedetineerde op de IC of OK ligt en af en toe van een medicus een klap met de hamer op zijn kop krijgt zodat hij niets voelt dan zal hij ook vast niet de benen nemen, ook zo wanneer de verdachte / gedetineerde middels allerhande slangen en touwtjes aan diverse apparaten zit gekoppeld zal het voor hem lastig zijn ongemerkt de kuierlatten te nemen.

Het argument van een verdachte in beperking die een prietpretpraatje wil houden om dingen aan de weet te komen die hij niet mag weten, ik denk dat die bij een medicus van een koude kermis thuis zal komen om de dood eenvoudige reden dat de medicus geen tijd heeft voor dergelijke prietpretpraatjes.

Al met al kan ik me de argumenten van Expert dus heel goed voorstellen om mensen van de bewaking / beveiliging de toegang tot de OK of de kamer op de IC te ontzeggen, voorop gesteld dat dit in de bedoelde regeltjes is vastgelegd en het de genezing van de verdachte / gedetineerde negatief kan beinvloeden (denk aan infectiegevaar die op een IC toch al flink groter is dan op een normale afdeling)
In mijn ervaring met ziekenhuizen is de IC daarnaast ook nog eens gevestigd op een hoger gelegen verdieping en met slangen en touwtjes zie ik een verdachte (ik stop ff met die andere term ik ben lui) niet ff de gevel toerist uithangen.
Het bewaken op vluchtgevaar loopt mijns inziens dus wel een beetje los als je om die reden naast de verdachte aanwezig wilt zijn is dat mijns inziens meer omdat je nieuwsgierig aagje bent dan bewaker (van welke discipline dan ook)

Als je reden van bewaken is dat de verdachte op een lijst staat die hem tot een kamertje van 6 plankjes zal maken dan heb je mijns inziens aan het bed van de verdachte bijkans nog minder te zoeken tenzij je voor kogelvanger wenst te spelen. In mijn optiek ben je dan in de gang betewr op je plaats dan heb je in elk geval nog enige kans om de "huurmoordenaar" tot stoppen te dwingen (lees van de huurmoordenaar eventueel een kogelvanger te maken)

Tot daar mijn ideeën ten aanzien van het bewaken van een verdachte in een IC of OK.

Naast het bewaken kunnen we dan ook nog keuvelen over het medisch geheim, iets wat zoals het mij geleerd is, speelt tussen medicus en patient (de verdachte) daar horen bewakers geen nota van te kunnen nemen anders zouden de bewakers ook wel inzage krijgen in het medischdossier van de verdachte ik zie de communicatie tussen verdachte en medicus als ook tussen twee ziekenhuis medewerkers over de toestand van de verdachte op gelijke voet als de communicatie tussen verdachte en advocaat en derhalve vertrouwelijk

Al met al zie ik dus geen enkele aanleiding om als bewaker dermate dicht bij de verdachte aanwezig te blijven dat je mee kunt luisteren naar hetgeen er met of over de verdachte en medicus besproken wordt.

Eens. Inhoudelijk geef ik Expert ook gelijk, en denk ik dat Expert vanuit zijn of haar expertise en ervaring ook het beste weet wat er wel of niet gebeurt tijdens de behandeling van de gedetineerde. Echter ging het mij om de denigrerende toon van de berichten, welke ik niet op prijs stel.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel


mooizo

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #78 Gepost op: 21 december 2015, 16:45:10
Tuurlijk kan een bewaker op de gang staan wachten, als dit vanuit een inrichting wordt toegestaan. Maar als de inrichting aangeeft dat er niet van de zijde van een gedetineerde wordt geweken dan geld die regel.  Ik ken zelfs gevallen waarbij mensen zonder hersenactivitet bewaakt werden....logisch nee, maar wel gebeurd. Wat een burger (in casu arts, of afdeling juridische zaken, of Expert) daar van vind is niet relevant....de tenuitvoerlegging van een straf gaat in opdracht van het openbaar ministerie. Een OvJ die zijn eigen opdracht om  zeep helpt moet ik nog tegenkomen. Praktische bezwaren heb ik ook begrip voor (steriel gebeuren, ruimte) maar dan nog geld voor DV&O hun eigen opdracht, en niet de beperkingen van een arts of ziekenhuis. Kan je de operatie niet uitvoeren met twee beveiligers, neem de klus dan niet aan.  

Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend, en gaat het meestal in overleg en samenwerking....(DV&O leert haar personeel natuurlijk omgaan met lastige mensen).

@oma, praat eens met DV&O-ers of zij de titel hulpverlener mogen hebben. Reanimaties, onderbreken suïcide pogingen, (cel)branden blussen, slagaderlijke bloedingen, etc.......Enkele zinssneden verwijderd, zodat de discussie met respect verder gevoerd kan worden.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #79 Gepost op: 21 december 2015, 16:52:44
Voldoende gezegd over wederzijds respect. Dus met respect naar elkaar On topic over de oorspronkelijke vraagstelling.

Discussie over al dan niet hulpverlener zijn is in dit topic aan de orde.