Bewaking van patiënten door DV&O

Auteur Topic: Bewaking van patiënten door DV&O  (gelezen 38511 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #80 Gepost op: 21 december 2015, 17:50:21
Citaat van: mooizo link=msg=1393301 date=1450712710
Tuurlijk kan een bewaker op de gang staan wachten, als dit vanuit een inrichting wordt toegestaan. Maar als de inrichting aangeeft dat er niet van de zijde van een gedetineerde wordt geweken dan geld die regel.  Ik ken zelfs gevallen waarbij mensen zonder hersenactivitet bewaakt werden....logisch nee, maar wel gebeurd. Wat een burger (in casu arts, of afdeling juridische zaken, of Expert) daar van vind is niet relevant....de tenuitvoerlegging van een straf gaat in opdracht van het openbaar ministerie. Een OvJ die zijn eigen opdracht om  zeep helpt moet ik nog tegenkomen. Praktische bezwaren heb ik ook begrip voor (steriel gebeuren, ruimte) maar dan nog geld voor DV&O hun eigen opdracht, en niet de beperkingen van een arts of ziekenhuis. Kan je de operatie niet uitvoeren met twee beveiligers, neem de klus dan niet aan.  

Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend, en gaat het meestal in overleg en samenwerking....(DV&O leert haar personeel natuurlijk omgaan met lastige mensen).

@oma, praat eens met DV&O-ers of zij de titel hulpverlener mogen hebben. Reanimaties, onderbreken suïcide pogingen, (cel)branden blussen, slagaderlijke bloedingen, etc.......Enkele zinssneden verwijderd, zodat de discussie met respect verder gevoerd kan worden.

Als DV&O een van de "kampen" is die de regels hebben opgesteld dan geeft DV&O opdrachten uit die tegen de mede door haar opgestelde regels ingaat en is DV&O de organisatie die haar eigen medewerkers in een lastig verhaal plaatst en voorziet van een kennelijk niet uitvoerbare opdracht. Ik ben ook van mening dat medische belangen voorgaan op de belangen van justitie. Ik ben van mening dat het onthouden van de juiste medische hulp omdat je het niet eens bent met de regels gelijk zou behoren te staan aan dood door schuld.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #81 Gepost op: 22 december 2015, 10:59:16
Citaat van: mooizo link=msg=1393301 date=1450712710

Tuurlijk kan een bewaker op de gang staan wachten, als dit vanuit een inrichting wordt toegestaan. Maar als de inrichting aangeeft dat er niet van de zijde van een gedetineerde wordt geweken dan geld die regel. Ik ken zelfs gevallen waarbij mensen zonder hersenactivitet bewaakt werden....logisch nee, maar wel gebeurd. Wat een burger (in casu arts, of afdeling juridische zaken, of Expert) daar van vind is niet relevant....de tenuitvoerlegging van een straf gaat in opdracht van het openbaar ministerie. Een OvJ die zijn eigen opdracht om  zeep helpt moet ik nog tegenkomen. Praktische bezwaren heb ik ook begrip voor (steriel gebeuren, ruimte) maar dan nog geld voor DV&O hun eigen opdracht, en niet de beperkingen van een arts of ziekenhuis. Kan je de operatie niet uitvoeren met twee beveiligers, neem de klus dan niet aan.  

Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend, en gaat het meestal in overleg en samenwerking....(DV&O leert haar personeel natuurlijk omgaan met lastige mensen).


Je haalt een aantal zaken door elkaar. Jij hebt het over een gedetineerde of een verdachte, ik heb het over een patient. Een patient heeft rechten. Daartegenover staat dat een arts plichten heeft naar zijn patient(en). Wanneer een gedetineerde of een verdachte zich met een medisch probleem wendt tot de arts, dan is hij in eerste eerste instantie een patient. Zo behandel ik deze persoon ook. Een patient die op een Intensive Care wordt opgenomen is van een heel andere categorie. Die kan niets meer. Een dergelijke patient is niet in staat om voor zichzelf op te komen. Dat maakt iemand heel kwetsbaar. Zo'n patient heeft een ernstige bedreiging van zijn vitale functies die, indien gewenst, artificeel worden ondersteund. Behandeling op zo'n afdeling is daarmee zeer complex met een hoog risico op allerlei complicaties. Wanneer de patient onder de aandacht valt van Justitie worden er daarom afspraken gemaakt tussen de IC artsen, het bureau Juridische zaken en de OvJ. Daarmee wordt natuurlijk rekening gehouden met de belangen van Justitie, maar ook met de belangen van de patient. Daarnaast spelen ook de belangen van andere patienten een belangrijke rol. Daarmee is mijn mening ineens zeer relevant geworden.

Bewakers van een IC patient, die onder de aandacht is van Justitie, horen op de gang en niet op de afdeling. Ze horen niet aanwezig te zijn bij diagnostische procedures. Ze horen geen getuige te zijn van medisch overleg. Een tafeltje, een stoel en koffie worden door het ziekenhuis verstrekt. De opmerking aangaande de afwezigheid van hersenactiviteit vind ik in het kader van deze discussie heel erg boeiend.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #82 Gepost op: 22 december 2015, 11:11:55
Citaat van: Expert link=msg=1393483 date=1450778356
De opmerking aangaande de afwezigheid van hersenactiviteit vind ik in het kader van deze discussie heel erg boeiend.

DBD (Donation after Brain Death). Als het dokters niet lukt om beveiligers te overtuigen dat deze patient niet meer zal ontsnappen lijkt het mij geen probleem als ze aan het koffietafeltje op de gang blijven zitten of het uitnameteam gaan helpen met koelboxen sjouwen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #83 Gepost op: 22 december 2015, 15:08:22
Citaat van: Expert link=msg=1391376 date=1449925782
Helaas is dat protocol niet terug te lezen en niet geschikt voor dit forum. Daarmee zou ik gevoelige informatie uit een ziekenhuis openbaar maken en dat lijkt mij niet handig.

Het gaat erom dat er goed is nagedacht over dit soort situaties en daarover zijn afspraken gemaakt, welke zijn vastgelegd. Het personeel van DV&O dient zich hieraan te houden.

Mijn vraag blijft; wie zijn deze mensen van justitie. Welke bevoegdheden hebben zij en wat is hun hiërarchische lijn. Zijn het BOA's?

Is er in de gevallen die Expert beschrijft dan geen leidinggevende bij de DVO die mee gaat met de verdachte/ of een achterwacht van DVO / justitite die te raadplegen is voor overleg door artsen verpleegkundigen en ziekenhuisjurist? Lijtk me dat die OVJ of leidinggevende het niet voldoen aan de afspraken door de DVO beveiligers direct kan omzetten in adequaat gedrag.

Kan me indenken dat er qua vluchtgevaarlijkheid en potentiele fysieke agressie wel verschil bestaat tussen een geintubeerde IC patient en een mobiele patient die op de SEH wordt gezien. Passende maatregelen om vluchten en agressie te voorkomen moeten adequaat zijn en opgevolgd worden door alle betrokkenen, mits ze in gezamenlijk overleg zijn genomen.

In het verleden zijn er casussen geweest waaruit PEN Scheveningen een aantal oorlogsmisdadigers en ware criminelen naar ziekenhuizen in omgeving van Den Haag werden vervoerd via een ambulance. best vreemd als eenieder een kogelwerend vest heeft en het ambuteam alleen een geelgroen poloshirt draagt en de ambu niet in een kogelwerende uitvoering is... In een aantal gevallen is door het ambuteam met het oog op de risicos het vervoer dan ook niet uitgevoerd.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #84 Gepost op: 25 december 2015, 19:56:55
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1393559 date=1450793302

Is er in de gevallen die Expert beschrijft dan geen leidinggevende bij de DVO die mee gaat met de verdachte, of een achterwacht van DV&O justitite die te raadplegen is voor overleg door artsen verpleegkundigen en ziekenhuisjurist? Lijtk me dat die OVJ of leidinggevende het niet voldoen aan de afspraken door de DVO beveiligers direct kan omzetten in adequaat gedrag.


Dit is natuurlijk niet alleen een interessante-, maar ook zéér relevante vraag. Ik krijg mijn instructies via het bureau Juridische Zaken van ons ziekenhuis. Daar houd ik mij aan. Op de gang zie ik slechts twee streng kijkende heren, die op een vriendelijk 'goedemorgen' van mijn kant niet veel verder komen dan een inhouden en afstandelijk 'morhguuu'.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #85 Gepost op: 26 december 2015, 00:02:32


Dit is natuurlijk niet alleen een interessante-, maar ook zéér relevante vraag. Ik krijg mijn instructies via het bureau Juridische Zaken van ons ziekenhuis. Daar houd ik mij aan. Op de gang zie ik slechts twee streng kijkende heren, die op een vriendelijk 'goedemorgen' van mijn kant niet veel verder komen dan een inhouden en afstandelijk 'morhguuu'.

Wat doet Juridische Zaken bij de problemen zoals hier geschetst?
Ik neem aan dat, als je als arts stelselmatig last ervaart van deze mensen, dat Juridische Zaken van het ziekenhuis direct aan de bel trekt?


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #86 Gepost op: 26 december 2015, 00:38:12
Een van de lastige aspecten bij dit onderwerp is dat de officier van justitie niets te zeggen heeft over DV&O en dus ook niet over de wijze waarop zij hun werk uitvoeren. De OvJ heeft namelijk geen enkel gezag over DV&O.
DV&O ressorteert rechtstreeks onder de hoofddirecteur Dienst Justitiële Inrichtingen. Wellicht biedt het hoofdkantoor van DJI (088-07 25000) uitkomst bij problemen.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #87 Gepost op: 26 december 2015, 01:06:26
Citaat van: voske83 link=msg=1394193 date=1451086692

Een van de lastige aspecten bij dit onderwerp is dat de officier van justitie niets te zeggen heeft over DV&O en dus ook niet over de wijze waarop zij hun werk uitvoeren. De OvJ heeft namelijk geen enkel gezag over DV&O.

DV&O ressorteert rechtstreeks onder de hoofddirecteur Dienst Justitiële Inrichtingen. Wellicht biedt het hoofdkantoor van DJI (088-07 25000) uitkomst bij problemen.


Ook dat is interessant. Vindt bewaking eigenlijk altijd plaats door medewerkers van DV&O of kunnen er ook andere instanties betrokken zijn en wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor de risicoanalyse?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #88 Gepost op: 26 december 2015, 08:53:48
Dat is dus afhankelijk van het soort verdachte Expert. Volgens mij stond daar eerder in dit topic al een uitleg over. ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #89 Gepost op: 26 december 2015, 10:06:53
Citaat van: Red link=msg=1394222 date=1451116428

Dat is dus afhankelijk van het soort verdachte Expert. Volgens mij stond daar eerder in dit topic al een uitleg over. ;)


Red, je hebt helemaal gelijk. Ik heb er inderdaad overheen gelezen. Het is mij nu duidelijk.